• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Jak si ochočit zákazníka pomocí dobře zvoleného CRM

itbiz
14. 4. 2010
| Články
klic

Nikdy neplatilo více, než dnes, kdy se v důsledku nedávné krize vyostřil boj o zákazníka, rčení: Náš zákazník, náš pán“. Jinak řečeno: kdo se nezaměří na dokonalou znalost svých současných i potenciálních zákazníků, nemá velkou šanci uspět. V tom však dnešním firmám dokáže velmi efektivně pomoci informační systém, či přesněji, část podnikového informačního systému, s názvem CRM (Customer Relationship Management). Jeho úkolem je identifikace, zajištění a udržení si zákazníků. Díky CRM je společnost schopná lépe řídit a koordinovat interakci s klientem napříč celou firmou.

manazer
CRM systému pomáhají optimálně řídit vztahy společnosti se zákazníky.

Řízení vztahu se zákazníky dnes patří mezi klíčové aktivity každé firmy. CRM pomáhá dokonale využít každý kontakt se zákazníkem. „CRM je možné definovat jako nástroj pro získávání a třídění a využívání informací o zákaznících s cílem zvýšit efektivitu péče o ně,“ vysvětluje Dušan Lapčík, obchodní ředitel společnosti Asseco Solutions, která je producentem podnikových systémů Helios a Datalock.

Co uživatelé od CRM zejména vyžadují a které jeho základní funkcionality jsou nejčastější? To záleží na pohledu pracovníků podle různých pozic ve firmě.
Dušan Lapčík k tomu říká: „Obchodník ocení možnost podpory pro obchod, jako jsou evidence a segmentace zákazníků, sledování a plánování kontaktů a obchodních jednání, vyhledávání nových kontaktů z externích databází či vyhodnocování efektivnosti obchodních jednání a akcí i další možnosti, vysvětluje Lapčík.

„Pracovník marketingu získává prostřednictvím CRM aktuální a kompletní informace o partnerech, zákaznících a konkurentech, sleduje průběh a vyhodnocuje výsledky marketingových akcí či vybírá cílové skupiny pro tyto akce a mnohé další. CRM je přínosem také pro zákaznický servis, který prostřednictvím jeho modulu Call centrum může například okamžitě identifikovat volajícího zákazníka, přičemž má k dispozici záznamy veškerých předchozích kontaktů s ním a všech souvisejících informací. A tak dále,“ dodává Lapčík.

Ten správný klíč

Dodavatelů podnikových systémů a tedy i CRM je dnes na trhu IT značné množství. Různí dodavatelé pochopitelně používají pro označení jednotlivých modulů a funkcionalit různé označení. Jejich funkčnost je však v podstatě shodná. Základními moduly, bez nich rozhodně není možné se obejít, jsou podpora prodeje, podpora marketingu, podpora servisu a HelpDesk.

Podle jakého klíče si tedy má firma zvolit právě to řešení, které bude nejpřínosnější z hlediska jejích potřeb? Existují různé formy CRM, umožňující automatické procesy. Ty pomáhají řídit vztah se současnými zákazníky, zlepšit identifikaci potenciálních zákazníků, řídit marketingové kampaně, posílit vztahy s obchodními partnery a samozřejmě posílit loajalitu zákazníků. Pro kterou z nich se rozhodnout?

„Pro určení který model je nejlépe využitelný záleží především na typu společnosti a na jejích cílech. Společnost s úzkou specifikací a portfoliem výrobků je bezesporu vhodným kandidátem pro jedno CRM řešení, zatímco ta, která plánuje otevřít zákaznickou linku a začíná s marketingem cíleným na velký počet zákazníků, bude spokojenější s jiným typem systému,“ říká Dušan Lapčík.

Stěžejní však je dokázat si vybrat „správného“ dodavatele. Ten vám pak dokáže zavést systém pro konkrétní byznys ve správnou dobu a za „správnou“ cenu. Rozhodně by nebylo vhodné přistupovat k výběru systému či jeho dodavatele pouze z hlediska ceny nebo známosti značky, ačkoli obojí je bezesporu důležité. Velmi podstatné jsou reference od firem z příbuzného oboru a také historie a stabilita dodavatele. Nezbytná je samozřejmě i důkladná analýza výchozí situace, stejně jako jasné stanovení cílů a strategií firmy, která CRM kupuje.

