• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Vybíráme internetový obchod pro prodej zboží

itbiz
17. 3. 2008
| Články
Košík

Chcete začít podnikat na Internetu nebo jste svůj internetový obchod spustili? Poradíme vám, zda váš eshop splňuje současné trendy. Pokud naopak teprve začínáte, budou se vám hodit praktické rady a doporučení pro výběr vhodného internetového obchodu.

Zoner inShop
Odborný garant článku

V českém prostředí je samotný termín „elektronický obchod“ vnímán jako vyjádření pro obchodní aktivity nebo výměnu zboží či služeb mezi prodávajícím a kupujícím, případně zprostředkovateli (e-commerce). Zmíněné slovní spojení vyjadřuje také veškeré provozní a technicko-logistické úkoly, které s provozováním internetového obchodu souvisejí (e-business). Do podmnožiny elektronického podnikání (e-business) a elektronického obchodování (e-commerce) patří i samotný internetový obchod, který tvoří interaktivní prostředí mezi podnikatelem a spotřebitelem.

Pokud se rozhodnete začít podnikat na Internetu, jako první zřejmě budete vybírat vhodné řešení pro internetový obchod. Před samotným výběrem vlastností elektronického obchodu musíme zvážit rozsah podnikatelských aktivit, které po eShopu vyžadujeme. Mezi základní vlastnosti, které by měl splňovat váš eShop, můžeme zařadit internetový obchod, systém logistických tras a platebních aktivit a začlenění ekonomického subjektu v rámci podniku. Při výběru vhodného řešení se proto dívejte, zda výrobce nebo poskytovatel internetového obchodu tyto možnosti nabízí.

Internetový obchod
Rozdíl mezi B2B a B2C

Tajné zkratky B2B a B2C

Na začátku si musíte uvědomit, kdo budou vaši zákazníci. Business to Business (zkratka B2B) označuje obchodování či obchodní vztah mezi obchodními společnostmi (tedy firmami). Hlavním cílem eShopu je zabezpečit prodej výrobků a poskytování služeb mezi velkými společnostmi, které se zaměřují na koncového zákazníka v minimální míře. Nejedná se o obchodování v klasické podobě, ale zejména o uzavírání kontraktů.

Naopak business to customer (business to consumer; zkratka B2C) může být chápana dle okolností použitého kontextu ve dvou smyslech. Business to Customer označuje vztah společnosti (firmy) ke koncovému zákazníkovi. Internetový obchod B2C proto nabízí zboží koncovému zákazníkovi, který také patří mezi nejtypičtější uživatele. Business to Consumer značí vztah společnosti (firmy) ke koncovému spotřebiteli, kterým může být například menší společnost.

Je rovněž možné využít kombinaci různých modelů mezi sebou, kde na levé straně stojí „kdo nabízí“ a na pravé straně „komu se nabízí“ produkt nebo služba.

Kolik to bude stát?

Po zodpovězení základních otázek o vlastnostech eShopu nás bude zajímat nejvíce cena, kterou se míní provozní nálady. Provozní náklady tvoří komplex dílčích nákladů, přičemž ty důležité si postupně rozebereme.

Jestliže se rozhodnete pro eShop řešený na míru, může se částka vyšplhat až k astronomickým číslům. Záleží však na požadavcích zadavatele. „Free eShop“, tedy internetový obchod zdarma, nevyžaduje investovat ani korunu. Na druhou stranu strávíte nemálo času zjišťováním, jakým způsobem autor obchodu postavil své řešení. V horší variantě k tomu využijete zaměstnance, kteří se budou místo své práce věnovat nastavování a spouštění eShopu.

Forma podnájmu tvoří kompromis mezi výše zmíněnými variantami. Je nutné si dát pozor na firmy, které se „tváří“, že mají nejlevnější eShop ve srovnání s jinými firmami, jejichž nabídka obsahuje řešení na míru. Při investici na několik let dopředu je nezbytné propočítat, zda se nám vyplatí pořídit vlastní eShop nebo jej pronajmout.

