Jaroslav Macnar: HR pracovníci působí ve firmách jako hasiči

Unicorn

Společnost Monster, která je mezinárodním hráčem online trhu práce, v lednu spustila nově vytvořený pracovní portál v celkem 24 zemích po celém světě včetně České republiky. Firma, která se zabývá zprostředkováním pracovních míst na internetu, hodlá v Česku dobýt pozici tuzemské jedničky. V prvním díle rozhovoru nám Jaroslav Macnar, Marketing Director Eastern Europe a Monster Worldwide, představil společnost a novinky, se kterými Monster aktuálně přichází. Dnes se dočtete o ambicích firmy, vnímání konkurence či vlivu recese ekonomiky na HR segment.


Jaroslav Macnar

Náborový proces je všude stejný

Mohl byste zhodnotit podobu současného českého online HR trhu? Například srovnání Česko versus Evropa, kvalita poskytovaných služeb, postupný vývoj trhu.

Co se týká českého online HR trhu, respektive evropského či světového, je to z našeho pohledu všude stejné. Je to o lidech, o zaměstnávání, o pozicích. Je to o náborovém procesu, o zpracování informací z toho procesu. A to je všude stejné. Jediné, co se může lišit, jsou nějaké právní podmínky nebo odlišnosti na jednotlivých trzích. HR pracovníci mají všude stejné podmínky, totožné požadavky a i kandidát se chová tím samým způsobem. Stále jsou v HR vyžadována papírová CV. Například v Německu zaměstnavatelé stále očekávají životopisy v papírové podobě. Vlastně v České republice i celé východní Evropě je již běžnou praktikou online zpracování CV. Uživatelé ani firmy zde v online komunikaci nevidí problém. I krize nyní ukazuje, že podmínky v Evropě i ve světě jsou stejné. Odráží se ve stejných odvětvích. Nabídka práce je stále otevřená. Najít vhodné kandidáty na specifické pozice bylo a stále je těžké jak v Evropě či jinde ve světě. Myslím například kvalitní projektové nebo IT specialisty.

Jaký je stav konkurence v Česku, koho vnímáte jako hlavní rivaly na českém trhu?

Konkurence je v Česku silná. Myslím si, že tím, že má Česko k internetovému trhu velice blízko, je na lokálním trhu mnoho firem, které i ve světovém srovnání dokázaly vytvořit hodně kvalitních produktů. Česko je v rámci Evropy na špičce. Je v první čtvrtině zemí, kde je online HR trh velice rozvinutý. Drží se dokonce před zeměmi, jako jsou Francie a Německo. Zde je ta penetrace daleko menší a zaměstnavatelé zde stále využívají ve vysoké míře offline komunikaci, tisk a jiné možnosti.

Monster patří v Česku v současné době k top trojce. Do jedničky ještě máme kousek, je to pro nás výzva. Monster chce být v dohledné době v Česku jedničkou. A nejedná se o výhled na nějakou desetiletku, ale podobný záměr tak, jako Monster působí v jiných zemích a je tam jednička. Když na trhu jsme, chceme být první. Co málokdo ví je, že Monster má v Česku 600 zaměstnanců. Výhledově chceme tento počet letos o dalších 100 až 200 rozšířit. Monster v Česku disponuje také vývojovým centrem pro půl světa. Je zde i brněnské Service centrum. Potenciál růstu je stále veliký.

Mimochodem hledáte inspiraci i v Česku nebo se držíte předepsaného amerického modelu?

Myslím si, že nás inspiruje každý konkurent v každém státě. Protože říkat si, že my jsme to odvětví vymysleli, by asi bylo špatně. Monster chvíli v tom módu, že my jsme ti průkopníci a budeme vše dělat podle sebe, pracoval. Je tedy dobře, že se Monster před několika lety rozhodl odvětví změnit. A to co nás doprovází v letošním roce, do čeho Monster investoval 200 milionů amerických dolarů, že to znamená, že si může dovolit to odvětví změnit. Ukázat, že byl a je lídr na trhu, přinést nové myšlenky, kandidátům i firmám něco nového. V každém případě si z lokálních trhů bereme zkušenosti a díváme se na naší konkurenci velice pečlivě.

