Krize ve firmě: jak zvládnout odchod zaměstnanců

, 16. duben 2008 01:43 1 komentářů

Kravatak
Jedenáct zaměstnanců internetového portálu Atlas.cz navrhlo novému vedení změnu strategie pro vývoj, která měla portálům údajně ušetřit až 60 milionů korun. Když se ze strany vedení setkali s nepochopením, rozhodli se odejít. Tento svůj krok přitom oznámili veřejně na internetové stránce Odpojeni.cz. Celkově plánuje firma propustit až padesát zaměstnanců. Zjistili jsme názory personalistů a jejich doporučený postup. Při podobné situaci by pomohlo využití pomoci pracovníkům, odborně nazývané jako outplacement.

Muž
Zaměstnanec může být propuštěn,
pokud například během pracovní
doby příliš často využívá internet
pro soukromé účely
.

Internetový portál Atlas.cz změnil 22. února majitele. Novým vlastníkem se stala holandská společnost Centrum.cz Holding BV. Přestože firma původně uváděla, že nehodlá propustit žádné zaměstnance a naopak bude probíhat jejich nábor, předseda představenstva Pavel Mucha v rozhovoru pro Hospodářské noviny uvedl plán společnosti propustit celkem padesát zaměstnanců. Podle informací z důvěryhodného zdroje půjde především o zaměstnance, kteří by měli v Centrum.cz nebo Atlas.cz stejnou funkci. Firma si ze dvou zaměstnanců vybere jen jednoho, což se nejvíce týká například produktových manažerů odpovídajících za rozvoj a řízení vývoje různých služeb portálů.

Několik zdrojů nám nezávisle na sobě potvrdilo, že část zaměstnanců Atlasu odchází z důvodu nesouhlasu s výběrem technologie. "Původní záměr Centra byl sice zachovat vývoj některých služeb v .NETu, ale kvůli nedostatečné a nezvládnuté komunikaci se velmi rychle lidé z Atlasu dostali do opozice. Zejména v technické oblasti se ukázalo, že Atlas je schopen vyvíjet služby rychleji a současně je provozovat při mnohem menších nákladech," uvádí nejmenovaný zdroj. Možná řešení měl údajně navrhovat Miloš Houfek, současný technický ředitel Atlasu, a měla novým majitelům přinést úsporu až 60 milionů korun. Vývojáři z portálu Atlas se prý naučili v malém počtu vyvíjet mnohem efektivněji. Petr Kapalín, tiskový mluvčí odpovědný za firemní komunikaci obou portálů, odmítl na náš dotaz potvrdit, jaké konkrétní návrhy zaměstnanci předložili: "Nemějte nám to za zlé, ale podle našeho názoru to je interní záležitost firmy."

Krize ve firmě z dobrých zdrojů

Náš zdroj také tvrdí, že nebylo možné zachovat obě technologie portálů současně. Návrh vývojářů z Atlasu proto počítal s migrací obsahových služeb na .NET. Když nebyl novým vedením přijat, dali o tom zaměstnanci vědět na internetových stránkách Odpojeni.cz, kde zveřejnili svůj nesouhlas a záměr odejít. Jednoduché to nemají ani zaměstnanci, kteří se rozhodli v nově sloučených portálech zůstat – jsou některými bývalými zaměstnanci označováni za "kolaboranty". Tuto údajně nepříjemnou náladu mezi zaměstnanci potvrdila také nejmenovaná osoba, která má k portálu velmi blízko. Centrum.cz bylo totiž v portálu Atlas.cz vnímáno jako hlavní "nepřítel č. 1".

Historie portálu Atlas.cz
Portál byl založen v roce 1997. Od té doby se se střídavými úspěchy snažil udržet nebo změnit vlastní pozici na trhu.
Kam kráčí český portál Atlas.cz?

