• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Budeme mít samořízená létající elektroauta?

Pavel Houser
29. 10. 2017
| Komentujeme

Po autonomních automobilech „běžných“ se začíná diskutovat i o těch létajících. Projekt samořízeného leteckého taxi odstartoval v Dubaji.
Určitým problémem je zde názvosloví: můžeme mluvit o samořízených létajících autech stejně jako o dronech nebo autonomních vrtulnících. Označení je přitom docela důležité – ukazuje totiž, jak technologii vnímáme, do jaké skupiny dopravních služeb ji zařazujeme. Jde o auto, vrtulník nebo velký dron?
O osobních létajících automobilech uvažoval jako o blízké budoucnosti Henry Ford už v roce 1940. Aktuálně se technologii chystá zkoušet Airbus, na MITu probíhá vývoj hybridního vozu, který by mohl současně létat i jezdit. V oblasti se dále angažuje spoluzakladatel Googlu Larry Page se start-upem Kitty Hawk, automobilka Toyota i alternativní taxislužba Uber. V Dubai by již koncem tohoto roku měla být veřejné létající taxi k dispozici jako standardní služba, Uber by rád s něčím přišel v roce 2020 a Toyota by své stroje nejraději stihla představit v témže roce, při příležitosti olympiády v Tokiu.

Studie společnosti Gartner „Flying Autonomous Vehicles — The Next Big Thing That Isn’t“ je ovšem, jak už ukazuje název, k celé technologii skeptická. Tato analýza spadá to kategorie tzv. Maverick research, což jsou studie analytiků Gartneru, které mají spíše subjektivní povahu, bývají záměrně provokativní a nemusejí ani vyjadřovat oficiální stanovisko společnosti. Tolik opatrné výhrady, co ale samotná studie tvrdí?
Autoři studie Kimberly Harris-Ferrante, Michael Ramsey razí názor, že před sebou máme příklad přeceňované (overhyped) technologie.

Ze skepse především vyplývá doporučení, aby podniky omezily svou pozici (finanční apod. účast) v příslušných projektech, eventuálně se dobře připravily na související rizika. Samotná technologie může mít celou řadu konsekvencí, které budou budit odpor – na rozdíl od autonomního auta určeného cca pro každého současného vlastníka automobilu bude toto „vozidlo“ jen pro ty nejbohatší. (Konkrétnější čísla – v takovém Mexico City je dnes kolem 200 soukromých vrtulníků, město má 21 milionů obyvatel, trh by zde byl třeba pro 20 000 samořízených letadel; i kdyby se pronajímala, stále by šlo o věc pro maximálně procento nejbohatších.)

Cena autonomního vrtulníku bude sotva menší než milion dolarů. Regulační orgány na celém světě nejsou na přijetí nové technologie připraveny a na rozdíl od autonomních aut nebude existovat ani společenský tlak na přijetí samořízených aut létajících. Např. drony doručující zboží spadají do jiné kategorie, protože ty budou nasazovány široce.

Problém podle obou analytiků Gartneru prostě nespočívá pouze v samotných technologiích. Elektrické osobní letadlo bude mít kvůli hmotnosti baterií omezený dolet (ačkoliv do vývoje efektivnějších baterií se investují obrovské prostředky a k nějakým inovacím zde docházet bude), v tom však nespočívá hlavní překážka; mohlo by se jednat třeba o verzi taxíku používanou v rámci města. Proč dnes nemá svůj vrtulník každý (multi)milionář? Samotná cena stroje nehraje rozhodující roli, je to především kvůli tomu, že se nedostává pilotů a ani míst pro přistávání.

Autonomní řízení první problém vyřeší (a zde má tedy strojové řízení potenciálně větší dopad než u osobních aut, kde je řidičem skoro každý), ten druhý ovšem vyžaduje změny na úrovni celých měst. Autonomních aut nebude (řádově) více než těch současných, u vrtulníků by tomu bylo jinak (viz odhad pro Mexico City výše, třeba 100násobek). Regulace a legislativa nové technologii podle autorů studie nepůjde nijak ochotně vstříc.

Související příspěvky

Zprávičky

NKÚ: Systém EU pro DPH u e-obchodů má chyby, obchodníci šidí na daních

1. 12. 2025
Zprávičky

Partneři OpenAI si na projekty společnosti půjčili téměř 100 miliard dolarů

1. 12. 2025
Tiskové zprávy

Fortinet Secure LAN Edge zajistí 308% návratnost investic a o 50 % vyšší efektivitu síťových operací

1. 12. 2025
Články

Modernizace s důvěrou: Jak přejít z VMware na Kubernetes

1. 12. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

NKÚ: Systém EU pro DPH u e-obchodů má chyby, obchodníci šidí na daních

ČTK
1. 12. 2025

Nový systém správy daně z přidané hodnoty u přeshraničního obchodování, který v roce 2021

Partneři OpenAI si na projekty společnosti půjčili téměř 100 miliard dolarů

ČTK
1. 12. 2025

Partneři projektů datových center americké společnosti OpenAI si půjčili téměř 100 miliard dolarů (dva

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Nový model AI popEVE odhaluje škodlivé genetické mutace s 98% přesností

ČTK
1. 12. 2025

Vědci vyvinuli model umělé inteligence (AI) schopný s vysokou přesností odhalit, zda dosud neznámé

Česko začalo jednat s Polskem o společné přihlášce do projektu AI Gigafactory

ČTK
28. 11. 2025

Česko začalo jednat s Polskem o společné přihlášce do projektu evropské AI Gigafactory. Součástí

Komise: Služby Apple Ads a Apple Maps by měly v EU podléhat přísnějším pravidlům

ČTK
28. 11. 2025

Služby Apple Ads a Apple Maps americké technologické společnosti Apple jsou v prostředí internetu

NKÚ kontroloval bezpečnostní výzkum financovaný Ministerstvem vnitra

Kriminalistický ústav bude využívat robotické zařízení pro zkoumání předmětů

ČTK
28. 11. 2025

Kriminalistický ústav bude od příštího roku využívat nové robotické zařízení Erbium, které umožní bezpečně

Čínské firmy trénují modely AI v cizině, aby měly přístup k čipům od Nvidie

ČTK
28. 11. 2025

Čínské technologické společnosti trénují modely umělé inteligence (AI) v zahraničí. Daří se jim tak

Riziko prolamování šifrované komunikace: Státy EU se shodly na návrhu proti dětské pornografii, Česko hlasovalo proti (aktualizace)

ČTK
27. 11. 2025

Zástupci členských států EU se včera shodli na návrhu, který má bojovat proti šíření

Tiskové zprávy

Fortinet Secure LAN Edge zajistí 308% návratnost investic a o 50 % vyšší efektivitu síťových operací

Huawei uvedla na trh nové konvergované systémy úložišť OceanStor Dorado

Společnost Hewlett Packard Enterprise ocenila v Česku Partnery roku 2025

Spisová služba GINIS společnosti Gordic získala jako první atest

Zyxel Networks představuje první průmyslový WiFi 7 přístupový bod pro rychlejší přechod na průmysl 4.0

Nové skenery Canon imageFORMULA: Maximální výkon na minimálním prostoru

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

OSS

Responsivní design

Booking

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.