Groupon plánuje IPO už na konec letošního roku

Pokud na něj skutečně dojde, bude IPO Groupon pravděpodobně největší technologickou burzovní událostí roku 2011.

Podle informací deníku The New York Times se internetový portál Groupon připravuje na úpis primární emise akcií, ke kterému by mohlo dojít už koncem letošního roku. Vzhledem ke své pozici nejvýznamnějšího slevomatu na americkém trhu vzbudila tato zpráva zájem mezi investory z celého světa. V tuto chvíli zatím není jasné kdy přesně a na jakou burzu by Groupon své IPO uvedl.

IPO bývá pro řadu společností nástrojem pro získání prostředků na další růst, finance ale nebudou aktuálním problémem Groupon. Společnost před pár dny uzavřela jednání s investory a oznámila zisk investic ve výši 950 milionů dolarů, tedy zhruba 18 miliard Kč. Mezi hlavními investory nemají chybět známé investiční společnosti Fidelity Investments, T. Rowe Price y Morgan Stanley, které v technologickém sektoru rozhodně nejsou nováčky. Takto získané prostředky Groupon údajně použije na expanzi na další trhy a boj s konkurencí.

Kolem Groupon ovšem panuje řada nejasností finančního rázu. Vzhledem k tomu, že společnost v současnosti není kótována na burze, není také povinna zveřejňovat jakékoliv informace o svém hospodaření. Obecně se tak předpokládá, že díky svému postavení a nynější vysoké oblibě slevomatů bude Groupon poměrně ziskový, nejedná se ale o nic jiného než spekulace. I tak se ale akcie Groupon pravděpodobně stanou velmi žádaným a tedy likvidním titulem, který kterákoliv ze světových burz s radostí přijme. Větší očekávání se v současnosti pojí jen s primární emisí sociální sítě Facebook, které se ale nejspíš nedočkáme dříve než koncem roku 2012.

Připomeňme si, že Groupon na přelomu listopadu a prosince loňského roku údajně vyjednával o převzetí ze strany technologického obra Google. Podle neoficiálních informací ale zástupci Groupon odmítli i definitivní nabídku ve výši neuvěřitelných 6 miliard dolarů (zhruba 114 miliard Kč), a to jako podhodnocenou. Google tak pravděpodobně nakonec koupí některého z menších konkurentů Groupon.

Internetový portál Groupon se v roce 2008 stal prakticky zakladatelem nové oblasti internetového byznysu, tedy takzvaných slevomatů. Atraktivní nový trh ovšem rychle přilákal i konkurenty, kterých je dnes jen na americkém trhu řádově několik stovek. Na českém trhu v současnosti působí několik desítek slevomatů.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version