Microsoft dnes představí výsledky za Q1 2011, napětí je vysoké

Vzhledem k obchodním úspěchům Microsoftu v posledních měsících očekávají analytici růst meziroční růst příjmů až o 22% na necelých 16 miliard dolarů.

Dnes v půl deváté večer představí softwarový gigant Microsoft své finanční výsledky za první čtvrtletí finančního roku 2011. Odhady analytiků ohledně představených výsledků se sice drobné liší, podle většiny z nich ale Microsoft v uplynulém čtvrtletí dosáhl příjmů pohybujícím se okolo 16 miliard dolarů (zhruba 281 miliard Kč). Pokud tomu tak skutečně bude, znamenalo by to meziroční nárůst ve výši 22%. Finanční rok u společnosti Microsoft trvá vždy od 1. července do 30. června následujícího kalendářního roku.

Důvodem pro optimistická očekávání ohledně čtvrtletních finančních výsledků jsou především značné obchodní úspěchy firmy v posledních měsících. Předně Microsoft před několika dny oznámil, že za první rok od uvedení do prodeje se mu podařilo prodat na 240 milionů licencí nového operačního systému Windows 7. To představuje obrovský skok oproti předchozí verzi Windows Vista, které se za první rok prodalo „pouhých“ 100 milionů kopií. Navíc lze očekávat, že prodeje Windows 7 budou i nadále strmě růst. Tomu tak je částečně díky opětovnému růstu v oblasti prodejů osobních počítačů, především ale pak proto, že Windows 7 bude velmi pravděpodobně operačním systémem, na který přejdou uživatelé pomalu končících Windows XP.

Dalším důvodem optimistických očekávání čtvrtletních finančních výsledků jsou obchodní úspěchy kancelářského balíku Microsoft Office 2010. Ten sice do maloobchodního prodeje vstoupil až v září letošního roku, firemní uživatelé jej ale mohou kupovat už od poloviny května. Přestože Microsoft dosud nezveřejnil žádné konkrétní prodejní výsledky, obecné se očekává, že by tak měl učinit právě dnes, prodeje Office 2010 za prvních několik měsíců by měly dosáhnout několika desítek milionů kusů. Microsoft navíc prodeje svého kancelářského balíku umocňuje dostupností webových aplikací Office WebApps, počátkem příštího roku bychom se pak měli dočkat také plně cloudové verze nazvané Office 365.

Samostatnou kapitolou je pak úspěch Microsoft v oblasti počítačových her. Jeho nejnovější počin v této oblasti, sci-fi akční hra Halo: Reach jen za první den uvedení do prodeje vygenerovala příjem na ve výši zhruba 200 milionů dolarů (zhruba 5,3 miliardy Kč). Na jediný titul se tedy jedná o poměrně slušný výsledek.

Do budoucna zajímavý bude pravděpodobně také nedávno představený mobilní operační systém Windows Phone 7, který má za cíl pomoci Microsoftu opět prorazit v oblasti spotřebitelských smartphonů. Podíl Microsoftu se v této oblasti pohybuje na úrovni pouhých 5% a díky konkurenčním výrobcům Apple a Google i nadále klesá. Nový Windows Phone 7 ovšem nemíří na tradiční uživatele smartphonů, tedy manažery a obchodníky, kteří musí být neustále v kontaktu s firmou, ale na běžné spotřebitele. Právě poptávka po multimediálních smartphonech určených především pro zábavu a procházení webu ovšem v posledních letech zažívá nevídaný boom.

Jak jsme už podrobněji rozebírali ve vlastním tematickém článku, úspěch Windows Phone 7 ale není jistý. Do konce roku má být na trhu k dispozici symbolických sedm smartphonů s Windows Phone 7 z produkce výrobců Dell, HTC, LG a Samsung, záleží ale především na tom, jak se Microsoftu podaří výrobce a zákazníky oslovit v dlouhém období.

Naopak zklamáním, které sice příjmy Microsoftu nijak nesnížilo ale ani nezvýšil, je neschopnost firmy vstoupit na perspektivní trh s tablety. Ten otevřel počátkem dubna letošního roku americký výrobce Apple se svým zařízením iPad, kterého dosud prodal okolo 7 milionů kusů. Microsoft měl díky spolupráci s výrobcem Hewlett Packard vlastní tablet uvést nejpozději během léta, díky sérii zdržení a váháním s nasazením pro tablety příliš neúspornými Windows 7 představilo HP dlouho očekávaný tablet Slate 500 až koncem minulého týdne. Podle prvních zkušeností se zařízením se navíc zdá, že HP Slate 500 bude vším možným, jen ne „adekvátní a plnohodnotnou konkurencí iPadu“, jak Microsoft zařízení původně propagoval

Pomalý a navíc ne příliš úspěšný vstup do oblasti tabletů může ovšem pro Microsoft znamenat významné ztráty do budoucna. V současnosti sice nevíme, jak se bude tento trh dále vyvíjet a zda si udrží současný zájem ze strany zákazníků, pokud ovšem ano, vstup Microsoftu do této oblasti bude značně ztížen. Připomeňme si, že vlastní tablet neprodává jen Apple, ale vlastní zařízení představili i výrobci LG, Research In Motion, Samsung a další. Je tak možné, že v oblasti tabletů Microsoft potká podobný osud jako v případě smartphonů, tedy že nebude schopen úspěšně konkurovat platformám Android a iOS.

Otázku aktuálních problémů společnosti Microsoft a jejímu budoucímu vývoji jsme se nedávno věnovali ve zvláštním článku.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version