Když obrázek není tím, čím se zdá být

Pavel Houser , 10. November 2018 06:30 0 komentářů

Problematika falešných zpráva je dnes módní záležitostí. Následující výzkum se zaměřuje na jeden speciální aspekt tohoto problému, multimediální obsah.

Klasickými metodami dokážeme maximálně určit, zda je určitá fotografie, video nebo audio soubor upravená/umělé vytvořená apod. I zde přitom zůstává otázka, jak spolehlivé je takové rozpoznání, zvlášť když třeba neuronové sítě se mohou nejen učit falešný obsah odhalovat, ale i vytvářet.

Vědci z University of California v Davisu se ale soustředili na jiný problém. Mnohdy se stane, že určitý multimediální soubor se rozšíří po sociálních sítích apod. platformách, ale je připojen k jinému obsahu než původně. Sám o sobě je sice autentický, ale fotografii jednoho letadla např. přidáte k informaci o havárii jiného apod. Video původně patřící k letadlu US Airways 1549 (nouzové přistání letadla na řece Hudson v roce 2009) se tak dostalo k vymyšleným zprávám o Malaysia Airlines 370 (letadlo, které záhadně zmizelo v roce 2014 během letu z Kuala Lumpur do Pekingu); to se dalo odhalit snadno, protože v obou případech šlo o velmi dobře zpravodajsky pokryté události. Někdy nemusí jít ani o úmysl klamat, ale prostě o přidání podobného ilustračního obrázku z nějaké databáze, o záměrnou hříčku v podobě odkazu k jiné události apod.

Nová studie zatím publikovaná na serveru arXiv (práce, které neprošly odbornou oponenturou), sleduje vazbu mezi multimediálním obsahem a doprovodným textem a přitom porovnává různé platformy, např. Facebook, Google (zde zejména hledání Google Images), Baidu a Twitter. Protože obsah na nich je v různých jazycích, proces zahrnuje i překlady, respektive extrakci informací. Hlavní použitou metodou je nikoliv překvapivě strojové učení. Při vlastní práci se postupuje tak, že v příslušné tabulce jednotlivých zdrojů se vytvoří abstraktní, na jazyce nezávislý vyextrahovaný „význam“ a mezi všemi platformami se pak tato data porovnávají mezi sebou.

Samozřejmě dochází pouze k porovnávání různých platforem a kontrole toho, zda se text provázející multimediální obsah přibližně shoduje. Systém nedokáže detekovat problém, pokud je příslušná informace obdobná na všech zdrojích (s tím si ovšem těžko může poradit i člověk); určí ale, kde došlo ke zkreslení významu a jaký kontext multimédií je zřejmě správný (převládající, starší/původní apod.). Cílem je nejen zjistit, že nějaká informace je fáma, ale i identifikovat, jak se vynořila, tj. kde jako poprvé byl např. obrázek použit přiřazený k jiné události.

Zdroj: TechXplore.com


Komentáře

RSS 

Komentujeme

E-banking namísto datové schránky

Pavel Houser , 12. March 2019 11:30
Pavel Houser

Projekty zaměřené na elektronický kontakt občana se státní správou u nás zatím příliš neuspěly. Dr...

Více

Kalendář

14. 03.

24. 03.
IT mezi paragrafy 2019
19. 03.

22. 03.
Amper 2019
26. 03. IT Security Workshop 2019







RSS 

Zprávičky

Wikipedie nebude jeden den kvůli změně autorského práva fungovat

ČTK , 18. March 2019 14:30

Terčem kritiky se stala také povinnost internetových platforem řešit, zda uživateli nahrávaný obsah ...

Více 0 komentářů

FIS koupí za 35 miliard dolarů zpracovatele plateb Worldpay

ČTK , 18. March 2019 13:43

Worldpay ročně zpracuje kolem 40 miliard transakcí ve 146 zemích a 126 měnách....

Více 0 komentářů

MPO očekává výnos z aukce mobilních kmitočtů 8 miliard Kč

ČTK , 18. March 2019 09:00

Úřad počítá s tím, že by lákal čtvrtého mobilního operátora ke vstupu na trh přednostní možností pod...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Facebook opouštějí po oznámení nové strategie vysocí manažeři

ČTK , 18. March 2019 08:00

Facebook se více zaměří na komunikaci v šifrovaných službách, jaký pak ale bude obchodní model?...

Více 0 komentářů

Zakladatel zkrachovalé bitcoinové burzy Mt. Gox dostal podmínku

ČTK , 17. March 2019 08:00

Na bitcoinové burze Mt. Gox se v době její největší slávy uskutečňovalo až 80 % světového obchodu v ...

Více 0 komentářů

Auta Google Street View se vracejí do Česka

Pavel Houser , 16. March 2019 09:00

Po dvou letech přiveze Google i Trekker, umožňuje zahrnout i místa, kam se vozidla nedostanou....

Více 0 komentářů

Infikované aplikace v Google Play měly 147 milionů stažení

Pavel Houser , 15. March 2019 11:00

210 aplikací v Google Play se pokouší zamořit telefon oběti reklamou - nejen v samotných aplikacích....

Více 0 komentářů