Google začíná cílit reklamu na základě online aktivit uživatelů

Logo

Společnost Google ve středu spustila zkušební verzi takzvané zájmově orientované reklamy, která by měla být přesně cílena na jednotlivé uživatele. Informace o oblastech jeho zájmů by měly být získávány například z historie navštívených webů. Google chce touto cestou nabídnout inzerentům nové možnosti, jak dostat jejich reklamu k těm správným lidem, a tím samozřejmě navýšit zisk v této oblasti.

Přestože jsou techniky, které zobrazují reklamu na základně internetové aktivity jednotlivých uživatelů známé již delší dobu, Google se jim vyhýbal velkým obloukem. Reklama doposud vycházela z obsahu prohlíženého webu nebo z výrazů, které uživatel zadal do vyhledávače. „Existují však situace, kdy nám klíčová slova a obsah webu neposkytne dostatek informací, abychom mohli nabídnout odpovídající reklamu,“ napsala v příspěvku na firemním blogu Susan Wojcickiová, viceprezidentka společnosti Google pro řízení produktů.

Google proto spustil novou formu cílené reklamy, nazvané „Interest Based Advertising“, která se momentálně nachází ve fázi testování a do ostrého provozu by se měla dostat během několik týdnů. Zájmově orientovaná reklama je založena na technologii, kterou Google získal v roce 2007 akvizicí společnosti DoubleClick za 3,1 miliardy dolarů, a bude se zobrazovat na základě navštívených webových stránek nebo třeba videí, která si uživatel pouští. Objeví se na obsahové síti Googlu, která čítá tisíce webů, a na videoportálu YouTube.

Nová forma reklamy terčem kritiky

Podle Googlu budou mít uživatelé možnost nastavit si kategorie z oblasti jejich zájmů a zároveň vybrat ty, které by se zobrazovat neměly. Společnost samozřejmě tuto skutečnost vyzdvihuje, protože se prakticky ihned po oznámení této formy reklamy objevily hlasy, které ji označují za další výrazný zásah do soukromí na internetu. Podobné služby přitom již dříve představily konkurenční společnosti jako Yahoo či Microsoft.

Google je však ohledně shromažďování citlivých informací terčem kritiků dlouhou dobu. Díky svému dominantnímu postavení na trhu vyhledávání totiž dokáže vytvářet rozsáhlé informační databáze, což se mnohým nelíbí. Společnost však zdůraznila, že brala u zájmově orientované reklamy otázku soukromí velmi vážně.

Nové reklamní řešení by mělo přinést výhody všem stranám. Inzerenti budou moci přesněji cílit svou reklamu na základě zájmových kategorií a získávat nové zákazníky například oslovením uživatelů nebo zákazníků, kteří již v minulosti navštívili jejich webovou stránku. Uživatelům by naopak novinka měla přinést relevantnější a zajímavější reklamu.

Google si samozřejmě od celé věci slibuje navýšení zisků plynoucích z vyššího počtu prokliknutí. Zhruba 97 procent svého příjmu, který v roce 2008 i navzdory recese vzrostl o 31 procent na 22 miliard dolarů, totiž generuje prodejem internetové reklamy.

Přečtěte si také

Google umožňuje sledovat pozici uživatelů mobilních telefonů
Google spustil offline přístup ke službě Gmail
Soud zamítl žalobu, podle které Google svými fotografiemi porušil soukromí

Exit mobile version