Když tento portál získal vlastnictví, pro některé zaměstnance to byla symbolická poslední kapka, která vedla k jejich odchodu. "Ve společnosti existují ostrůvky zaměstnanců a ty spolu navzájem nekomunikují," říká zdroj, který si nepřál být jmenován. Navzdory veřejnému nesouhlasu části vývojářů a plánu propustit přibližně padesát zaměstnanců je prý nově sloučený portál zajímavý pro nové zaměstnance. Petr Kapalín potvrdil pro ITBIZ.cz, že nábory nových pracovníků i nadále probíhají. "Hlásí se nám velké množství schopných lidí. Již brzo ohlásíme i některé zajímavé přestupy," slibuje tiskový mluvčí obou portálů.

Jak zabránit prodeji vydavatelství

V podobné situaci jako Atlas.cz byla také česká pobočka vydavatelství IDG Czech. Po odchodu tehdejšího výkonného ředitele Ivana Novotného hrozilo tomuto vydavatelství počítačových časopisů, že bude americkými vlastníky prodáno. Řízením firmy byla pověřena Jana Pelikánová, tehdejší šéfredaktorka měsíčníku PC WORLD. Vydavatelství bylo v roce 2004 ve ztrátě 5,4 milionů korun, o rok později dosáhla ztráta 7,2 milionů. Pelikánové se podařilo přesvědčit vlastníky, aby dali vydavatelství na českém trhu ještě šanci.

Podle svých slov dostala za úkol za půl roku dostat společnost ze ztráty. "Všichni zaměstnanci ve firmě věděli, že zároveň připravuji firmu k prodeji a chodím na jednání s potenciálními kupci. Myslím si, že takovou loajalitu zaměstnanců by mi mohl každý závidět," řekla v rozhovoru pro magazín Lupa.cz již z pozice ředitelky Jana Pelikánová. Samotní zaměstnanci prožívali nejisté období před prodejem různým způsobem. Například Petr Mandík, šéfredaktor týdeníku Computerworld, během této doby postupně napsal mimo pracovní dobu vlastní sci-fi knihu.

Novému vedení se však údajně podařilo dosáhnout lepších výsledků zrušením tištěného herního měsíčníku GameStar, který se stal rubrikou měsíčníku PC World, a přeměnou odborného týdeníku Computerworld na čtrnáctideník. IDG je nyní rozděleno na tři nezávislé divize - tištěná média, Internet a konference, přičemž každá z nich má vlastní rozpočet. Tištěná média tvoří 80 % příjmů firmy, Internet a konference mají nyní zhruba 20% podíl.

Pelikánová odhaduje, že se tento podíl během pěti let zvětší na 50 procent. Sama ovšem přiznává, že v oblasti Internetu "kvůli minulosti ztratili pár let" a nyní mají na trhu výraznou konkurenci. Například v únoru navštívilo podle nezávislého měření NetMonitor všechny servery vydavatelství celkem 130 697 reálných uživatelů. Pro srovnání: odborné servery vydavatelství Economia navštívilo za stejné období celkem 570 868 reálných uživatelů. Webové magazíny vydavatelství Computer Press vidělo celkem 1 072 967 reálných uživatelů.

Při propouštění využijte outplacement

Námi oslovení odborníci na personalistiku si nemyslí, že by neobvyklý krok zaměstnanců Atlasu nějak ohrozil jejich kariéru. "V době, kdy se děje určitá reorganizace ve společnosti, je logické, že využijí možnosti vytvářet ve virtuálním prostředí komunity. Zaměstnavatelé chápou, že se v době spojování firem podobné rozpory mohou přihodit," myslí si Petr Šrámek, manažer HR marketingu ze společnosti LMC, s. r. o., která provozuje internetový portál Jobs.cz a zabývá se poradenstvím v oblasti lidských zdrojů.

"V minulosti už podobná spojení přinesla odliv zaměstnanců. V takových případech bylo důvodem pozastavení projektu, odbočení od zaběhnutých fungujících procesů, redukce výdajů, snižování benefitů a úpravy náplně práce zaměstnanců," vyjmenovává možné hrozby Roman Eibner, Recruitment Consultant ze společnosti Grafton Technologies. Vlastníkům obou portálů radí, aby si vyjasnili své cíle a budoucí kroky pro jednotlivé týmy, vysvětlili výhody spojení a důležitost týmů.

