Když chatboty mluví mezi sebou

Pavel Houser , 25. June 2018 16:15 0 komentářů

Jak se spolu dokážou dohodnout Siri, Alexa a Cortana? Kdyby programy o sobě věděly, že jsou umělé inteligence, nebyl by nejspíš žádný problém o dokázaly by svou komunikaci převést do nějakého formalizovaného režimu, tak jako spolu „mluví“ dnes už každé druhé zařízení.

Typicky takové sjednání termínu by vůbec nevyžadovalo konverzaci lidského typu, ale pouze triviální srovnání omezujících podmínek a preferencí ve dvou kalendářích. Jenže chatboty mají simulovat lidi a jsou navrženy s tím, že na druhém konci je člověk.

Nedávno byla komunikace mezi Cortanou a Alexou prezentována na konferenci Microsoft Built, nicméně zde šlo spíše o demonstraci základní interoperability. Základní obchodní myšlenka spočívala v tom, že by takto spolupracovali asistenti téhož uživatele, kdy Cortana je nasazována spíše v pracovním prostředí a Alexu lidé používají „doma“, respektive na svých vlastních zařízeních.

Problém může spočívat v tom, že digitální asistenti slouží. Chatboty dnes nejsou navrženy primárně k tomu, aby prošly Turingovým testem – chovají se vytrvale zdvořile až submisivně. Nemůže pak vzejít problém v situaci, kdy zákazník na jedné straně používá asistenta ve smartphonu a proti němu stojí chatbot v automatizovaném zákaznickém centru? Nebude pak třeba řešení problému zadrhávat, protože ani jedna ze stran nebude dostatečně asertivní, nebo nedokáže jasně říct, co vlastně preferuje, či obnovit konverzaci v okamžiku, kdy skončí ve slepé uličce vzájemných nicneříkajících zdvořilostí?

Uvidíme. Otázkou samozřejmě je, zda opravdu není snazší, aby se alespoň hlavní konverzační roboty představovaly, dokázaly navzájem rozpoznat a pak přešly do speciálního režimu (Google např. tvrdí, že jeho asistent se vždy představí jako „stroj“, nicméně to nemá být s ohledem na komunikaci mezi automatizovanými systémy, ale aby to bylo hned jasné osobě na druhé straně.). Nicméně teoreticky bychom zde mohli mít další, trochu zamotanější rovinu Turingova testu: program by měl o tom, že je člověk, dokázat přesvědčit nejen jiného člověka, ale i jiný program, který je navržený pro konverzaci s lidmi.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Pavel Houser , 20. April 2019 10:30
Pavel Houser

Umělé inteligenci, respektive strojovému učení, se poslední dobou často vytýká, že nikdo přesně neví...

Více

Kalendář

14. 05.

17. 05.
FESPA 2019
19. 05.

23. 05.
IEEE SP 2019
20. 05.

22. 05.
VeeamON 2019







RSS 

Zprávičky

Ericsson se v prvním čtvrtletí vrátil k zisku

ČTK , 20. April 2019 12:38

Finanční ředitel firmy C. Mellander uvedl, že situace Huawei zatím objednávky neovlivnila. ...

Více 0 komentářů

Kvůli iPhonům čelí Apple obvinění z podvodu s cennými papíry

ČTK , 20. April 2019 09:00

Žaloba požaduje odškodné pro investory, kteří nakoupili akcie Applu během dvou měsíců před snížením ...

Více 0 komentářů

Akcie Pinterestu posílily první den obchodování o 25 %

ČTK , 19. April 2019 17:14

Další firmou, která nabídne své akcie do veřejného prodeje, by se letos měl stát Uber. ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Šéf Foxconnu chce kandidovat ve volbách prezidenta na Tchaj-wanu

ČTK , 19. April 2019 09:00

V Česku působí kromě Foxconnu také tchajwanské firmy Acer nebo Asus....

Více 0 komentářů

Samsung má problémy se svým ohebným telefonem

ČTK , 18. April 2019 13:30

Galaxy Fold se podobá běžnému chytrému telefonu, ale otevírá se jako kniha, aby se objevil druhý dis...

Více 0 komentářů

Servery Dell EMC PowerEdge vylepšují škálovatelnost i zabezpečení

Pavel Houser , 18. April 2019 10:00

Servery PowerEdge s novými škálovatelnými procesory Intel Xeon 2. generace poskytují nyní mj. vyšší ...

Více 0 komentářů

Nordic Telecom získá 100 % v Libli

Pavel Houser , 18. April 2019 09:00

50 % vlastní Nordic Telecom již od konce roku 2017, 50 % nyní kupuje od DRFG....

Více 0 komentářů