Internet, krize a reklama

V dubnu proběhla ve Slovanském domě v Praze celodenní konference pořádaná Sdružením pro internetovou reklamu: Internet Advertising Conference. Celodenní program ve dvou sálech zkoumal současnou situaci v internetové reklamě z hledisek praktických i teoretických, finančních i mediálních, panelové diskuse i případové studie. Jaká ale je realita internetové reklamy?


Ján Simkanič a jeho ilustrace srovnávání různých internetových měření.

Jednoduchá odpověď by byla: špatně uchopitelná. V oblasti internetové reklamy se totiž téměř nic nedá přesně doložit, vyměřit a spočítat. Metodiky měření návštěvnosti se liší, reakce na zhlédnutí reklamy (kromě prokliků, jichž bývá hodně malé procento) obtížně vyhodnocují. Špatně se hodnotí i konference IAC. Bezpochyby zajímavá oblast, zajímaví přednášející, poutavá témata. Ale co si z ní vlastně odnést?

Volíme Internet

Téma letošního ročníku se přímo nabízelo: Internet a překonávání krize. Ekonomická krize dopadá na různá odvětví různě. Říká se, že nejhorší smrt je z vyděšení, a lavinovité pády firem skutečně bývají dány převážně koloběhem strachu – strachu půjčovat si, strachu půjčovat, obav, že nám zákazníci nezaplatí a my zase nebudeme schopni zaplatit našim dodavatelům.

Nejvíce zasažená odvětví ekonomiky jsou tak především ta nejvíce ovlivnitelná psychikou, ta „zbytná“, která aspoň napohled nejsou životně důležitá, takže je lze pokud ne úplně zrušit, pak aspoň výrazněji omezit výdaje na ně. A mezi ně patří také reklama. Objemy klasických reklamních kampaní klesají, ale dnešní trh se bez reklamních masáží neobejde. Internet je pro velkou část firem stále ještě džunglí s nejasně definovanou návratností – na druhou stranu „na něm“ někde je už více než polovina populace. V období seškrtaných či zmrazených nákladů roste prostor pro alternativy a pořadatelé se snažili přesvědčit účastníky, že Internet je to pravé ořechové. Ve dvou sálech Slovanského domu, pěti panelových diskusích, prezentacích snad na každé myslitelné téma – z nichž však většina naprosto přesvědčivě nevyznívala. Jejich množství pak téma konference možná až příliš rozředilo a snaha o nalezení zajímavých a objevných informací nebo diskusí obnášela absolvování mnoha schodů nahoru a dolů (sály dělilo jedno schodiště a jedny eskalátory).

Facebook, mobilní Internet a Pay-per-click

Témata, která budila nejvíc pozornosti, jsou prakticky táž, která v poslední době plní stránky nejen médií, zabývajících se Internetem a technologiemi, ale dostávají se do povědomí široké veřejnosti. Neustále skloňovaný Facebook a kampaněmi operátorů podpořený fenomén Internetu v mobilu. U obou je přitom jejich „výtěžnost“ v reklamě nabízí spíše spoustu otazníků.

Facebook pronikl v posledních měsících i do našich celoplošných deníků a televizí. Počet jeho uživatelů raketově stoupá a s ním i zájem firem nějak návštěvníky Facebooku polapit. „Být na Facebooku“ ale ještě neznamená efektivně ho využívat. U sociálních sítí se výsledky marketingového působení měří ještě hůř než u klasických zobrazovaných bannerů. Na to, než zjistíme, jaké chování vlastně na Facebooku „zabírá“, si budeme muset nějaký čas počkat – a hrozí, že do té doby bude všechno už zase úplně jinak.

U mobilní reklamy jsou háčky jinde. Jedním z nich je zatím neexistující metodika měření, další je nutnost přizpůsobit formát omezeným prostředkům mobilního displeje a množství paměti. Navíc v osobním prostoru, jak většina majitelů svůj mobil vnímá, je namístě opatrnost a našlapování pomalými krůčky – přece jen uživatelé nemají Internet v mobilu stále tak úplně zažitý, a i když se zdá, že si zvykají rychle a dobře, nával mobilní reklamy by je mohl stále ještě odradit. S velkým lákadlem – možností personalizace reklamních sdělení – přichází samozřejmě i jeho odvrácená strana, neboli strach o soukromí a zneužití osobních údajů. Tento trh je však příliš zajímavý na to, aby ho jak mobilní operátoři, tak provozovatelé portálů nechali bez povšimnutí.

Poslední mantrou letošního IAC bylo PPC. Formát platby za proklik by měl díky své jednoznačné kvantifikovatelnosti v příštích měsících až letech porazit doposud převládající platbu za zobrazení. Ani kliknutí však není samospasitelné (a dobrý display může posloužit lépe než zavádějící kliknutí).

Dokud bude Internet, bude na něm reklama

Ze zdí se v rámci kampaně Volíme Internet loučila Věra Pohlová proslulým „já bych všechny ty internety zakázala“. To víme, že se nestane, nicméně „zvolit Internet“ nebude pro marketéry ještě dlouho žádnou sázkou na jistotu.

Exit mobile version