Bude Google blokovat blokátory – a co si o tom myslet?

Pavel Houser , 12. únor 2019 09:00 0 komentářů

Vývojáři Googlu navrhli, že v Chrome změní politiku správy doplňků, čímž se mj. zkomplikuje fungování některých programů pro blokování reklamy. Samozřejmě je to dvojsečné opatření, protože přejít na jiný webový prohlížeč je pro uživatele velice snadné a Chrome zde má sice nadpoloviční podíl, ale ani zdaleka se neblíží nějakému monopolnímu postavení. Také je ovšem pravda, že příslušné změny mají být implementovány přímo na úrovni jádra Chromium – které hodlá používat i Microsoft v příští verzi prohlížeče Edge.

I když jde zatím o návrh, Google si již samozřejmě vysloužil kritiku. Společnost tvrdí, že to dělá kvůli ochraně soukromí uživatelů/bezpečnosti, dále pak i s ohledem na rychlost prohlížeče, na to se dá samozřejmě snadno namítnout, že je to pouze záminka: ve skutečnosti jde podle kritiků o to, že blokovat zobrazování reklamy znamená narušovat Googlu jeho (stále) hlavní byznys. Otázkou samozřejmě je, jak se to vše nakonec vyvine; nové zásady v Chrome by měly fungování některých blokátorů znemožnit, jiné spíše omezit (AdBlock Plus by ještě nějak pracovat mohl). Vše je teprve ve stadiu návrhu.

Technicky má Google pravdu v tom, že o zobrazení webových stránek nyní mohou rozhodovat doplňky, na něž samotný prohlížeč musí čekat. Taktéž je pravda, že takhle má rozšíření přístup k požadavkům uživatele – jenže měl by to snad mít jenom prohlížeč? Jistěže obecně bude Google důvěryhodnější než třetí strany, o tom ale ať si nakonec rozhodují uživatelé, soudí Thomas Clauburn na The Register. Ti, kdo si instalují blokátory reklamy, každopádně jako problém vnímají právě reklamní systémy, ne to, že doplněk jim filtruje obsah.

Ještě další stránkou věci je ale to, že minimálně některé blokátory reklamy se rozvinuly ve značně pochybný byznys s whitelisty a blacklisty, kdy provozovatelé reklamních systémů platí za to, aby právě jejich reklamy (ne)dostaly výjimku – je nadnesené používat v této souvislosti slova jako vydírání a výpalné? (Něco jiného je samozřejmě to, když se bannery blokují na základě chování, dle toho, jak vyskakují, jak překrývají obsah, jak se dají zase pacifikovat, zda samy od sebe přehrávají zvuk – to už ale řeší i samotné prohlížeče včetně Chrome.)

Viz také: Jak by mělo fungovat blokování reklamy?

Zdroj: The Register a další


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Brexit a osobní data

Tomáš Jirásko , 17. únor 2019 06:30
Tomáš Jirásko

Blíží se Brexit přináší společnostem řadu komplikací a nejasností ohledně budoucnosti. Ať již dojde ...

Více







RSS 

Zprávičky

MPSV dostalo námitku proti výběru dodavatele systému dávek

ČTK , 15. únor 2019 16:11

Podle Nejvyššího kontrolního úřadu resort při budování systémů selhal a porušil rozpočtovou kázeň za...

Více 0 komentářů

Spor o cenu za akcie Telecomu se vrací k Vrchnímu soudu v Praze

ČTK , 15. únor 2019 10:05

Telefónica získala v roce 2005 majoritu v Českém Telecomu a zbývajícím akcionářům učinila časově ome...

Více 0 komentářů

NÚKIB nezměnil názor, technologie Huawei stále považuje za riziko

ČTK , 15. únor 2019 08:00

Na základě varování NÚKIB Generální finanční ředitelství vyřadilo Huawei z tendru za půl miliardy ko...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Red Hat rozšiřuje možnosti řízení a automatizace infrastruktury datových center

Pavel Houser , 14. únor 2019 14:47

Red Hat CloudForms představuje lokální komponentu portfolia Red Hat pro správu hybridního cloudu....

Více 0 komentářů

Vydavatelé dohodu o copyrightu vítají, on-line firmy ji kritizují

ČTK , 14. únor 2019 11:09

Asociace internetových a počítačových firem CCIA uvedla, že domluvená podoba směrnice je promarněnou...

Více 0 komentářů

Státy a EP se shodly na podobě směrnice o digitálním copyrightu

ČTK , 14. únor 2019 09:00

Nadále bude možné šířit chráněná díla za účelem citací, kritiky, karikatury či parodie....

Více 0 komentářů

Tvůrce nejúspěšnější české hry Kingdom Come mění majitele

ČTK , 14. únor 2019 08:00

Koch Media má za Warhorse Studios zaplatit 42,8 milionu eur, tedy asi 1,1 miliardy Kč....

Více 0 komentářů