IT byznys: očekávaný růst mobilní reklamy za dva roky

V minulém týdnu prosákly v médiích předpovědi o možném strmém růstu segmentu reklamy v mobilu v horizontu následujících dvou až tří let. • Aktuální průzkum Ernst & Young „Praxe v oblasti řízení nákupu a zásobování“ dokázal, že v době krize je pro podniky víc než kdy jindy nutné efektivní řízení nákupu a zásobování. • Představitelé Evropské komise v minulém týdnu informovali o tom, že velcí producenti mobilních telefonů podpořili užívání jednotné nabíječky ve státech unie.


Reklama v mobilu od Seznam.cz

Kdy přijde doba reklamy v mobilu?

Hned na několika frontách byl v minulém týdnu zmiňován trh reklamy v mobilu. Již delší dobu se píše o potenciálu této oblasti, ovšem výrazné úspěchy zde nikdo ještě nezaznamenal. Reklama do mobilních telefonů by se údajně mohla naplno rozběhnout v horizontu nastávajících dvou až tří let.

Problematika byla tématem diskuse v rámci veletrhu Cannes Lions 2009. V minulém týdnu se tématu věnovala mimo jiné zpravodajská agentura Reuters. Z vyslovených předpokladů stojí za zmínku fakt, že by hnacím motorem rozvoje segmentu reklamy v mobilu mohly být nové aplikace pro takzvané chytré mobily. Vývoji by měly prospět stále rostoucí a populárnější sociální sítě.

Například ředitel Havas Worldwide David Jones ve svém vyjádření pro média uvedl, že lidé zabývající se produkcí reklam budou muset být kreativnější, aby vytěžily příležitosti, které jim mobily nabízejí. „Když vás každé dvě minuty vyruší reklama, to si většina lidí nebude přát. Segment reklamy musí najít šikovné a čisté cesty, jak lidi u mobilů zaujmout,“ vysvětluje Jones.

Jedním z předpokladů je rychlý růst trhu s mobilní reklamou. Analytická agentura Ineum Consulting predikuje jeho roční míru růstu na 45 procent. Při nynějších tržbách 3,1 miliardy dolarů za rok by to během pěti let mohlo být 28,8 miliardy USD (asi 533 miliard Kč). Podle agentury Reuters budou stěžejní hnací silou rozvoje aplikace pro mobily iPhone od Apple.

Důležitost strategického řízení nákupu

Efektivní řízení nákupu a zásobování má v době krize strategický význam. To jsou signifikantní zjištění nového průzkumu Ernst & Young „Praxe v oblasti řízení nákupu a zásobování“, který byl realizován mezi předními společnostmi v České republice. Stabilita vztahů s dodavateli významně ovlivňuje celkovou výkonnost a konkurenceschopnost firem.

Studie potvrdila další vliv krize ekonomiky na činnost firem. Ty byly v majoritním procentu případů nuceny pod tlakem současné hospodářské situace zavést nová opatření v oblasti nákupu. Nejfrekventovanějšími opatřeními jsou optimalizace procesů v nákupním oddělení, přehodnocení podmínek s klíčovými dodavateli včetně revize dodavatelských smluv, jednání o platebních a dodacích podmínkách a cenová vyjednávání. Téměř polovina společností již přistoupila ke snižování počtu zaměstnanců v nákupním oddělení, přitom by bylo možné řadově větší přínosy získat užší spoluprací s dodavateli.

Nákupní oddělení mají pod kontrolou obvykle 75–100 % výdajů společnosti a proto mají strategický význam při implementaci programů na snižování nákladů. Snižování nákladů v oblasti nákupu a zásobování má velký dopad jak na řízení pracovního kapitálu, tak na finanční toky společností. Možnosti úspory na straně materiálových vstupů, osobních a fixních nákladů jsou přitom při současné globální konkurenci značně omezené.

Respondenti průzkumu průměrně nakupují od deseti největších dodavatelů 65 % všech nákupů. Současně 40 % respondentů má více než 500 aktivních dodavatelů, což svědčí o velké roztříštěnosti dodavatelského portfolia. Stabilita vztahů s dodavateli a jejich dlouhodobý rozvoj mají přitom výrazný dopad na celkovou výkonnost a konkurenceschopnost firem.

