Microsoft představil cloudový Office 365

Cloudová verze kancelářského balíku Office vstoupí do prodeje pravděpodobně už v prvním čtvrtletí příštího roku.


Microsoft představil cloudový Office 365

Americký softwarový výrobce Microsoft před několika dny oficiálně představil cloudovou verzi svého kancelářského balíku Office. Produkt nazvaný Office 365 je v současnosti ve fázi testování a do prodeje by se měl dostat už počátkem příštího roku. S cenou začínající na 6 dolarech (zhruba 105 Kč) měsíčně pak Microsoft nový produkt cílí především na zákazníky z oblasti firemního sektoru. Příprava Office 365 je jasným krokem Microsoftu proti společnosti Google, jejíž online kancelářský balík Google Docs je mezi firemními uživateli poměrně oblíbený.

Nabídka produktů Office 365 by se měla rovnat aplikacím, které jsou v rámci kancelářského balíku Office dostupné už dnes. Hlavním rozdílem, kromě cenové politiky, pak bude poněkud omezenější dostupnost některých funkcí. Jinými slovy Office 365 nebude zcela identický jako současný Office 2010. Z hlediska dostupnosti by k Office 365 mělo být možné přistupovat prostřednictvím většiny rozšířených internetových prohlížečů, jako je Google Chrome, Mozilla Firefox, Safari a samozřejmě také Internet Explorer. Jedná se o důležitý posun od dříve značně centralistické politiky Microsoftu, který v minulosti přístup k některým službám podmiňoval právě používáním Internet Exploreru.

Vzhledem k charakteru Office 365 představil Microsoft také zcela odlišnou cenovou politiku. Zákazníci budou za používání produktu platit měsíční poplatky za jednoho uživatele založené na rozsahu využívaných produktů a nově také přímo charakteru zákazníka. Zatímco malé společnosti do 25 zaměstnanců budou za Office 365 platit 6 dolarů (zhruba 105 Kč) měsíčně, cena pro větší podniky bude začínat na 2 dolarech (necelých 35 Kč) za uživatele měsíčně. To bude ovšem zahrnovat pouze základní verzi produktu, která obsahuje jen základní verzi emailového klienta Outlook. Cena za plně vybavený Office 365 by pak měla dosáhnout zhruba 27 dolarů (zhruba 475 Kč) za uživatele a měsíc.

Office 365 bude dostupný i soukromým zákazníkům, a to za cenu 50 dolarů (880 Kč) ročně. I tak je ale jasné, že s novým produktem míří Microsoft především mezi firemní zákazníky, kterým Office 365 přináší mnoho výhod. První z nich je jednoduchá škálovatelnost celého produktu, tedy jednoduché „přikupování“ dalších uživatelů a produktů či naopak jejich odebírání. Firmy si tak budou nově moci složit přesně takový balík aplikací, který jim bude maximálně vyhovovat. Druhou výhodou je odpadnutí nutnosti jakýchkoliv instalací, reinstalací, či zálohování každé pracovní stanice. Uživatelé budou k Office 365 přistupovat pomocí internetového prohlížeče, aplikace samotné pak budou spuštěny v datových centrech Microsoftu, kde budou uložena i veškerá data. Je pravděpodobné, že korporátním zákazníkům Microsoft nabídne možnost lokální instalace Office 365.

Jak už bylo zmíněno v úvodu, Office 365 v současnosti prochází veřejným testováním ve 13 zemích, v České republice tato možnost bohužel dostupná není. Hotový produkt by pak měl vstoupit do prodeje v příštím roce, pravděpodobně už počátkem prvního čtvrtletí.

Uvedení cloudové verze kancelářského balíku Office je v souladu se strategií, kterou ve firmě prosazoval dnes už bývalý šéf vývoje softwaru, Ray Ozzie. Pod jeho taktovkou také firma vlastním řešením Azure pronikla do oblasti cloud computingu, nebo uvedla zdarma dostupnou online verzi Office pojmenovanou Office WebApps. Vzhledem k Ozzieho nedávné rezignaci a odchodu do čela zábavní a herní divize je ale pravděpodobné, že v následujících letech se Microsoft od internetových technologií bude spíš odvracet.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version