Google dostal košem, Groupon odmítl nabídku na převzetí

Petr Švec , 06. prosinec 2010 13:21 0 komentářů

Pravděpodobným důvodem nedosažení dohody je dlouhodobě velmi dynamický růst Groupon, který službu v horizontu pouhých několika měsíců oceňuje na víc, než Google údajně nabídnutých 111 miliard Kč.

Groupon

Podle informací zpravodajského portálu The New York Times vedení společnosti Groupon, provozovatele stejnojmenného amerického slevomatu, údajně odmítlo nabídku na převzetí ze strany technologického obra Google. Na chystanou transakci v hodnotě až 6 miliard dolarů, tedy zhruba astronomických 111 miliard Kč, tak s největší pravděpodobností nedojde. I přes krach jednání ale není vyloučené, že Google Groupon nakonec koupí. Bude ale záležet výhradně na atraktivitě, kterou služba pro Google představuje a jaký potenciál v ní vidí.

Jak už bylo zmíněno v úvodu, nejpravděpodobnějším důvodem pro krach jinak údajně slibně se vyvíjejících jednání, byl dlouhodobě dynamický růst služby Groupon a počtu jejích uživatelů. Ten, zdá se, ani při existenci stovek podobných projektů nevykazuje známky zvolnění – jen v letošním roce měl Groupon získat na 35 milionů nových uživatelů a podobné číslo se očekává i v roce 2011. Rychle rostoucí uživatelská základna a tím i pravděpodobnost vyšších příjmů a tedy také zisku znamená, že v horizontu několika měsíců až jednoho roku byla nabídka Google v hodnotě 111 Kč miliard fakticky podhodnocená.

Otázkou zůstává, co se stane dál. Podle dostupných informací drží Google na svých účtech a krátkodobých investicích prostředky ve výši zhruba 30 miliard dolarů (555 miliard Kč) a nabídnout „dostatečnou“ cenu by pro něj tak neměl být problém. Stojí ovšem Groupon za to, obzvlášť vezmeme-li v úvahu fakt, že minimálně na americkém trhu v současnosti existuje několik velmi podobných služeb? Namátkou zmiňme například LivingSocial, BuyWithMe či Tippr, jejichž tržní podíl sice nedosahuje velikosti Groupon, což by ale na druhou stranu bezesporu reflektovala cena takového obchodu. Lze předpokládat, že ta by byla několikanásobně nižší než za Groupon údajně nabídnutých 111 miliard Kč.

Vzhledem k synergii, kterou by propojení některého z menších slevomatů se službami Google přineslo, by se takový obchod Google pravděpodobně vyplatil víc než akvizice samotného Groupon. Nehledě na fakt, že díky množství nových uživatelů, které lze v případě takového propojení očekávat, by mohlo dojít i na ohrožení dosud dominantního postavení Grouponu.

Pro Groupon znamená odmítnutí nabídky nutnost poohlédnout se po jiném zdroji financování vlastního růstu. Jak jsme vás už informovali v jednom z předchozích článků, Groupon shání potřebné prostředky na expanzi na další trhy a boj s již zmíněnou konkurencí ostatních slevomatů. Alternativní a vcelku pravděpodobnou možností je tak spojení se strategickým investorem, který by ve společnosti získal minoritní podíl. Jak ukazuje vývoj na trhu amerických slevomatů, především tedy minulý týden oznámená investice ve výši 175 milionů dolarů (3,3 miliardy Kč) internetového portálu Amazon do služby LivingSocial, o investory by Groupon nouzi rozhodně neměl. Už jen pro to, že je největší službou svého druhu a de facto zakladatelem celého fenoménu slevomatů.

Druhou možností je úpis primární emise akcií dosud striktně soukromě vlastněného Groupon. Tato metoda je z dlouhodobého hlediska výhodnější, neboť umožňuje jak finančně ohodnotit celou společnost, tak i získat větší množství prostředků oproti menšímu prodanému podílu. Problémem ovšem je, že se jedná o metodu časově náročnější, která, pokud chce Groupon expandovat nyní, nepřipadá v úvahu.

Zdroj: The New York Times

Přečtěte si také:


Google možná pro koupi Groupon nezíská posvěcení regulátorů
Google údajně zvažuje koupi portálu Groupon
Aktuálně o startupech: nakupování s Groupon a zájem Yahoo! o Foursquare


Komentáře


RSS 

Komentujeme

Sinclair, Jobs a Watson

Richard Jan Voigts , 31. prosinec 2016 08:00
Richard Jan Voigts

ZX Spectrum byla hračka, kterou nám dal před l...

Více





Kalendář

06. 02.

07. 02.
konference G2B TechEd
15. 02. IDC Predictions 2017
22. 02. IT mezi paragrafy
RSS 

Zprávičky

Facebook v Německu spustí systém pro ověřování pravdivosti zpráv

ČTK , 16. leden 2017 07:00

Internetová sociální síť Facebook v příštích týdnech zavede v Německu systém pro ověřování pravdivos...

Více 0 komentářů

Yahoo Japan zvažuje třídenní víkend, chce zaměstnance motivovat

ČTK , 15. leden 2017 15:00

Japonská internetová společnost Yahoo Japan zvažuje, že by do roku 2020 zavedla třídenní víkend. Chc...

Více 0 komentářů

Uber se dohodl s Google na využití jeho map

ČTK , 15. leden 2017 12:32

Internetová firma Google nově propojila své mapy s poskytovatelem přeprav Uber. S novou aktualizací ...

Více 1 komentářů

Starší zprávičky

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze představí zájemcům o studium moderní techniku i její historii

ITBiz.cz , 14. leden 2017 16:30

Fakulta elektrotechnická ČVUT v Praze pořádá v pátek 20. ledna od 8.30 hodin první letošní Den otevř...

Více 0 komentářů

Čína chce zakázat elektrošoky pro mládež závislou na internetu

ČTK , 14. leden 2017 13:35

Čínská vláda chce zákonem zakázat používání elektrošoků a dalších fyzických trestů v táborech pro zá...

Více 5 komentářů

Za internetový prodej ohrožených brouků soud udělil podmínku

ČTK , 13. leden 2017 15:00

Český soud poprvé potrestal prodejce, který na internetu nabízel ohrožené druhy hmyzu. Jedenatřiceti...

Více 0 komentářů

Tržby za videokonference letos v regionu vzrostou o desetinu

ČTK , 13. leden 2017 11:00

Tržby za videokonferenční systémy ve východní Evropě včetně Česka v letošním roce meziročně vzrostou...

Více 0 komentářů