Elektronický obchod je komplexní dílo, které je vzájemně pospojováno vazbami (např. katalog zboží, nákupní košík pro zákazníky a podobně). Je nezbytné myslet na pohodlí uživatele, aby se v našem internetovém obchodu cítil příjemně, lehce se orientoval v nabízeném zboží a přitom dostal všechny potřebné informace.

Optimalizace pro vyhledávače (SEO)

Současný trend eShopu je uspět nad konkurencí. Převážně starší elektronické obchody se nedokáží svojí aplikační logikou přizpůsobit současným trendům, které jsou zaměřeny na získání zákazníků z interentových vyhledávačů. Přilákání těchto uživatelů Internetu se označuje jako optimalizace pro vyhledávače (SEO) nebo také marketing pro vyhledávače (SEM). Informujte se dostatečně, zda firma, od které si hodláte pořídit eShop, vám dovoluje využít marketing zaměřený na vyhledávače.

Mezi nejtypičtější prvky, které by měl internetový obchod obsahovat, patří dodržení standardů konsorcia W3C, které určují kvalitu výsledného kódu. Důležité je totiž zajistit stejné zobrazení internetové prezentace v různých typech prohlížečů. Pokud eShop zasahuje do veřejné správy, je nezbytné dodržet soulad s novelou Zákona č. 365/2000 Sb. o informačních systémech veřejné správy.

Mezi další faktory, které by měl elektronický obchod splňovat, patří tzv. SEO On-page a SEO Off-page. SEO On-page faktory patří do skupiny, které je možné technicky realizovat. Můžeme jmenovat například tvorbu hezkých internetových adres (URL), správnou stylistiku a členění textu, vhodné rozložení klíčových slov a vzájemné odkazy v rámci internetové prezentace. V případě eshopu je důležité vytvořit hodně odkazů, a to zejména pro vnitřní strukturu internetového obchodu. Jsou to například odkazy na „podobné výrobky“ nebo „nejvíce nakupované výrobky“.

Off-page faktory nelze ve velké míře ovlivnit. Převážně se jedná o budování zpětných odkazů tj. linkbuilding) z jiných webů formou umístění například odkazu z jiné internetové prezentace. Pokud na takový odkaz klikne návštěvník jiného webu, přejde na internetovou stránku vašeho internetového obchodu. Chceme-li zjistit, jaké internetové stránky nám budují zpětné odkazy, zadáme do Googlu výraz: link:naše_URL_adresa. Příkladem může být link:64bit.cz.

Závěrem malá rada

Nikdy nevěřte elektronickým obchodům dle popisu firem. Každá firma bude vyzdvihovat přednosti a na nedostatky již poukazovat nebude. Elektronický obchod je komplexní dílo mnoha programátorů a jiných lidí podílejících se na jednom finálním produktu. Z toho jasně vyplývá potenciální možnost chyb, nelogičností, nepřehlednosti prostředí pro správce a jiné nevýhody. Tato fakta nemůžete zjistit, pokud elektornický obchod nevyzkoušíte. Většina solidních firem dává možnost vyzkoušet jejich produkty po omezenou dobu zdarma, proto je dobré vyzkoušet více elektronických obchodů a teprve poté zvolit nejvíce optimální volbu.

