• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Jak si ochočit zákazníka pomocí dobře zvoleného CRM

itbiz
14. 4. 2010
| Články
klic

Nikdy neplatilo více, než dnes, kdy se v důsledku nedávné krize vyostřil boj o zákazníka, rčení: Náš zákazník, náš pán“. Jinak řečeno: kdo se nezaměří na dokonalou znalost svých současných i potenciálních zákazníků, nemá velkou šanci uspět. V tom však dnešním firmám dokáže velmi efektivně pomoci informační systém, či přesněji, část podnikového informačního systému, s názvem CRM (Customer Relationship Management). Jeho úkolem je identifikace, zajištění a udržení si zákazníků. Díky CRM je společnost schopná lépe řídit a koordinovat interakci s klientem napříč celou firmou.

manazer
CRM systému pomáhají optimálně řídit vztahy společnosti se zákazníky.

Řízení vztahu se zákazníky dnes patří mezi klíčové aktivity každé firmy. CRM pomáhá dokonale využít každý kontakt se zákazníkem. „CRM je možné definovat jako nástroj pro získávání a třídění a využívání informací o zákaznících s cílem zvýšit efektivitu péče o ně,“ vysvětluje Dušan Lapčík, obchodní ředitel společnosti Asseco Solutions, která je producentem podnikových systémů Helios a Datalock.

Co uživatelé od CRM zejména vyžadují a které jeho základní funkcionality jsou nejčastější? To záleží na pohledu pracovníků podle různých pozic ve firmě.
Dušan Lapčík k tomu říká: „Obchodník ocení možnost podpory pro obchod, jako jsou evidence a segmentace zákazníků, sledování a plánování kontaktů a obchodních jednání, vyhledávání nových kontaktů z externích databází či vyhodnocování efektivnosti obchodních jednání a akcí i další možnosti, vysvětluje Lapčík.

„Pracovník marketingu získává prostřednictvím CRM aktuální a kompletní informace o partnerech, zákaznících a konkurentech, sleduje průběh a vyhodnocuje výsledky marketingových akcí či vybírá cílové skupiny pro tyto akce a mnohé další. CRM je přínosem také pro zákaznický servis, který prostřednictvím jeho modulu Call centrum může například okamžitě identifikovat volajícího zákazníka, přičemž má k dispozici záznamy veškerých předchozích kontaktů s ním a všech souvisejících informací. A tak dále,“ dodává Lapčík.

Ten správný klíč

Dodavatelů podnikových systémů a tedy i CRM je dnes na trhu IT značné množství. Různí dodavatelé pochopitelně používají pro označení jednotlivých modulů a funkcionalit různé označení. Jejich funkčnost je však v podstatě shodná. Základními moduly, bez nich rozhodně není možné se obejít, jsou podpora prodeje, podpora marketingu, podpora servisu a HelpDesk.

Podle jakého klíče si tedy má firma zvolit právě to řešení, které bude nejpřínosnější z hlediska jejích potřeb? Existují různé formy CRM, umožňující automatické procesy. Ty pomáhají řídit vztah se současnými zákazníky, zlepšit identifikaci potenciálních zákazníků, řídit marketingové kampaně, posílit vztahy s obchodními partnery a samozřejmě posílit loajalitu zákazníků. Pro kterou z nich se rozhodnout?

„Pro určení který model je nejlépe využitelný záleží především na typu společnosti a na jejích cílech. Společnost s úzkou specifikací a portfoliem výrobků je bezesporu vhodným kandidátem pro jedno CRM řešení, zatímco ta, která plánuje otevřít zákaznickou linku a začíná s marketingem cíleným na velký počet zákazníků, bude spokojenější s jiným typem systému,“ říká Dušan Lapčík.

