Když chatboty mluví mezi sebou

Pavel Houser , 25. červen 2018 16:15 0 komentářů

Jak se spolu dokážou dohodnout Siri, Alexa a Cortana? Kdyby programy o sobě věděly, že jsou umělé inteligence, nebyl by nejspíš žádný problém o dokázaly by svou komunikaci převést do nějakého formalizovaného režimu, tak jako spolu „mluví“ dnes už každé druhé zařízení.

Typicky takové sjednání termínu by vůbec nevyžadovalo konverzaci lidského typu, ale pouze triviální srovnání omezujících podmínek a preferencí ve dvou kalendářích. Jenže chatboty mají simulovat lidi a jsou navrženy s tím, že na druhém konci je člověk.

Nedávno byla komunikace mezi Cortanou a Alexou prezentována na konferenci Microsoft Built, nicméně zde šlo spíše o demonstraci základní interoperability. Základní obchodní myšlenka spočívala v tom, že by takto spolupracovali asistenti téhož uživatele, kdy Cortana je nasazována spíše v pracovním prostředí a Alexu lidé používají „doma“, respektive na svých vlastních zařízeních.

Problém může spočívat v tom, že digitální asistenti slouží. Chatboty dnes nejsou navrženy primárně k tomu, aby prošly Turingovým testem – chovají se vytrvale zdvořile až submisivně. Nemůže pak vzejít problém v situaci, kdy zákazník na jedné straně používá asistenta ve smartphonu a proti němu stojí chatbot v automatizovaném zákaznickém centru? Nebude pak třeba řešení problému zadrhávat, protože ani jedna ze stran nebude dostatečně asertivní, nebo nedokáže jasně říct, co vlastně preferuje, či obnovit konverzaci v okamžiku, kdy skončí ve slepé uličce vzájemných nicneříkajících zdvořilostí?

Uvidíme. Otázkou samozřejmě je, zda opravdu není snazší, aby se alespoň hlavní konverzační roboty představovaly, dokázaly navzájem rozpoznat a pak přešly do speciálního režimu (Google např. tvrdí, že jeho asistent se vždy představí jako „stroj“, nicméně to nemá být s ohledem na komunikaci mezi automatizovanými systémy, ale aby to bylo hned jasné osobě na druhé straně.). Nicméně teoreticky bychom zde mohli mít další, trochu zamotanější rovinu Turingova testu: program by měl o tom, že je člověk, dokázat přesvědčit nejen jiného člověka, ale i jiný program, který je navržený pro konverzaci s lidmi.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Estonsko a Itálie

Pavel Houser , 11. září 2018 06:00
Pavel Houser

Estonsko se vzhledem k pokročilé digitalizaci tamní státní správy a s tím související minimalizaci b...

Více







RSS 

Zprávičky

Iniciativa 202020: právo na digitální služby státu

Pavel Houser , 20. září 2018 13:41

Iniciativa 202020, za kterou stojí ICT Unie a další profesní či zaměstnavatelská sdružení a asociace...

Více 0 komentářů

Facebook chce, aby ho české firmy více využívaly pro prodej přes hranice

ČTK , 20. září 2018 13:07

Počet Čechů na Facebooku stoupl o pět procent na 5,1 milionu....

Více 0 komentářů

Škoda rozšiřuje největší podnikové datové centrum v ČR

Pavel Houser , 20. září 2018 09:00

Centrum bude disponovat kapacitou 15 petaFLOPS a mít příkon 10 megawattů....

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Amazon zvyšuje podíl na trhu s internetovou reklamou

ČTK , 20. září 2018 08:00

Amazon překoná Microsoft a AOL/Yahoo, i když zůstane daleko za Googlem a Facebookem....

Více 0 komentářů

Zalando opět snižuje letošní výhled, akcie klesly o pětinu

ČTK , 19. září 2018 10:46

Berlínský start-up se postupně vyvinul v největšího on-line prodejce oblečení v Evropě, i před Amazo...

Více 0 komentářů

Gartner: veřejný cloud poroste v příštím roce o 17.3 %, ve východní Evropě o 23 %

Pavel Houser , 19. září 2018 09:00

Nejrychleji rostoucím segmentem trhu jsou cloudové infrastrukturní služby, největším segmentem softw...

Více 0 komentářů

Apple uhradil irské vládě daňový nedoplatek přes 14 miliard eur

ČTK , 19. září 2018 08:00

Pravděpodobně bude trvat několik let, než se případ u evropských soudů vyřeší....

Více 0 komentářů