Mohlo by se vám hodit
Internetová reklama za několik haléřů
České firmy pomalu objevují výhody blogů
Adam Javůrek: blog není pro tiskové zprávy

Rubriky: Internet

Související příspěvky

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB
Zprávičky

Google zaplatí státu Texas 1,4 miliardy USD kvůli shromažďování osobních údajů

11. 5. 2025
Zprávičky

Brusel žaluje pět zemí EU včetně Česka za nedostatečné provádění nařízení DSA (aktualizováno)

7. 5. 2025
Zprávičky

Novozélandský premiér navrhuje zákazat sociální média pro osoby mladší 16 let

6. 5. 2025
Kontaktní centra musí nabídnout telefon, chat, SMS a e-mailovou komunikaci.
Zprávičky

Skype po více než dvou desetiletích končí

5. 5. 2025

Zprávičky

Turnovský výrobce elektroniky Crytur vybudoval za 400 mil. Kč nový čistý provoz

ČTK
12. 5. 2025

Ultračistý provoz za 400 milionů korun, který umožní zvýšit výrobu špičkových detektorů pro polovodičový

Asociace představila etický kodex pro využití AI v předvolebních kampaních

Pavel Houser
12. 5. 2025

Česká asociace umělé inteligence (ČAUI) dnes zveřejnila Etický kodex používání umělé inteligence v předvolební

Foxconn v Česku vyrobil za 25 let přes 100 milionů výrobků

ČTK
12. 5. 2025

Tchajwanská společnost Foxconn za čtvrt století působení v České republice vyrobila více než 100

Před 20 lety byla představena herní konzole Xbox 360 od Microsoftu

Před 20 lety byla představena herní konzole Xbox 360 od Microsoftu

ČTK
12. 5. 2025

Před 20 lety, 12. května 2005, byla představena herní konzole Xbox 360 od americké

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Google zaplatí státu Texas 1,4 miliardy USD kvůli shromažďování osobních údajů

ČTK
11. 5. 2025

Americký internetový gigant Google se dohodl, že zaplatí státu Texas 1,375 miliardy dolarů (přes

Průzkum: Většina českých investorů o kryptoměny neprojevuje velký zájem

ČTK
10. 5. 2025

Většina českých investorů neprojevuje o kryptoměny, zejména bitcoin, velký zájem a klesá i důvěra

Kryptoměny a jejich ekonomika

Cena bitcoinu se vrátila nad hranici 100 000 dolarů

ČTK
9. 5. 2025

Cena nejznámější kryptoměny bitcoin se včera poprvé od února vrátila nad hranici 100.000 dolarů

Trump chce zrušit Bidenovo omezení na vývoz pokročilých čipů

ČTK
8. 5. 2025

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa plánuje zrušit omezení vývozu pokročilých počítačových polovodičů, které zavedl

Tiskové zprávy

ČTÚ: Strategie správy spektra schválena vládou

Partnerství společností Nutanix a Pure Storage přinese zákazníkům větší možnosti volby díky novému integrovanému řešení pro kritické pracovní úlohy

Speciální polep Ferrari pro Miami: technologie a design v podání HP

Nadace Mission 44 Lewise Hamiltona a HP podpoří dovednosti mladých v oblasti přírodních a technických věd

Během posledních 48 hodin zachytila VZP rozeslání až 100 tisíc podvodných e-mailů

S barefooty chce dobýt svět. Be Lenka proto nasazuje systém od SAP, který rok ladila s českým ACTUM Digital

Zpráva dne

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Nešlehejte vejce ale Windows 11 na Goodofer24 jen za €20.00!

Redakce
15. 4. 2025

Ať už máte PC se starším systémem Windows, nebo si stavíte PC podle vašich...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Kvě 13
Celý den

Cloud Computing Conference

Kvě 27
Celý den

Kontajnery v praxi

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Autotypický rastr

Google Chrome

Planning manager

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Narušení chování může předcházet poruchám paměti u Alzheimerovy nemoci
  • Geneticky modifikovaní pavouci tkají červeně svítící pavučinu
  • Týden na ITBiz: Fujitsu a Riken hlásí milník v kvantových počítačích

RSS AbcLinuxu RSS

  • Shotcut 25.05.11
  • GNU Taler 1.0
  • Pozvánka na 209. sraz OpenAltu v Brně. OpenAlt komunita se potká s komunitou OpenSSL

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.