Je internet médium? Nebo übermédium?

V posledních několika týdnech jsem měl opět příležitost vidět na živo, jak někteří marketéři uvažují o internetovém marketingu a co z toho potom vznikne. V zásadě by se moje zjištění dalo shrnout do výkřiku: přestaňte o internetu uvažovat jako o jiné televizi nebo novinách. V takovém případě je totiž výsledkem snažení v lepším případě slušná reklama. Internetový marketing má ovšem potenciál úplně jiný.


Ratibor Líbal: Senior konsultant Actum

Snažte se pomocí internetového marketingu řešit problémy, problémy často složité a zasahující do různých oddělení firmy.

Ošidný pohled na roli internetu

O internetu se často mluví jako o konkurenci televize, rádia a kdo ví čeho ještě. Tento pohled mnohdy zábavný je však zásadním způsobem zjednodušující a mylný. Internet není konkurentem televize, není dokonce ani jejím nástupcem. Internet je prostor, který umožňuje televizi a dalším médiím se dále vyvíjet a dostat se k uživateli jiným způsobem. Média se přizpůsobují novým možnostem internetu. Ať už se podíváme na měření zásahu reklamy nebo způsob a rychlost distribuce, tlak trhu si vždy vybere tu modernější variantu.

Internet tedy není médiem, ale prostorem v kterém jsou mimo jiné média. Díky tomu má jako jediný kupříkladu možnost obsáhnout celý cyklus komunikace se zákazníkem od prvního kontaktu s informací, přes rozhodovací fázi až k nákupu. Jenže nákupem to nekončí a internet zprostředkuje vztah s klientem při dodání (někdy i samotné dodání), přes nákupní servis, projeví se na něm postoje uživatelů a díky rozvoji nástrojů pro sdílení informací jako jsou sociální sítě, se dostáváme na začátek. Nový potenciální zákazník se opět setkává s informací, tentokrát již neoficiální.

Klasické marketingové agentury a marketéři mají často tendenci místo marketingu jako celku věnovat se pouze jedné jeho části. Místo nástrojů se společným cílem využívají nástroje jednotlivě a nemyslí na jejich vazby. Obvykle to tedy skončí u reklamy, a typicky u display reklamy.


Příklad reklam na Facebook.

Frekventovaně při vytváření reklamy nemyslí na to, co se stane, až reklamu uvidí spotřebitel, myslí pouze na to, aby reklamu spotřebitel viděl a líbila se mu. Nakonec se stane to, že spotřebitel, který je dneska i uživatelem, opravdu reklamu vidí a ta se mu líbí. Skvělý výsledek! Jenomže ouha, spotřebitel se s kusou informací, kterou uviděl na bill boardu, nespokojí a tak se třeba z práce (ale také dost možná ihned) připojí na internet a chce si o nabízené službě dohledat, co potřebuje.

Nefungující interakce marketér vs. klient

Zdálo by se, že marketér má vyhráno, teď už stačí, aby uživatel našel správné informace a kliknul na tlačítko koupit. Jenže marketér obvykle „ví“, že billboardová reklama je pouze kvůli podpoře značky a ne výkonu. Webové stránky a způsob jak s nimi uživatel pracuje, ho naprosto nezajímají.

Uživatel tedy proletí několika kroky nákupního cyklu jako po másle. Uvidí reklamu, zaujme se, nadchne, porovná (respektive se pokusí) a rozhodne se (nekoupit). Všechno jednoduše a hladce. Navíc se o svoji zkušenost podělí s kamarády (netřeba zdůrazňovat, že na Facebook). Výsledek možná podle některých parametrů (cena za osloveného potenciálního klienta) skvělý, ale ve skutečnosti tristní.

Co s tím? Je nutné si uvědomit, že nic takového jako oddělené světy (mediálně, geograficky, technologicky) již neexistuje. Existuje jeden všeobjímající virtuální svět, který se skvěle rozvíjí sám dle potřeb uživatelů a to bez škodlivých zásahů (pokusy o regulaci ze strany státu, nebo korporací). Díky tomu se extrémně zkrátily všechny cesty. Cesta od reklamy do obchodu, k detailním informacím, z obchodu do konkurenčního obchodu, od ucha k uchu.

Co to pro marketéry znamená? Mysleme konzistentně, už nikdy nebude možné řešit jenom jednu část prodeje produktu, marketingové sdělení je konzumováno vcelku nebo rychle po sobě a zákazník očekává, že zajímavá reklama vede i na neméně zajímavé informace a k pohodlnému způsobu prodeje.

Pohled na roli bank

Příkladem mohou být naše banky. Prakticky všechny banky deklarují, že pro klienta snesou modré z nebe a jsou nejlevnější a nejlepší. Prostě poskytují skvělý a jedinečný servis. Přitom internet je plný diskusí a stížností na chování bank a na jejich služby.
Důvod? Banky nejprve nepochopily, že pro zákazníka billboard nebo TV reklama není jediným zdrojem informace. Pokud se podíváte na jejich webové prezentace, tak nabídka některých produktů vás skoro urazí. Nepřehledné a nedostatečné informace s arogantním očekáváním, že klient zavolá nebo rovnou přijde na pobočku. Proboha proč?

Druhou chybou, kterou banky dělají, je přesvědčení, že odlišení na úrovni reklamy je dostačující. Všichni nabízejí stejné produkty, jediné oč se snaží, je být malinko levnější. Pravda, uživatel vidí marketing jako součást produktu, ale vstupuje zde do hry jiný faktor a to je trivialita srovnání služeb. I kdybychom odhlédli od různých srovnávačů a snahy produkt zatemnit, dostat se z jedné webové stránky na druhou opravdu není problém.

Jak tedy na to? Začněme si vážit uživatele a klienta, dejme mu to najevo a řešme jeho požadavky a problémy. Protože to je jediný důvod, jak ho získat.

Profil

Ratibor Líbal působí na pozici Senior konsultant v internetové agentuře Actum. Pokud se chcete seznámit s dalšími informacemi, přečtěte si firemní blog o internetovém marketingu.

Přečtěte si také

9 mýtů marketingu v sociálních sítích
Najděte si práci pomocí sociální sítě
Krize? Příležitost pro segment HR

Exit mobile version