IT byznys: sankce 52 milionů pro kartel výrobců CRT obrazovek byla potvrzena

Antimonopolní úřad potvrdil pokutu 51,787 milionu korun za kartel výrobců obrazovek. Dostalo ji pět firem, mají ji zaplatit do 90 dnů. &#8226 ČSÚ: Podíl domácností s PC letos v Česku stoupl na 59 procent. &#8226 Týdenní revize dění na ITBiz.cz.

Pokuta 52 milionů pro výrobce obrazovek

Antimonopolní úřad potvrdil pokutu 51,787 milionu korun za kartel výrobců obrazovek. Dostalo ji pět firem, mají ji zaplatit do 90 dnů. Jde o nejvyšší sankci, jakou letos Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) uložil.

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Rafaj zamítl svým druhostupňovým rozhodnutím rozklady společností Chunghwa Picture Tubes, Ltd., Koninklijke Philips Electronics N.V., Technicolor S.A., Panasonic Corporation, MT Picture Display Co., Ltd., Toshiba Corporation proti prvostupňové sankci 51,787 milionů Kč za kartelovou dohodu na trhu CRT obrazovek.

Rozhodnutí je tedy pravomocné a uložené pokuty splatné ve lhůtě 90 dní.

Podle prvostupňového rozhodnutí ze září tohoto roku společnosti Samsung SDI Co., Ltd., Chunghwa Picture Tubes, Ltd., Koninklijke Philips Electronics N.V., Technicolor S.A., Panasonic Corporation, MT Picture Display Co., Ltd., Toshiba Corporation a LG Electronics, Inc. v letech 1998-2004 uzavřely a plnily kartelovou dohodu na trhu barevných obrazovek (CPT) pro televizory. Některé z uvedených společností se přitom na dohodě podílely kratší dobu, což Úřad rovněž ve svém rozhodnutí zohlednil.

Výrobci CRT (CDT i CPT) se scházeli na bilaterálních i multilaterálních jednáních po řadu let; jednání a kontakty mezi nimi započaly již před rokem 1998 a pokračovaly cca do roku 2006. Ke schůzkám docházelo v řadě asijských i evropských zemí. Před rokem 1998 se uskutečňovala spíše neformální ad hoc setkání mezi výrobci CRT. Následně se výrobci CRT začali setkávat více organizovaně a systematicky.

Na těchto schůzkách probíhala zejména jednání o cenách a výměna citlivých obchodních informací. Jednání o cenách spočívalo ve stanovování cílových a minimálních cen, cenového rozmezí a cenových pravidel či udržování dohodnutých cen. Dodržování dohodnutých cen účastníci řízení následně kontrolovali.

Úřad začal předmětný kartel řešit na základě žádostí o aplikaci tzv. leniency programu. Ten umožňuje, aby soutěžiteli, který nahlásí antimonopolnímu úřadu existenci zakázané dohody a dodá dostatečné důkazy, byla odpuštěna sankce či její část. Z tohoto důvodu byla zcela prominuta pokuta společnosti Samsung a o 50% byla snížena sankce pro soutěžitele Chungwa. U společností Philips a LG Electronics nemohla být sankce uložena, neboť již uplynula zákonná lhůta pro její uložení (tyto společnosti neplnily inkriminovanou dohodu po 1.7.2001).

Více než polovina domácností s PC

Z aktuálního průzkumu Českého statistického úřadu vyplývá, že osobním počítačem disponuje 2,4 milionu, tedy 59 procent, českých domácností.

Číslo oproti minulému roku 2009 vzrostlo o pět procentních bodů. Na internet je napojeno 56 procent bytů proti loňským 49 procentům. Počet domácností vybavených počítačem se za posledních pět let zdvojnásobil, množství přípojek k internetu vzrostlo 2,5 krát. Vysokorychlostní přípojku má 2,1 milionu domácností.

V Česku je podle statistiků celkem 5,7 milionu uživatelů PC, což představuje meziroční nárůst z 59 na 64 procent lidí. Internet používá zhruba o 200.000 lidí méně, tedy 5,5 milionu.

V porovnání se zahraničím je ČR v podílu uživatelů počítače zhruba čtyři procentní body pod evropským průměrem, ve využívání internetu je to pět bodů pod 65 procentním průměrem EU.

Každý den nebo skoro každý den usedá k počítači 3,6 milionu lidí starších 16 let, na internet se denně připojuje 3,1 milionu lidí.

Přístup k počítači má v současnosti devět z deseti dětí ve věku mezi deseti a 15 lety. Dvě pětiny dětí tráví doma na internetu více než pět hodin týdně. Chování dětí na internetu sleduje 90 procent rodičů.

Přes internet nakupuje 2,2 milionu lidí, což je 4,5 krát více než před pěti lety. Více nakupují muži, mladší lidé a lidé s vyšším vzděláním.

Téměř každému druhému uživateli internetu přišla v posledních 12 měsících nevyžádaná pošta a více než čtvrtina se setkala s počítačovým virem nebo jiným škodlivým softwarem.

Týdenní review

Pondělní článek se věnoval statistikám v náborovém procesu HR oddělení firem. Přinesl srovnání světových statistik Robert Half Internetional a lokálních od e-recruitmentové společnosti LMC. Za čísly v náboru se skrývají údaje vypovídající o úrovni firmy, stylu práce personalistů i strategie uchazečů. Jsou zajímavým zrcadlem i užitečným ukazatelem, který pomáhá zapojovat energii v náboru co nejefektivněji. Poslední průzkumy ukázaly, že manažeři věnují zkoumání CV kandidáta ucházejícího se o práci maximálně 10 minut.

Balíkům kancelářského SW se věnuje další příspěvek Petra Hájka. Microsoft nasazuje do tvrdého konkurenčního boje svůj produkt Office 365. Microsoft definuje Office 365 v krátkosti jako produkt, který v sobě kombinuje sílu a praktičnost cloudových technologií na straně jedné a produktivitu pro všechny typu businessu na straně druhé. Microsoft slibuje ušetřený čas, práci i uspořené vynaložené prostředky.

{seealso}
Rozhovor s personálním ředitelem slovenské pobočky telekomunikační společnosti Telefónica O2 Markem Bališem ukázal, že strategie pro slovenský trh je jiná než v Česku. Strategie se liší, protože byznys na Slovensku je jiný, nabídka služeb na Slovensku je výrazně jednoduší. Vývoj společnosti byl úplně jiný, u nás na Slovensku to byl ten „green field“ proces. Co se týče lidských zdrojů, strategie je jednotná.

Exit mobile version