Google dostal košem, Groupon odmítl nabídku na převzetí

Petr Švec , 06. prosinec 2010 13:21 0 komentářů

Pravděpodobným důvodem nedosažení dohody je dlouhodobě velmi dynamický růst Groupon, který službu v horizontu pouhých několika měsíců oceňuje na víc, než Google údajně nabídnutých 111 miliard Kč.

Groupon

Podle informací zpravodajského portálu The New York Times vedení společnosti Groupon, provozovatele stejnojmenného amerického slevomatu, údajně odmítlo nabídku na převzetí ze strany technologického obra Google. Na chystanou transakci v hodnotě až 6 miliard dolarů, tedy zhruba astronomických 111 miliard Kč, tak s největší pravděpodobností nedojde. I přes krach jednání ale není vyloučené, že Google Groupon nakonec koupí. Bude ale záležet výhradně na atraktivitě, kterou služba pro Google představuje a jaký potenciál v ní vidí.

Jak už bylo zmíněno v úvodu, nejpravděpodobnějším důvodem pro krach jinak údajně slibně se vyvíjejících jednání, byl dlouhodobě dynamický růst služby Groupon a počtu jejích uživatelů. Ten, zdá se, ani při existenci stovek podobných projektů nevykazuje známky zvolnění – jen v letošním roce měl Groupon získat na 35 milionů nových uživatelů a podobné číslo se očekává i v roce 2011. Rychle rostoucí uživatelská základna a tím i pravděpodobnost vyšších příjmů a tedy také zisku znamená, že v horizontu několika měsíců až jednoho roku byla nabídka Google v hodnotě 111 Kč miliard fakticky podhodnocená.

Otázkou zůstává, co se stane dál. Podle dostupných informací drží Google na svých účtech a krátkodobých investicích prostředky ve výši zhruba 30 miliard dolarů (555 miliard Kč) a nabídnout „dostatečnou“ cenu by pro něj tak neměl být problém. Stojí ovšem Groupon za to, obzvlášť vezmeme-li v úvahu fakt, že minimálně na americkém trhu v současnosti existuje několik velmi podobných služeb? Namátkou zmiňme například LivingSocial, BuyWithMe či Tippr, jejichž tržní podíl sice nedosahuje velikosti Groupon, což by ale na druhou stranu bezesporu reflektovala cena takového obchodu. Lze předpokládat, že ta by byla několikanásobně nižší než za Groupon údajně nabídnutých 111 miliard Kč.

Vzhledem k synergii, kterou by propojení některého z menších slevomatů se službami Google přineslo, by se takový obchod Google pravděpodobně vyplatil víc než akvizice samotného Groupon. Nehledě na fakt, že díky množství nových uživatelů, které lze v případě takového propojení očekávat, by mohlo dojít i na ohrožení dosud dominantního postavení Grouponu.

Pro Groupon znamená odmítnutí nabídky nutnost poohlédnout se po jiném zdroji financování vlastního růstu. Jak jsme vás už informovali v jednom z předchozích článků, Groupon shání potřebné prostředky na expanzi na další trhy a boj s již zmíněnou konkurencí ostatních slevomatů. Alternativní a vcelku pravděpodobnou možností je tak spojení se strategickým investorem, který by ve společnosti získal minoritní podíl. Jak ukazuje vývoj na trhu amerických slevomatů, především tedy minulý týden oznámená investice ve výši 175 milionů dolarů (3,3 miliardy Kč) internetového portálu Amazon do služby LivingSocial, o investory by Groupon nouzi rozhodně neměl. Už jen pro to, že je největší službou svého druhu a de facto zakladatelem celého fenoménu slevomatů.

Druhou možností je úpis primární emise akcií dosud striktně soukromě vlastněného Groupon. Tato metoda je z dlouhodobého hlediska výhodnější, neboť umožňuje jak finančně ohodnotit celou společnost, tak i získat větší množství prostředků oproti menšímu prodanému podílu. Problémem ovšem je, že se jedná o metodu časově náročnější, která, pokud chce Groupon expandovat nyní, nepřipadá v úvahu.

Zdroj: The New York Times

Přečtěte si také:


Google možná pro koupi Groupon nezíská posvěcení regulátorů
Google údajně zvažuje koupi portálu Groupon
Aktuálně o startupech: nakupování s Groupon a zájem Yahoo! o Foursquare


Komentáře

RSS 

Komentujeme

V datových centrech už nejde o Windows?

Pavel Houser , 22. březen 2017 12:47
Pavel Houser

Trevor Pott si na The Register pokládá otázku o budoucnosti serverových Windows na platformě ARM. ...

Více






RSS 

Zprávičky

ČTÚ vyhlásil aukci kmitočtů v pásmu 3,7 GHz

Pavel Houser , 27. březen 2017 14:27

Český telekomunikační úřad dnes vyhlásil aukci kmitočtů v pásmu 3600–3800 MHz pro vysokorychlostní d...

Více 1 komentářů

Většina nadnárodních společností kyberútoky nezvládá

Pavel Houser , 27. březen 2017 13:47

Téměř tři čtvrtiny organizací neumějí identifikovat a plně ochránit svá firemní aktiva a procesy. ...

Více 1 komentářů

Xopero vstupuje na český trh

Pavel Houser , 27. březen 2017 12:24

V souvislosti s otevřením lokálního zastoupení dochází také k rozšiřování stávající partnerské sítě....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Twitter poprvé zvažuje předplatné pro některé uživatele

ČTK , 27. březen 2017 07:00

Provozovatel sociální sítě Twitter zvažuje, že nabídne profesionálům prémiovou verzi svého rozhraní ...

Více 0 komentářů

MPO do konce března vypíše výzvu na dotace pro rychlý internet

ČTK , 26. březen 2017 14:00

Ministerstvo průmyslu a obchodu by mělo do konce března vypsat první část výzvy k čerpání evropských...

Více 0 komentářů

YouTube dál ztrácí inzerenty kvůli obavám z kontroverzních videí

ČTK , 26. březen 2017 09:00

Internetový portál pro sdílení videí YouTube dál ztrácí inzerenty kvůli obavám, že jejich reklamy bu...

Více 0 komentářů

Čínská ZTE přiznala nelegální zasílání zboží z USA do Íránu

ČTK , 25. březen 2017 09:00

Čínský výrobce telekomunikačního zařízení ZTE Corp. přiznal před soudem v Texasu vinu, že nelegálně ...

Více 3 komentářů