V energetice sílí tlak na digitalizaci, rychlejší práci s daty a kvalitnější zákaznickou obsluhu. Distribuční společnost EG.D z energetické skupiny E.ON spustila modernizovaný zákaznický systém na technologiích SAP. Změna ovlivnila 1,7 milionu odběrných míst a pro téměř devět set zaměstnanců firmy znamená jednodušší práci s daty a rychlejší komunikaci se zákazníky. Před spuštěním firma výrazně snížila objem migrovaných dat a připravila systém na širší využití nástrojů umělé inteligence.
„Potřebovali jsme udržet plnou kontrolu nad klíčovými procesy a zároveň práci s daty posunout na úroveň, která zrychlí rozhodování i obsluhu zákazníků. Redukce dat a modernizace systému se v každodenním provozu projevily téměř okamžitě,“ říká Vítězslav Hrbek, vedoucí podpory zákaznických systémů EG.D.
Pro regulované distribuční společnosti, jakou je EG.D, je klíčová stabilita provozu, auditovatelnost a kvalita dodávky. Firma proto zvolila tzv. brownfield postup, který navazoval na implementaci z roku 2019 a zachoval ověřené procesy, aby zkrátila čas nasazení a omezila rizika.
Méně dat, rychlejší systém
V přípravné fázi společnost výrazně zredukovala objem dat pro přesun do cloudového prostředí. Přesto jde o zatím jeden z největších technologických projektů v historii podniku. „Podle našich informací jsme v Česku mezi distributory energií první, komu se podařilo realizovat přechod zákaznického systému SAP ISU na S/4HANA v prostředí RISE v takovém rozsahu,“ doplňuje Hrbek.
EG.D zvolila systém SAP S/4HANA zejména díky výhodám in-memory databáze, robustnímu základu a široké škále standardních funkcí, které lze přizpůsobit potřebám firmy bez složitých zásahů. Modernizace pokrývá všechny hlavní procesy distributora v České republice.
„V regulovaném prostředí je klíčová stabilita a transparentnost. Technologie mají zjednodušit práci lidem, zkrátit cestu k relevantním informacím a zlepšit zkušenost zákazníků i partnerů,“ říká Michal Korol, manažer klíčových zákazníků SAP.
Moderní systém jako brána k AI
Na technologii SAP Business Technology Platform staví EG.D zejména rozvoj AI a standardizaci klíčových procesů. V praxi jde o přístup „clean-core“, tedy udržování standardního jádra a úprav mimo něj přes rozhraní API, aby aktualizace probíhaly rychle a systém zůstal stabilní.
„V rámci pilotních projektů máme již zkušenosti s využitím AI, zejména v oblasti formulářů. Po úspěšném spuštění SAP S/4HANA chceme začít okamžitě implementovat AI do všech našich procesů, především v oblasti zákaznické obsluhy,“ doplňuje Hrbek.
Ve spojení s umělou inteligencí uvažuje firma o využití dalších cloudových řešení SAP v oblasti zákaznické zkušenosti, analýzy dat, reportingu a automatizaci procesů.