Stěžejní však je dokázat si vybrat „správného“ dodavatele. Ten vám pak dokáže zavést systém pro konkrétní byznys ve správnou dobu a za „správnou“ cenu. Rozhodně by nebylo vhodné přistupovat k výběru systému či jeho dodavatele pouze z hlediska ceny nebo známosti značky, ačkoli obojí je bezesporu důležité. Velmi podstatné jsou reference od firem z příbuzného oboru a také historie a stabilita dodavatele. Nezbytná je samozřejmě i důkladná analýza výchozí situace, stejně jako jasné stanovení cílů a strategií firmy, která CRM kupuje.

Pro koho se nehodí

Obecně vzato nezáleží na typu byznysu ani na segmentu trhu. Dobře postavené CRM je důležitým nástrojem a strategickou podmínkou pro růst a přežití každé firmy, neboť umožňuje sledovat veškeré dění, týkající se vztahu se zákazníky.
„Pokud se firma zabývá retailem (prodejem soukromým osobám), jejím cílem je plošný marketing, tedy možnost efektivního oslovování zákazníků. Tuto možnost poskytuje jeden typ CRM,“ vysvětluje Dušan Lapčík. „Je-li firma z oblasti B2B (jejími klienty jsou firmy), má již vydefinovanou množinu odběratelů. Cílem CRM je zde tedy vedení veškerých aktivit směrem k odběrateli a také získání celkového obrazu spolupráce se zákazníkem.“

Pouze u některých institucí, přesto, že využívají velký informační systém, je modul CRM v podstatě zbytečný. Jedná se zejména o organizace státní správy, jejichž činnost je zaměřena na správu věcí veřejných. Jako příklad lze uvést třeba finanční úřady, ministerstva, správu státních objektů apod.

Vliv lidského faktoru

Představme si tedy, že již máme systém vybraný a koupený. V tuto chvíli je nutné nešetřit lidskými kapacitami a přizvat relevantní odborníky z firmy zákazníka k vyjasnění jeho požadavků.

„Většina problémů, které mohou při implementaci CRM nastat, totiž plyne ze špatné komunikace mezi dodavatelem systému a zákazníkem. Problém může spočívat například v různém pojetí terminologie, v nedostatku empatie…“ říká Dušan Lapčík.

Také pokud chybí strategie managementu v oblasti CRM a není nikdo, kdo by věděl, jak procesy z oblasti, kterou CRM pokrývá, mají ve firmě fungovat, hrozí komplikace. Dodavatel v takovém případě obvykle nabídne dvě nebo tři varianty, ale zákazník často neví, kterou z nich si vybrat. Naopak pokud má zákazník v této oblasti jasnou vizi, jestliže klíčový uživatel z jeho firmy ví, co chce, je velmi pravděpodobné, že se implementace podaří zcela bez problémů a ke spokojenosti zákazníka.

„Poměrně často se také stává, že pracovníci, kteří mají s CRM pracovat, nedodržují příslušné pracovní postupy a neřídí se nastavenými nástroji a instrukcemi,“ říká Lapčík. „Ještě horší však je, pokud pracovníci v dostatečné míře nevkládají data. Ani nejsofistikovanější CRM nemůže mít příslušný efekt, pokud neobsahuje kompletní a kvalitní údaje, s nimiž je třeba pracovat,“ dodává.

Pokud však komunikace mezi dodavatelem a zákazníkem dobře funguje, není výjimkou výsledek v podobě dokonalého přizpůsobení systémů potřebám zákazníka.

Systémy všech typů, spojte se!

Rostoucí požadavky čím dál tím „zhýčkanějších“ zákazníků způsobují neustále sílící tlak na automatizaci procesů i v podnikových informačních systémech, CRM nevyjímaje. Například už není možné si představit systém bez podpory workflow. Zaznamenáváme také vzrůstající nároky na vyhodnocování výstupů z CRM s následnou vizualizací výsledků. Vzhledem k rostoucím nárokům zákazníků bude také nutná stále vyšší a vyšší provázanost CRM nejen s ERP, ale také s dalšími nástroji, především s kancelářským software, například s velmi často využívaným MS Office.