„Konsolidace dodavatelského portfolia by umožnila jak snížení nákladů na jeho správu, rozvoj vztahů s dodavateli, tak i dosažení výhodnějších cenových, platebních a dodacích podmínek. Roztříštěnost dodavatelského portfolia zároveň poukazuje na nedostatečně rozvinutý proces řízení dodavatelů,“ komentoval Petr Knap, partner oddělení podnikového poradenství Ernst & Young v České republice.

Z výsledků průzkumu je patrná nedostatečná spolupráce s dodavateli při elektronické výměně dat (EDI) nebo na bázi sdílení dat o budoucí spotřebě pomocí Vendor Managed Inventory. To se často negativně projevuje v celkovém plánování prodejů a výroby a vede k nevyužívání výrobní kapacity, nadměrným zásobám a prodloužení dodacích lhůt v celém řetězci.

V oblasti platebních a dodacích podmínek a všeobecné spolupráce s největšími deseti dodavateli existuje u většiny společností značný potenciál k úsporám. V současné době nabízí překvapivě malé procento dodavatelů možnost slevy za dřívější úhradu faktury, tzv. skonto (medián činí 1,5 dodavatele z TOP 10).

Jednotná nabíječka v EU?

Z vyjádření Evropské komise z minulého týdne vyplývá, že se velcí výrobci mobilů vyjádřili ve smyslu podpory myšlenky užívání jednotné nabíječky ve státech Evropské unie.
Největší producenti se podle komise zavázali k zajištění kompatibility nabíječek prostřednictvím mikro-USB konektorů. Pro spotřebitele ve státech Evropské unie by to mohlo znamenat, že by se k nim nové telefony s funkcí přenosu dat prostřednictvím mikro-USB konektoru pro připojení nabíječky mohly dostat během roku 2010.

Nyní je používáno v členských státech unie široké množství nabíječek různých druhů. S mnohými typy nabíječek je možné nabíjet jen jeden určitý mobilní telefon. Podle údajů komise disponuje téměř každá rodina sbírkou již zbytečných a nepoužívaných nabíječek. Ty tvoří několik tisíc tun odpadu ročně.

Pod dokument s názvem Memorandum o porozumění, které by tento stav mělo změnit, podle evropského komisaře Güntera Verheugena přidaly podpisy společnosti Nokia, Sony Ericsson, Motorola, Samsung a další společnosti. Ty pokrývají dodávku mobilních telefonů na evropský trh z 90 procent.

„Lidé nebudou muset vyhodit svou starou nabíječku v momentě, kdy si koupí nový mobilní telefon,“ řekl Verheugen s tím, že v Evropané v současnosti používají 350 milionů až 450 milionů mobilů.

Dle vyjádření unijního orgánu budou mít lidé možnost i při používání nové generace mobilů používat své staré nabíječky. Komise si od podepsané dohody s výrobci mobilních zařízení slibuje pomoc již tak dost zatíženému životnímu prostředí.

Přečtěte si také

IT byznys: krize zapříčinila nárůst nesplácených úvěrů a omezenou likviditu bank
IT byznys: snadnější podnikání v zemích EU díky novému zákonu
IT byznys: 45 % podnikatelů říká, že nám Brusel ztěžuje podnikání
IT byznys: evropské normy představují pro firmy náklady více než 1 bilion EUR
IT byznys: zveřejnění platů a odměn manažerů státních firem je správné
IT byznys: podnikatelé vyzvali vládu ke zvyšování konkurenceschopnosti
IT byznys: příprava novely pro odstranění daňové diskriminace
IT byznys: Až polovina studentů chce po studiích podnikat
IT byznys: Dopad krize pro firmy? Až 40 % firem propouští
IT byznys: Snížením administrativy ušetří podnikatelé přes 6 miliard
IT byznys: Na české podnikatele čeká dalších šest miliard korun

Exit mobile version