
Cena volání na mobily může poklesnout, klesla totiž platba za hovor mezi sítěmi. Vyplývá to z vyjádření Českého telekomunikačního úřadu a mobilních operátorů. • APEK: Tuzemské internetové obchody loni utržily rekordních 33 miliard korun, což je o šest miliard korun více než v roce 2009.

ČTÚ plánuje snížení cen
Cena volání na mobilní telefony se hypoteticky může snížit. Český telekomunikační úřad (ČTÚ) oznámil, že od ledna snížil poplatek, který si platí operátoři za hovor mezi svými mobilními sítěmi, o 29 haléřů na 1,37 Kč za minutu.
ČTÚ začal takzvané terminační poplatky snižovat v pravidelných půlročních intervalech před více než rokem. Od letošního července přijde další snížení na maximálně 1,08 Kč za minutu bez daně z přidané hodnoty.
Operátoři připouštějí, že by se změna poplatku mohla projevit v koncových cenách. „Snížení ceny se většinou odrazí v nových tarifech, jako tomu bylo nedávno u nových tarifů O2 Podnikání pro podnikatele a živnostníky. O případných změnách budeme včas informovat naše zákazníky i zbytek veřejnosti,“ řekl médiím tiskový mluvčí Telefónica O2 Martin Žabka.
Další z mobilních operátorů, Vodafone, ústy svého zástupce Miroslava Čepického sdělil, že se vliv na koncové ceny odvíjí od toho, jak často a do jaké sítě daný zákazník volá. Jiný dopad je podle něj v případě málo volajícího zákazníka s předplacenou kartou a jiný na firemní tarif.
Postupné snižování ceny za terminaci je podle mluvčí T-Mobilu Martiny Kemrové dlouhodobě známé a operátor jej již do cen započítal.
V Česku je přes 13,4 milionu aktivních mobilních čísel a asi 1,9 milionu pevných linek. Většina hovorů se přitom odehraje v mobilních sítích a operátoři si tak poplatky za vzájemný provoz započítávají.
Rekordní tržby českých e-shopů o Vánocích

Statistika vánočních nákupů v Česku
V současnosti sčítají internetoví prodejci výsledky z hlavní prodejní sezony roku 2010 – Vánoc. A podobně jako v předchozích letech je i letos zřejmé, že nakupování na webu je stále populárnější a opět předčilo očekávání. Zatímco původní odhad vánočního obratu byl 11 miliard korun, vše nasvědčuje tomu, že celkový výsledek se bude blížit 13 miliardám.
Podle informací od obchodníků, které získala Asociace pro elektronickou komerci (APEK), je průměrný nárůst obratu přibližně 40% oproti Vánocům roku 2009. „V některých případech však evidujeme nárůst i o 100 % a více, a to včetně velkých e-obchodů,“ komentuje první čísla výkonný ředitel APEK Jan Vetyška. „Naše předpoklady o vánočních obratech tak byly ještě překonány, a to v celkovém objemu přibližně o 2 miliardy,“ hodnotí dále Vetyška.
Během letošních Vánoc na Internetu došlo k rekordnímu počtu objednávek, avšak průměrná hodnota jednotlivých nákupů spíše klesala. Jejich výše samozřejmě závisela na druhu pořizovaného zboží, nejčastěji ale spotřebitelé pořizovali zboží přibližně za 2 500 Kč.
Tento trend potvrzuje, že Češi již na Internetu nehledají pouze elektroniku za výhodné ceny, ale využívají Internet i k nákupu klasických Vánočních dárků. Zákazníci si zvykli na další výhody webového nakupování – dodání zboží až domů, jednoduché srovnání nabízených výrobků a vyhnutí se stresu z přeplněných nákupních center.
U většiny prodejců začala vánoční sezona během druhé poloviny listopadu. Nejvíce objednávek potom e-obchody zaznamenaly v týdnu od 13. do 17. prosince. Naprostým vrcholem co do počtu objednávek bylo pondělí 13. prosince. Nakupovalo se ale až do posledních dní před Štědrým dnem.
Další nárůst objemu prodaného zboží přes Internet, a to jak během Vánoc tak i celého roku 2010, potvrdil, že čeští zákazníci si tento druh nákupu oblíbili. „Podle údajů, které máme k dispozici, se na Internetu v roce 2010 prodalo zboží za 33 miliard korun. V roce 2011 se dá očekávat další nárůst prodeje, především díky většímu počtu nákupů spokojených zákazníků,“ zhodnotil Jan Vetyška.