Pro koho se nehodí

Obecně vzato nezáleží na typu byznysu ani na segmentu trhu. Dobře postavené CRM je důležitým nástrojem a strategickou podmínkou pro růst a přežití každé firmy, neboť umožňuje sledovat veškeré dění, týkající se vztahu se zákazníky.
„Pokud se firma zabývá retailem (prodejem soukromým osobám), jejím cílem je plošný marketing, tedy možnost efektivního oslovování zákazníků. Tuto možnost poskytuje jeden typ CRM,“ vysvětluje Dušan Lapčík. „Je-li firma z oblasti B2B (jejími klienty jsou firmy), má již vydefinovanou množinu odběratelů. Cílem CRM je zde tedy vedení veškerých aktivit směrem k odběrateli a také získání celkového obrazu spolupráce se zákazníkem.“

Pouze u některých institucí, přesto, že využívají velký informační systém, je modul CRM v podstatě zbytečný. Jedná se zejména o organizace státní správy, jejichž činnost je zaměřena na správu věcí veřejných. Jako příklad lze uvést třeba finanční úřady, ministerstva, správu státních objektů apod.

Vliv lidského faktoru

Představme si tedy, že již máme systém vybraný a koupený. V tuto chvíli je nutné nešetřit lidskými kapacitami a přizvat relevantní odborníky z firmy zákazníka k vyjasnění jeho požadavků.

„Většina problémů, které mohou při implementaci CRM nastat, totiž plyne ze špatné komunikace mezi dodavatelem systému a zákazníkem. Problém může spočívat například v různém pojetí terminologie, v nedostatku empatie…“ říká Dušan Lapčík.

Také pokud chybí strategie managementu v oblasti CRM a není nikdo, kdo by věděl, jak procesy z oblasti, kterou CRM pokrývá, mají ve firmě fungovat, hrozí komplikace. Dodavatel v takovém případě obvykle nabídne dvě nebo tři varianty, ale zákazník často neví, kterou z nich si vybrat. Naopak pokud má zákazník v této oblasti jasnou vizi, jestliže klíčový uživatel z jeho firmy ví, co chce, je velmi pravděpodobné, že se implementace podaří zcela bez problémů a ke spokojenosti zákazníka.

„Poměrně často se také stává, že pracovníci, kteří mají s CRM pracovat, nedodržují příslušné pracovní postupy a neřídí se nastavenými nástroji a instrukcemi,“ říká Lapčík. „Ještě horší však je, pokud pracovníci v dostatečné míře nevkládají data. Ani nejsofistikovanější CRM nemůže mít příslušný efekt, pokud neobsahuje kompletní a kvalitní údaje, s nimiž je třeba pracovat,“ dodává.

Pokud však komunikace mezi dodavatelem a zákazníkem dobře funguje, není výjimkou výsledek v podobě dokonalého přizpůsobení systémů potřebám zákazníka.

Systémy všech typů, spojte se!

Rostoucí požadavky čím dál tím „zhýčkanějších“ zákazníků způsobují neustále sílící tlak na automatizaci procesů i v podnikových informačních systémech, CRM nevyjímaje. Například už není možné si představit systém bez podpory workflow. Zaznamenáváme také vzrůstající nároky na vyhodnocování výstupů z CRM s následnou vizualizací výsledků. Vzhledem k rostoucím nárokům zákazníků bude také nutná stále vyšší a vyšší provázanost CRM nejen s ERP, ale také s dalšími nástroji, především s kancelářským software, například s velmi často využívaným MS Office.

Kdy je tedy zákazník se svým CRM spokojen? Stručně řečeno: Jestliže mu poskytuje použitelné informace pro rozhodování na všech úrovních, kde potřebuje pracovat se svými současnými i potenciálními zákazníky.

