Jak zajistit úspěšné zavedení ERP systému?

Za posledních šest let jsme realizovali 70 ERP projektů, a tak se můžeme se čtenáři podělit o zkušenosti se zaváděním informačních systémů. Aby byl zaručen úspěch implementace, je potřeba přesně vědět, kdy se informační systém firmě nevyplatí a jak vyřešit problémy, které se objeví během implementace. Pokud se budete těmito radami řídit, nebude pro vás ERP představovat noční můru.


Petra Achbergerová, Sales consultant Innoware

Info systém není lék na všechno

Firmy zaměřené na implementaci ERP se obvykle snaží zákazníky přesvědčit, že by se měl informační systém stát nezbytnou součástí každé moderní firmy. Jenže informační systém není lékem skutečně na všechno. V některých případech a situacích se ERP zavádět nevyplatí. Proč? Samotné řešení může nepříznivě ovlivnit celkový rozpočet, vytížit zaměstnance a stát se zdrojem mnoha nepříjemných starostí.

Klíčovou roli při zavádění informačního systému hrají zaměstnanci. Pro úspěch implementace ERP je proto nezbytné zapojit zaměstnace do výběru informačního systému. Lidé nemají rádi nesrozumitelné příkazy nebo zbytečnou práci navíc, a mohou se pokusit snahu vedení o pravidelné používání informačního systému bojkotovat.

V nejhorším případě nastane situace, kdy ERP systém obsahuje zastaralé údaje nebo se využívá pouze jeho část. Zapojte zaměstnance již do procesu výběru informačního systému. Řada dodavatelů dokonce vyžaduje, aby pro úspěšnou implementaci byli do procesu zapojeni zaměstanci. Vytvořte v každém oddělení malé týmy, které sami určí své vlastní potřeby. Snažte se, aby z každého týmu byl přítomen jeden zástupce na jednání s dodavatelem ERP.

Motivujte zaměstnance finančně za používání informačního systému a nezapomeňte jít příkladem. Pořádejte malá školení, na nichž představíte části nového firemního softwaru. Když plánujete změny ve firmě, opět zapojte jednotlivá oddělení, aby se zavedení nových produktů nebo postupů projevilo také v informačním systému.

Důležitý faktor interní propagace

Když už na konferencích a v odborném tisku avizujete, že chystáte nebo zavádíte informační systém, nezapomínejte na vnitřní propagaci. Velké firmy by měly informovat své zaměstnance prostřednictvím porad, intranetů a vlastních firemních magazínů. Na propagaci výhod informačního systému by se mělo podílet oddělení interní komunikace a oddělení lidských zdrojů.

Výsledkem veškeré snahy by měla být větší ochota zaměstnanců využívat nový informační systém tak, jak bylo na začátku plánováno. Kromě vlastních zdrojů vám pomohou také pracovníci dodavatele, kteří po implementaci ERP zajišťují podporu a samozřejmě organizují nezbytná školení.

Největší část našeho článku jsme věnovali zaměstnancům. Jejich vliv se nevyplatí podceňovat. Pokud například zaměstnáváte na částečný úvazek postarší účetní před důchodem, pravděpodobně vám s příchodem informačního systému nabídne rozvázání pracovního poměru. Podle našich zkušeností ochota lidí učit se nové věci s přibývajícím věkem klesá. ERP systémy navíc nejsou zcela jednoduché aplikace a vyžadují profesionální školení a další péči. Pojďme se ještě krátce podívat, co může ohrozit úspěch implementace podnikového informačního systému.

Firma je na prodej

Pokud je firma na prodej, nemusí to nutně znamenat její krach nebo špatnou finanční situaci. Vlastníkem společnosti může být například finanční investor, který chce prodejem zhodnotit svoji investici. Zavedení informačního systému by v tomto případě mohlo zlepšit fungování prodávané firmy na trhu a zvýšit její konkurenceschopnost.

Informační systém také podporuje možnost vést finanční výkaznictví podle platných mezinárodních norem (IFRS). Ve chvíli, kdy by měla firma vstoupit prostřednictvím nového majitele na zahraniční trh nebo se propojit se zahraničním vlastníkem, je informační systém velká výhoda. Nový systém ovšem nemusí být kompatibilní s informačním systémem a IT strategií nového majitele. Vyplatí se proto se zavedením ERP počkat, až se najde vhodný kupec a situace se celkově vyřeší.

Finanční ztráta

Zavedení informačního systému představuje pro firmu nutnost vysokých nákladů. Pokud je společnost ve výrazné ztrátě, vedení by se mělo soustředit na zlepšení finanční situace. Jestliže se rozhodnete pro implementaci ERP, trvejte u dodavatele na dodržení celkové ceny za implementaci.

Špatný marketing nebo produkty

Informační systém je pouze nástroj a nikoliv lék, který vyřeší všechny firemní bolístky a dětské nemoce vašich produktů. Zavedení ERP systému bývá někdy příliš přeceňováno, a to samozřejmě k úspěšnosti implementace ERP příliš nepřispívá. Soustřeďte se v první řadě na zlepšení vlastních služeb a považujte informační systém za nástroj, nikoliv zázrak, který vás zbaví všech problémů.

Exit mobile version