Microsoft se v roce 2007 pokoušel koupit Facebook, marně.

facebook

Microsoft měl za nejsilnější a největší sociální síť světa před třemi lety nabízet 285 miliard Kč. Nakonec ale nepochodil. Na vině kupodivu nebyly ani tak finance, jako z tehdejšího pohledu nesmyslné požadavky Marka Zuckenberga. Dnes se situace jeví jinak, Internet prochází evolucí, kterou nastartovala sociální média. Někteří prognostici dokonce prohlašují, že do tří let bude větší část webu „socializovaná“, či chcete-li úplně se rozmaže rozdíl mezi sociálními sítěmi a zbytkem Internetu.

Po několika letech vychází najevo zájem společnosti Microsoft o akvizici nejvýznamnější internetové sociální sítě Facebook. V době, kdy Facebook procházel boomem v USA a zbytek světa o něm věděl jen pramálo, měla finální nabídka společnosti Microsoft dosáhnout až 15 miliard dolarů (285 miliard Kč). To je několikanásobně více ,než hodnota nedávno údajně téměř domluveného převzetí slevomatu Groupon technologickým obrem Google, v hodnotě 6 miliard dolarů (114 miliard Kč). Pokud by se Microsoft před lety Facebook podařilo získat, byla by firma, která dnes dlouhodobě bojuje s prosazováním svých online služeb jedním z nejvýznamnějších subjektů světového Internetu. Realita je ovšem trochu jiná

Informace o údajné nabídce na převzetí Facebooku Microsoftem potvrdil koncem minulého týdne Fritz Lanman, člen top managementu společnosti Microsoft. „Facebook jsme se v roce 2007 skutečně pokusili koupit. Ve své tehdejší podobě toho Facebook měl hodně společného s Microsoftem a dobře by do struktury našich produktů zapadl,*“ řekl v panelové diskuzi na konferenci Le Web Lanman.

Podle Lahmana se v průběhu roku 2007 Steve Ballmer, CEO Microsoftu, několikrát setkal s Markem Zuckenbergem, zakladatelem, CEO a většinovým vlastníkem tehdy teprve slibně se rozvíjející sociální sítě. Konečná nabídka měla dosáhnout neuvěřitelných 15 miliard dolarů, tedy zhruba 285 miliard Kč. Podle Lahmana je hlavním důvodem pro neúspěch prodeje fakt, že Zuckenberg si chtěl i do budoucna udržet na Facebookem kontrolu. Namísto akvizice tak Microsoft do Facebooku „pouze“ investoval 240 milionů dolarů (zhruba 4,5 miliardy Kč), za což získal zhruba 1,6% podíl.

Facebook má svoji striktní filosofii

Facebook není přes veškerou svou centralizaci v pravém slova smyslu jedním sociálním webem. Spíše jde o rozvětvený a otevřený společenský webový systém. Právě jeho otevřenost platformám třetích stran z něho učinila to, co je z něj dnes – tedy pravděpodobně největší společenskou sít světa. Facebook dnes disponuje přibližně 350 miliony aktivních uživatelů (přihlásí se alespoň jednou měsíčně), registruje 250 tisíc nových uživatelů denně a jeho rozhraní je plně přeloženo do šedesáti pěti jazyků.

Jeho primární funkce, která se nemění, je tvorba sociálních sítí (udržování vztahů mezi známými, kolegy z firmy, ze školy, nebo jen sociální vrstvy či geografické lokace) a komunikace mezi uživateli. Další možnosti využití Facebooku (zábava, socio-demografický výzkum a marketing) se průběžně posouvají podle toho, jak se proměňuje samotný systém.


Zakladatel služby Facebook Mark Zuckenberg

Stručná historie Facebooku

Facebook založil Mark Zuckerberg spolu se třemi svými spolubydlícími a spolužáky z Harvardovy univerzity. Jejich médii trochu opomíjená,jména připomněl na podzim uvedený snímek The Social Network. Jmenovali se Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz a Chris Hughes.

Ačkoli byl systém původně určen jen studentům Harvardovy univerzity, jeho popularita byla taková, že do konce roku 2004, ve kterém byl založen, se stal takřka oficiální sítí univerzitních studentů po celém světě. Přístup byl přitom omezen na uživatele s univerzitní e-mailovou adresou. Tehdy nesla sít z dnešního pohledu neprakticky dlouhý gramaticky správnější název „thefacebook.com“, který dodnes funguje jako redirect na stránku Facebooku.

Zlomovým datem se pro síť stal 27. únor 2006, kdy se začaly do systému připojovat některé větší komerční subjekty. To vedlo nevyhnutelně k tomu, aby se síť definitivně otevřela. Stalo se tak 11. srpna 2006. Od této doby se může připojit každý, kdo je starší 13 let.

Mezi zářím roku 2006 a stejným obdobím roku následujícího se Facebook přehoupl z 60. na 7. pozici mezi nejnavštěvovanějšími světovými Weby. Počátkem léta 2008 předběhl co do počtu uživatelů server MySpace a během loňských Vánoc, alespoň podle dat amerického HitWise.com dočasně přeskočil i samotný Google. Letos pak byla například překročena hranice dvou milionů českých uživatelů, na globální úrovni Facebook úspěšně penetroval „Like tlačítky“ zbytek Webu mimo svoji oplocenou zahradu, několikrát změnil design, zpřístupnil vývojářům virtuální měnu Facebook Credits, nový vlastní super e-mail a zavedl Panic Button.

Facebook je pro investory stále atraktivnější, firma samotná ale spolupráci s nimi nevyhledává. Jak už bylo zmíněno dříve, většinovým vlastníkem společnosti je Mark Zuckenberg, menšinové podíly v řádu maximálně jednotek procent patří společnostem Digital Sky Technologies, Microsoft, hong-kongskému podnikateli Li Ka Shing a investičním společnosten Accel Partners, Greylock Partners a Meritech Capital Partners.

IPO? V nedohlednu!

Pokud kapitál opravdu nutně nepotřebujete, ten tlak, který je na vás vyvíjen, je daleko slabší a motivace jít na burzu je daleko menší,“ nechal se v březnu slyšet Zuckerberg v rozhovoru pro Wall Street Journal.

V průběhu letošního roku se objevily spekulace o možném vstupu Facebooku na některou ze světových burz opakovaně. Vzhledem ke stále rostoucímu počtu uživatelů a zvyšujícím se příjmům a zisku je velmi pravděpodobné, že by takový krok vzbudil zájem mnoha obchodníků a investorů, pro které by akcie Facebooku představovaly po dlouhé době velmi atraktivní titul. Spekulace ovšem zatrhl sám Zuckenberg, který prohlásil, že Facebook na burzu do konce roku 2012 určitě nevstoupí.


(* “Yeah we tried to acquire it, Facebook had a lot of similarities to Microsoft back in the day.”)

Exit mobile version