Bude Google blokovat blokátory – a co si o tom myslet?

Pavel Houser , 12. únor 2019 09:00 0 komentářů

Vývojáři Googlu navrhli, že v Chrome změní politiku správy doplňků, čímž se mj. zkomplikuje fungování některých programů pro blokování reklamy. Samozřejmě je to dvojsečné opatření, protože přejít na jiný webový prohlížeč je pro uživatele velice snadné a Chrome zde má sice nadpoloviční podíl, ale ani zdaleka se neblíží nějakému monopolnímu postavení. Také je ovšem pravda, že příslušné změny mají být implementovány přímo na úrovni jádra Chromium – které hodlá používat i Microsoft v příští verzi prohlížeče Edge.

I když jde zatím o návrh, Google si již samozřejmě vysloužil kritiku. Společnost tvrdí, že to dělá kvůli ochraně soukromí uživatelů/bezpečnosti, dále pak i s ohledem na rychlost prohlížeče, na to se dá samozřejmě snadno namítnout, že je to pouze záminka: ve skutečnosti jde podle kritiků o to, že blokovat zobrazování reklamy znamená narušovat Googlu jeho (stále) hlavní byznys. Otázkou samozřejmě je, jak se to vše nakonec vyvine; nové zásady v Chrome by měly fungování některých blokátorů znemožnit, jiné spíše omezit (AdBlock Plus by ještě nějak pracovat mohl). Vše je teprve ve stadiu návrhu.

Technicky má Google pravdu v tom, že o zobrazení webových stránek nyní mohou rozhodovat doplňky, na něž samotný prohlížeč musí čekat. Taktéž je pravda, že takhle má rozšíření přístup k požadavkům uživatele – jenže měl by to snad mít jenom prohlížeč? Jistěže obecně bude Google důvěryhodnější než třetí strany, o tom ale ať si nakonec rozhodují uživatelé, soudí Thomas Clauburn na The Register. Ti, kdo si instalují blokátory reklamy, každopádně jako problém vnímají právě reklamní systémy, ne to, že doplněk jim filtruje obsah.

Ještě další stránkou věci je ale to, že minimálně některé blokátory reklamy se rozvinuly ve značně pochybný byznys s whitelisty a blacklisty, kdy provozovatelé reklamních systémů platí za to, aby právě jejich reklamy (ne)dostaly výjimku – je nadnesené používat v této souvislosti slova jako vydírání a výpalné? (Něco jiného je samozřejmě to, když se bannery blokují na základě chování, dle toho, jak vyskakují, jak překrývají obsah, jak se dají zase pacifikovat, zda samy od sebe přehrávají zvuk – to už ale řeší i samotné prohlížeče včetně Chrome.)

Viz také: Jak by mělo fungovat blokování reklamy?

Zdroj: The Register a další


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Brexit a osobní data

Tomáš Jirásko , 17. únor 2019 06:30
Tomáš Jirásko

Blíží se Brexit přináší společnostem řadu komplikací a nejasností ohledně budoucnosti. Ať již dojde ...

Více







RSS 

Zprávičky

Německo je nakloněno účasti Huawei při budování sítí 5G

ČTK , 20. únor 2019 10:00

Německá vláda nyní nezávisle na kauze Huawei připravuje změny telekomunikačních zákonů. ...

Více 0 komentářů

Generální finanční ředitelství zrušilo tendr na daňový portál

ČTK , 20. únor 2019 09:00

Generální finanční ředitelství nyní pracuje na řešení, které neponese rizika soudních průtahů....

Více 0 komentářů

Aukce kmitočtů pro mobilní sítě láká investory z USA i Koreje

ČTK , 20. únor 2019 08:00

Češi platí podle analýzy Point Topic za 1 GB stažených dat přes mobilní sítě LTE nejvíce v Evropě....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Představenstvo Seznam.cz opouští majitel a zakladatel firmy

Pavel Houser , 19. únor 2019 13:24

Ivo Lukačovič, majitel a zakladatel společnosti Seznam.cz, opouští pozici předsedy představenstva na...

Více 0 komentářů

Apple Pay přichází do ČR

ČTK , 19. únor 2019 13:02

Službu mohou využívat majitelé telefonů iPhone SE, iPhone 6 a novějších a hodinek Apple Watch....

Více 0 komentářů

Česko chce v Praze evropské středisko pro umělou inteligenci

ČTK , 19. únor 2019 09:00

EK plánuje na rozvoj technologií a průmyslu souvisejícího s umělou inteligencí v příštích 10 letech ...

Více 0 komentářů

ČTÚ spojí aukce kmitočtů 700 MHz a 3,5 GHz do jedné soutěže

ČTK , 19. únor 2019 08:00

Proti původnímu záměru ministerstvo vnitra nezíská část nabízených kmitočtů na vybudování vlastní sí...

Více 0 komentářů