Proaktivnost a realizace myšlenek na Internetu

Myslíte si, že je český HR trh už dostatečně nasycený, nebo zde jsou ještě tržní mezery a prostor pro vstup dalších hráčů?

Český trh je velice konkurence schopný. Vzniká zde mnoho malých portálů. Ten, kdo má nějaký nápad, často ho uvede v život právě na Internetu. Vytváří se tedy portály specifického nebo obecného zaměření, regionálního či celostátního charakteru působnosti. Lidé zde dokážou přemýšlet a své myšlenkové pochody následně realizovat.

Kde ještě vidíte nedostatky v českém HR. Které služby zde chybí?


Monster.cz

Nevidím zde nějaké zásadní nedostatky. Z našeho pohledu je zde spíše vidět, že HR pracovníci mají čím dál, tím méně času. Někdy také lidé v HR nevyužívají všechny nástroje, které by měli. Jednak z časových důvodů a pak jsou také často tlačení firemní politikou a cíly dané organizace. Vidíme problém ve vlastní interní komunikaci firem, protože ten HR pracovník je pouze jednou součástí řetězce těch, kteří finalizují konečnou část procesu, což je například zadání pozice, potom interview a výběr kandidáta. Měli bychom vzdělávat firmy v kooperaci mezi manažerem, který zadává příkazy a HR pracovníkem, který problém podle zadání řeší. Lidé v HR by se měli naučit pracovat v dlouhodobějším horizontu, že s databází kandidátů mohu pracovat dopředu. Když budu s databází pracovat průběžně, mohu pak manažerovi, který něco hledá, lépe pomoci. Dnes to funguje tak, že HR pracovníci plní ve firmách role hasičů, kteří musí řešit problémy, které firma má. Například propouštět zaměstnance nebo to, že firma často nehledá zdroje koncepčně. Lidé v HR by měli využívat existující nástroje, které by jim ušetřily čas, a nebyli by pod takovým tlakem. My poskytujeme školení, kde ty základní nástroje jsou zdarma. Pak má HR pracovník možnost koupit si databázi CV přes celou Evropu nebo svět a začít pracovat globálně. Protože mnoho pozic a pracovníků v Čechách nenaleznete.

Dokážete odhadnout aktuální trendy v oblasti online recrutingu pro rok 2009? Jaká bude role sociálních sítí?

Ať už v roce 2009 nebo i dál, nemůžeme pominout sociální sítě, které fungují. Lidé v Monsteru, ať už vývojáři, marketing nebo obchodní oddělení, přemýšlejí, jak tento fenomén využít. Ten fenomén tu je a je velký. Ale na druhou stranu nikdo zatím nedokázal vymyslet rozumný obchodní model, aby to mohlo v HR fungovat. HR pracovníci nyní využívají sítí LinkedIn a Xing, které byly vytvořeny pro profesionály. Některé funkcionality sociálních sítí jsou pro uživatele kvalitní. Ale je otázka, jestli se ten člověk při hledání práce chce seznamovat se spoustou dalších lidí. Některé funkce jsou zajímavé i z hlediska firem, například sdílení uživatelských informací, hodnocení firem. Je zde prezentována zkušenost s firmami a ty samotné to nutí přemýšlet a posouvá dál, aby byly lepší.

Pokusíte se odhadnout, co očekávat od současné recese ekonomiky?

Kdybych uměl predikovat recesi současné ekonomiky, dostal bych Nobelovu cenu. My vidíme nějaké trendy, které jsou ve světě patrné. Těžko někdo nyní odhadne, zda –li to skončí za měsíc nebo za rok. My víme, že mnoho pozic je stále otevřených. Jsou firmy a odvětví, kde se stále hledají kandidáti a hledat se budou. Protože je to třeba, aby trh fungoval. Stále jsou otevřené pozice v segmentech, jako je IT, finanční či bankovní domy. Česko je v tom silné, například banky dokázaly v minulém období vygenerovat dobré výsledky. Stále tam jsou pozice. Nebo telekomunikační operátoři stále nabírají. Ale celkově je vidět pokles zhruba 20 % až 30 %.