Kdy je tedy zákazník se svým CRM spokojen? Stručně řečeno: Jestliže mu poskytuje použitelné informace pro rozhodování na všech úrovních, kde potřebuje pracovat se svými současnými i potenciálními zákazníky.

Rubriky: ByznysHardware

Související příspěvky

České firmy AI rychle adoptují, ale zůstávají u základních funkcí
Články

České firmy AI rychle adoptují, ale zůstávají u základních funkcí

25. 10. 2025
SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink
Zprávičky

Thales, Airbus a Leonardo spojí vesmírné aktivity, budou konkurovat Starlinku

24. 10. 2025
Články

Mzdový vývoj v IT: nároky rostou, mzdy nikoli. Hlad po specialistech trvá, juniorských pozic ubývá

24. 10. 2025
Flexibilní elektronika naráží na polovodiče typu n
Články

Nová čtyřprvková polovodičová slitina slibuje pokročilejší čipy

23. 10. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink

Thales, Airbus a Leonardo spojí vesmírné aktivity, budou konkurovat Starlinku

ČTK
24. 10. 2025

Italská skupina Leonardo, francouzská firma Thales a evropský výrobce Airbus se dohodly na spojení

Umělá inteligence ve 45 % odpovědí zkresluje zpravodajský obsah

ČTK
24. 10. 2025

Umělá inteligence (AI) v odpovědích na dotazy uživatelů ve 45 procentech případů zkresluje zpravodajský

Malware se maskuje za aplikaci ČNB, útočníci pak pomocí NFC technologie vybírají peníze z bankomatů

Pavel Houser
24. 10. 2025

Útočník je ve stejném čase fyzicky u bankomatu nebo platebního terminálu. Specialisté společnosti ESET

Volkswagen nevyloučil omezení výroby kvůli nedostatku čipů

ČTK
23. 10. 2025

Automobilový koncern Volkswagen nevyloučil, že bude muset kvůli problémům s dodávkami čipů od nizozemské

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Kyberútok na automobilku JLR stál podle odhadů britskou ekonomiku 1,9 mld. liber

ČTK
23. 10. 2025

Srpnový kybernetický útok na britskou automobilku Jaguar Land Rover (JLR), kterou vlastní indická společnost

Možnost identifikovat zákazníky na dálku už i v Česku!

Jurečka: Za problémy eDokladů stály nedostatečné testování i kapacity

ČTK
23. 10. 2025

Vicepremiér Marian Jurečka (KDU-ČSL) včera seznámil vládu s vyhodnocením problémů aplikace eDoklady při letošních

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Amazon: Podíl firem s umělou inteligencí letos v ČR stoupl na 29 %

ČTK
22. 10. 2025

Praha 22. října (ČTK) - Podíl tuzemských firem, které využívají umělou inteligenci (AI), se

Přední investor do infrastruktury odmítá investovat do datových center pro AI

ČTK
22. 10. 2025

Americká společnost I Squared Capital, která je předním investorem do infrastrukturních projektů, zatím nebude

Tiskové zprávy

Bezpečné postupy pro vyřazení softwaru a možnosti odkupu

NetApp a Red Hat urychlují modernizaci IT pomocí Red Hat OpenShift Virtualization

Méně dat, více automatizace. EG.D po modernizaci podnikového systému míří k využití AI

Canon ocenil výherce osmého ročníku soutěže Kopírka hledá kancelář

Workshop FEIM 2025 představí nové směry v elektronice pro průmysl 4.0 a medicínu 4.0

Zyxel Networks pomáhá organizacím s implementací směrnice NIS2 a zvyšuje jejich kybernetickou odolnost

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Kalendář

Lis 11
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Christian Klein, generální ředitel SAP

Digitální suverenita nestojí na ideálech, ale na konkrétních výsledcích

Christian Klein
23. 10. 2025

Diskuse o digitální suverenitě nabývá na celém světě na intenzitě. V dnešní době geopolitické nejistoty a...

Slovník

Security manager

AIDA (AIDYA)

XnView

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.