iPad se začal prodávat ve světě, nákupní šílenství se opakuje

Dnes ráno zahájila americká společnost Apple prodej svého „nejnovějšího výtvoru,“ tabletu iPad, v některých zemích mimo USA. Termín dostupnosti pro ČR stále neznáme.


Steve Jobs představuje nový iPad

S úderem osmé hodiny ranní se iPad začal oficiálně prodávat v dalších devíti zemích světa. Jako první přišlo na řadu Japonsko a Austrálie. První zprávy hovoří o tom, že „ipad-mánie,“ kterou jsme mohli pozorovat už při uvedení tohoto zařízení na trh v USA, se bude opět opakovat. Jen v japonském hlavním městě Tokiu vytvořilo zhruba 1 200 zájemců frontu dlouhou celých 800 metrů. V tuto chvíli lze iPad pořídit i v některých evropských zemích, jako je Francie, Itálie, Německo, Španělsko, Švýcarsko a Velká Británie. V průběhu odpoledne se Apple iPad začne prodávat i na území Kanady. Datum uvedení do dalších zemí, tedy i do České republiky, zatím ovšem neznáme.

Celkově se zdá, že světové ceny iPadu budou mírně vyšší, než ty americké. Pro srovnání, 16GB wi-fi verze zařízení vyjde v USA na 499 dolarů (zhruba 9 980 Kč), zatímco v Japonsku se prodává v přepočtu za 537 dolarů (10 740 Kč). Cena pro evropské trhy by, vzhledem k politice Applu, měla být ještě vyšší. Zhruba tři pětiny příjmů Applu pochází z trhů mimo USA.

iPad si podle původních plánů Applu měl svou světovou premiéru odbít už před měsícem. Silná poptávka v USA a problémy se zajištěním plynulých dodávek ale společnost přinutily termín uvedení odsunout. Problémy s uspokojením poptávky se obecně zdají být největším problémem iPadu. Pro Apple jeho výrobu zajišťují smluvní výrobci především z oblasti východní a jihovýchodní Asie. Kromě nich se Apple musí spolehnout i na desítky dalších dodavatelů, což možnost zpoždění, nebo výpadku dodávek jen zvyšuje.

iPad je zatím nejrychleji se prodávajícím zařízením, které Apple kdy uvedl na trh. I veleúspěšnému telefonu iPhone, poprvé představenému v roce 2007, trvalo dosažení magické hranice 1 milionu prodaných zařízení celých 74 dnů. iPadu se to podařilo za pouhých 28 dnů a počet prodaných zařízení každým dnem rychle narůstá. Jednou z hlavních výhod Applu je především neschopnost ostatních výrobců uvést dostatečně rychle jakékoliv konkurenceschopné zařízení. Nejblíže je pravděpodobně americký výrobce Hewlett-Packard, který už v létě plánuje uvést několik tabletů jak s Windows, tak i s novým WebOS, který firma získala akvizicí výrobce Palm. Kromě HP by do konce roku vlastní tablety měly představit výrobci Dell a Lenovo. Microsoft svůj ambiciózní projekt Courier zcela zastavil.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version