Jak Skype hledá zaměstnance
"Jsme taková parta lidí, kteří sdílejí část svého života. Probudíte se ráno s tím, že přijdete do práce s nadšením, že se tam těšíte. Samozřejmě řešíme problémy, ale řešíme je konstruktivně," říká v rozhovoru výkonný ředitel české pobočky Skype.
Philippe Bernard: pro Skype hledáme nadšené vývojáře

Oba se shodují, že by podobnou situaci v souvislosti s propouštěním zaměstnanců mohl vyřešit projekt outplacementu, což je slovo vyjadřující péči o odcházejí pracovníky. Podle Šrámka je špatné jakékoli taktizování a mlžení, protože zaměstnanci firmu a vztahy v ní znají velmi dobře. Neshody proto vycítí velmi rychle. Důležitou roli hraje komunikace, pravdivost poskytovaných informací, plnění slibů a dodržení stejné prezentace firmy veřejnosti i vlastním pracovníkům. Odcházejícím zaměstnancům by mohl pomoci firmou placený psycholog a personalista, který zaměstnanci poskytne pomoc upravením životopisu, rady zaměřené na orientaci na trhu práce v určitém oboru a dodáním patřičného sebevědomí. O propouštění se často mluví veřejně. Například České radiokomunikace před plánovaným propouštěním 900 zaměstnanců informovaly odborovou organizaci i příslušné pracovní úřady.

Přečtěte si také:
Když vaši zaměstnanci nepracují v kanceláři
Jak se v Česku přistupuje k zaměstnávání rizikových skupin?
Proč zaměstnat a jak podpořit ženy v IT


Komentáře

#1
09. červen 2008 11:40

uu

RSS 

Komentujeme

Microsoft a GitHub

Pavel Houser , 13. červen 2018 13:30
Pavel Houser

Transakce v hodnotě 7,5 miliardy dolarů je dost velká i na poměry Microsoftu, takže se prodejem GitH...

Více







RSS 

Zprávičky

E-shopy českých řetězců: Lidl, Globus, DM drogerie

ČTK , 19. červen 2018 16:32

Loni stouply tržby českých e-shopů o 18 % na 115 miliard Kč. On-line nakupuje potraviny již 26 % Čec...

Více 0 komentářů

Virtuální realita přinese revoluci srovnatelnou s robotizací

Pavel Houser , 19. červen 2018 11:23

Firmy budou na změny související se zaváděním virtuální reality reagovat další centralizací procesů....

Více 0 komentářů

Digital Broadcasting rozšířila síť DVB-T2 na 85 % populace

ČTK , 19. červen 2018 08:00

Digital Broadcasting začal přechodovou síť budovat loni v červenci v Praze....

Více 0 komentářů

Kalendář

17. 06.

21. 06.
Cyber Week 2018
19. 06.

22. 06.
Automatica 2018
23. 06.

24. 06.
Maker Faire Prague 2018

Starší zprávičky

Manažeři France Télécom půjdou před soud kvůli sebevraždám

ČTK , 18. červen 2018 12:47

Vlna sebevražd ve France Télécom (dnes Orange) začala v roce 2008 a vyžádala si desítky životů. ...

Více 0 komentářů

Zranitelnosti chytrých aut pod lupou

Pavel Houser , 18. červen 2018 12:43

Nástroje podvodníků se zaměřují především na extendery, které poskytují přístup k uzavřeným funkcím ...

Více 0 komentářů

Foxconn otevře severoamerické ústředí ve Wisconsinu

ČTK , 18. červen 2018 00:00

Foxconn již loni oznámil, že ve Wisconsinu investuje 10 miliard dolarů do výstavby továrny na LCD....

Více 0 komentářů

Češi obměňují počítač za šest let, dvakrát déle než vyspělý svět

ČTK , 16. červen 2018 08:00

Výpočetní techniku si na leasing v tuzemsku pořizuje 23 % firem, ve vyspělých zemích jsou to až 3/4 ...

Více 3 komentářů