A za druhé, jakým způsobem se recese dotkne HR trhu, zvláště oblast IT?

Recese se HR trhu dotkne výrazně, protože mnoho firem stále neví, jestli a kdy budou v letošním roce nabírat nebo kolik lidí musí propustit. Jde o to, v jakém odvětví se pohybují. Společnosti neví, jak v tomto prvním půlroce budou nebo nebudou moci pracovat s volnými místy a uchazeči. Hodně firem má stop stav v náboru a čekají na vývoj trhu.

Tak jako je trh obecně postižený recesí, tak se to z části týká i segmentu informačních technologií, protože se množství projektů zastavilo. Vedoucí projektů a programátoři nejsou dnes často potřeba. Firmy netuší, kam budou vyvíjet. Což je první část pohledu. Druhá část naopak ukazuje jistou poptávku po IT specialistech z hlediska stávajícího tlaku na zefektivnění firemních procesů. Hledají se odborníci specializovaní na některé procesy, software a vývoj aplikací, protože se ty firmy právě nyní rozhodly do zefektivnění procesů investovat. Šetří jim to náklady.

Co byste poradil firmám a korporacím, jakým způsobem mají postupovat v této době nejistoty?

Myslím si, že firmy by měly hodně přemýšlet o tom, co nyní využijí. Já osobně jsem velký zastánce outsourcingu, protože to přináší větší flexibilitu. Zastávám názor, že existují experti, kteří o dané problematice vědí více než lidé uvnitř firmy. Myslím, že v dnešní době by firmy víc než kdy jindy měly hledat partnery, kteří se danou problematikou zabývají dlouhodobě a dokážou firmě přinést zefektivnění.

Poslední otázka míří zpět ke společnosti Monster. Mohl byste prozradit, jakých cílů a met byste ve vaší firmě chtěli dosáhnout v letošním roce?

Cíle Monster určitě nejsou malé, můžeme profitovat z obrovských zkušeností. Monster dokázal, že dokáže být lídrem a i v Česku chceme být jedničkou. Jsme ale realisté, tedy v letošním roce jedničkou jistě nebudeme. Jedná se však o horizont maximálně tří let. Celkově jde o definici toho býti jedničkou. My chceme být jedničkou v počtu uživatelů, kteří chodí na Monster. My bychom rádi byli první z hlediska nástrojů, které používají HR pracovníci. Například aby se nástroj Monster Hiring Express, který je poskytován zdarma, stal nástrojem standardně využívaným na trhu. Chceme být jedničkou i v počtu firem a pozic, které na trhu existují. Přáli bychom si mít všechny pozice, které tady jsou, aby se firmy rozhodovaly pro Monster a pak až pro ty ostatní. Poslední cíl se týká rozpoznání značky, aby Monster byl mezi dvěma hlavními značkami, když člověk hledá práci. Máme samozřejmě i další postupné cíle, ať se již jedná o hodnocení Market Share nebo Revenue Market Share.

Profil

Po ukončení studií na Fakultě tělesné výchovy a sportu Karlovy univerzity Macnar absolvoval v roce 2001 studium na Českém institutu reklamní a marketingové komunikace. Svou profesní kariéru začal ve společnosti Pragosport, poté působil ve společnostech BSP Praha, BSP Multimedia, OgilvyOne a Český Mobil – Oskar. V rámci těchto firem byl zodpovědný zejména za marketingovou komunikaci, přípravu nových strategií či tvorbu aktivit zaměřených především na firemní zákazníky. V roce 2002 nastoupil Jaroslav Macnar do společnosti T-Mobile, kde působil jako manažer oddělení Business Segment Marketing a poté jako ředitel Wholesale Marketingu. Od července 2008 působí jako ředitel marketingu společnosti Monster pro východní Evropu.

Přečtěte si také

Monster chce být jedničkou v Česku podle počtu nabídek i velikosti tržeb
I přes krizi je zájem o zaměstnance v IT, finančních a bankovních službách
Monster Worldwide oznámila zisk 153,6 milionů dolarů

Exit mobile version