Rubriky: ByznysHardware

Související příspěvky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Čínská společnosti Tencent zvažuje koupi jihokorejského vývojáře Nexon

14. 6. 2025
Dell Technologies uvádí novou generaci serverů PowerEdge, které pomohou firmám s nasazením AI
Články

Dell Technologies uvádí novou generaci serverů PowerEdge, které pomohou firmám s nasazením AI

13. 6. 2025
Zprávičky

OpenAI chce podle médií peníze od investorů ze Saúdské Arábie, Indie a emirátů

13. 6. 2025
Nintendo Switch 2 se blíží. Co přinese a jak změní trh?
Zprávičky

Konzole Switch 2 se stala nejrychleji prodávaným herním zařízením Nintenda

11. 6. 2025

Zprávičky

AI snižuje důležitost formálního vzdělání, říká studie PwC

ČTK
15. 6. 2025

Zavádění umělé inteligence (AI) na pracoviště výrazně zvyšuje produktivitu zaměstnanců i tržby firem. V

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Čínská společnosti Tencent zvažuje koupi jihokorejského vývojáře Nexon

ČTK
14. 6. 2025

Čínský internetový gigant Tencent Holdings zvažuje možnost nákupu jihokorejského vývojáře her Nexon. Tencent hledá

Nvidia a Perplexity AI plánují evropské modely AI, zapojí se také Slovensko

ČTK
13. 6. 2025

Americký výrobce vyspělých polovodičů Nvidia a a start-up Perplexity AI uzavřely partnerství pro vytvoření

OpenAI chce podle médií peníze od investorů ze Saúdské Arábie, Indie a emirátů

ČTK
13. 6. 2025

Americká společnosti OpenAI, která je průkopníkem v oblasti generativní umělé inteligence (AI), jednala se

Jeden z prvních počítačů Apple se v USA vydražil za více než 223 000 dolarů

Piráti podali oznámení na šéfa IT z MPSV Trpkoše, dle něj byly zakázky v pořádku

ČTK
12. 6. 2025

Piráti podali trestní oznámení na šéfa sekce IT ministerstva práce Karla Trpkoše kvůli zadávání

Policie zřejmě získá snadnější přístup do rejstříku trestů a evidence přestupků

ČTK
12. 6. 2025

Policie pravděpodobně získá snadnější přístup do rejstříku trestů a evidence přestupků. Umožnit to má

Vláda projedná novelu, která zpřesní pravomoci NÚKIB

Nová pravidla pro kybernetickou bezpečnost Senát schválil

ČTK
12. 6. 2025

Vyloučení technologií, které by mohly představovat bezpečnostní riziko pro stát, má umožnit zákon o

ČR by si v AI měla najít silné stránky, potenciál je ve zdravotnictví

ČTK
12. 6. 2025

Česko by si v umělé inteligenci (AI) mělo najít silné stránky a těm se

Tiskové zprávy

O2 zavádí do své sítě samostatné 5G jádro (5G stand alone)

AI agenti místo „noreply“ v nové platformě Salesforce

AI vyžaduje kontext i ve veřejné správě

ZEBRA SYSTEMS vyhlásila nejlepší lokální partnery za rok 2024

Women in Tech snídaně: sdílení, které pomáhá ženám v technologiích růst

Méně papírování, rychlejší schvalování. Draslovka sjednocuje správu výdajů a služebních cest do jednoho systému

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Videa ITBiz.cz

Glenn Mallon, Dell Technologies

Elektronická recepční

FORXAI Mirror

Kamery pro průmysl a detekci požárů

Kamery pro vyhodnocení spokojenosti zákazníků

Kalendář

Zář 22
22. září @ 8:00 - 26. září @ 17:00

EMO Hannover 2025

Říj 1
Celý den

Cyber Attacks

Říj 21
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Apple Lisa

Ambientní sítě

PHPTriad

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware int Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Rychlý diagnostický test kolorektálního karcinomu
  • Vědomí je termín naprosto pustý. A umělá inteligence vtělená do kamene
  • Vědci dokázali detekovat světlo procházející celou lidskou hlavou

RSS AbcLinuxu RSS

  • Týden v GNOME a Týden v KDE Plasma (13. a 14. června 2025)
  • Kali Linux 2025.2
  • Dánské ministerstvo pro digitální záležitosti má v plánu přejít na Linux a LibreOffice

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.