Zákaznické karty čekají změny

Pavel Houser , 17. leden 2017 13:00 0 komentářů

Jedna z technologií, která se už po léta prakticky nezměnila, i když by mohla? Prý karty zákazníků do obchodních řetězců.

Z hlediska provozovatele, jak alespoň tvrdí Shooraj Shah na The Register, poskytují dnes věrnostní karty informace, které lze v éře internetu věcí celkem snadno získávat i jinak. U zákazníků pak v současné podobě věrnostní programy zrovna nezvyšují ochotu utrácet ani náklonnost ke značce; lidé by podle řady průzkumů ocenili spíše jednotnou mobilní aplikaci než hromadu plastu.

V současné podobě jsou klubové karty už málem předpotopní technologií; např. Tecso s nimi přišlo v roce 1995. V okamžiku, kdy podobný systém nabízí většina prodejců, se stává pro zákazníky nepohodlný (plná peněženka karet) a pro prodejce přestává znamenat konkurenční výhodu. Prodejci navíc mohou zpracovávat kamerové záznamy, mají RFID a řadu dalších možností. Rozvinuly se systémy CRM a UX, respektive CX, lidé nakupují i v internetové aplikaci běžného supermarketu, dodavatelé se jim snaží poskytovat jednotnou zkušenost napříč jednotlivými komunikačními médii. Věrnostní karty ve stávající podobě podle průzkumů poskytují spíše nedostatečnou personalizaci. Drobný detail: Lidé by třeba prý rádi viděli, kolik ušetřili a kolik mají různých bodů a slev, takže karta by třeba měla zpřístupnit příslušné informace nejen ve čtečce poskytovatele. Zákazník chce mít možnost s kartou pracovat např. i ve webovém prohlížeči nebo by měla mít přímo podobu mobilní aplikace (obdoba platební karty v mobilu).

Systémy slev zřejmě čeká konsolidace, tedy vznik konglomerátů, které budou příslušné informace sdílet mezi více značkami/řetězci. Samozřejmě se tím ještě zvýrazní otázky soukromí, nicméně pro uživatele takový systém bude pohodlnější.

Zejména lidé z generace Z (narození cca od r. 1995) jsou dle průzkumů ochotni svá data sdílet, když kvůli tomu třeba snáze najdou cestu k oblíbeným produktům v regálech. Moderní věrnostní systém bude přímo propojen třeba s bankami, geolokačními službami, společnostmi vydávajícími karty, provozovateli internetových portálů či mobilních operátorů. Obsluha v obchodu bude z těchto karet moci získávat informace o zákazníkovi a jeho preferencích v reálném čase. V minulosti prodavač ve vesnickém koloniálu většinu svých zákazníků osobně znal, měl přehled o jejich zvycích, ba i o zvycích jejich rodinných příslušníků.

Zážitek z nakupování, emoční propojení se značkou, pozitivní odezva, personalizace, loajalita – všechno jsou to samozřejmě trochu klišé. Jde o to, nakolik jednotlivé systémy budou opravdu fungovat. Technologie to umožňují (a to i když pomineme módní strojové učení/umělou inteligenci nebo rozšířenou/virtuální realitu), jde o to je dostatečně chytře nasadit. Skeptik nepatřící ke generaci Z může namítnout, že pomineme-li fronty a vůbec davy lidí, nákup je dostatečně bezproblémový už teď, totéž platí pro objednávku po internetu, není na tom zase tolik co vymýšlet a koupi rohlíků si není třeba ani nějak speciálně užívat. Jenže zdaleka nejen z útrat sucharských skeptiků živ je dnes prodejce...


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Umí ještě chlapi řídit IT byznys?

ITBiz.cz , 07. srpen 2018 11:00

Co mají v ČR společného obří IT korporace jako Google, HP, Microsoft, Oracle a nejnověji SAP? Mají v...

Více







RSS 

Zprávičky

Vědci vyvíjejí čárový kód pro steaky

ČTK , 15. srpen 2018 13:02

Technologii na bázi jedlého, netoxického oxidu křemičitého vyvíjí poradenská firma PWC....

Více 0 komentářů

Internetové bankovnictví používá 65 % lidí

Pavel Houser , 15. srpen 2018 09:00

Debetní kartu momentálně vlastní přes 80 % lidí. Boom zažívá mobilní bankovnictví....

Více 0 komentářů

UPC loni zvýšila tržby o 9 % na 4,3 miliardy Kč

ČTK , 15. srpen 2018 08:00

Ztráta společnosti klesla o desetinu na 223,5 milionu korun. Společnost to uvedla ve výroční zprávě....

Více 0 komentářů

Kalendář

22. 08.

25. 08.
Human-Level AI Conference 2018
26. 08.

30. 08.
VMworld 2018 U.S.
31. 08.

05. 09.
IFA 2018

Starší zprávičky

Apple prý už nechce sám vyrábět autonomní auta, soustředí se na software

ČTK , 14. srpen 2018 10:55

Manažer Doug Field, který odešel z Tesly, se vrací do Applu....

Více 0 komentářů

Google prý ukládá údaje o poloze uživatelů i proti jejich vůli

ČTK , 14. srpen 2018 09:00

I s pozastavenou historií pohybu prý některé aplikace Googlu automaticky ukládají data o poloze s ča...

Více 0 komentářů

Foxconnu nečekaně klesl zisk o 2,3 %

ČTK , 14. srpen 2018 08:00

Firma čelí riziku nasycení trhu s chytrými telefony....

Více 0 komentářů

Zranitelnost ve WhatsApp umožňuje manipulovat konverzaci

Pavel Houser , 13. srpen 2018 13:03

Útočníkům se nabízí nástroj na vytváření a šíření dezinformací, které vypadají jako zprávy z důvěryh...

Více 0 komentářů