8 věcí, které by měl Microsoft nutně udělat pro záchranu značky

Karel Wolf , 18. říjen 2010 10:00 18 komentářů
Rubriky: Internet, Hardware, Byznys

Microsoft
Sledovat postupný rozklad někdejší největší softwarové značky světa je, řekněme, poněkud zvláštní pocit. Je již na změnu trendu pozdě, nebo ještě můžeme být svědky zrození úplně nového Microsoftu? Míří kolos plnou parou na ledovec a rychlá změna kurzu mu může být ještě osudnější, než pokračování v trendu? Níže naleznete 10 úkolů, které by měl Microsoft vyřešit, pokud chce odvrátit katastrofu.

Microsoft
Klíčovým problém společnosti je dnes vnímání její značky. Což o to, kosmetických pokusů o rebranding proběhla celá řada, nejspíše ale nastal čas pustit se do toho od podlahy.

Je Microsoft stále silná značka?

Ano, jistě. Nebo vlastně počkat, ono to není tak jednoznačné. Dlouhodobá dominance na některých softwarových trzích z Microsoftu na první pohled silný brand opravdu dělá. Ostatně, kdyby byla značka slabá, jak by mohla společnost každý kvartál prodat tolik licencí na své produkty?

Zde si dovolím malou odbočku. Problémem je totiž dlouhodobá udržitelnost těchto softwarových trhů. Microsoft se sice snaží pokrývat co největší spektrum trhu, ale nejvíce do příjmového koláče stále přináší divize MS Windows a MS Office, tedy trhy, na které je veden soustředěný útok ze strany konkurence. Je také veřejným tajemstvím, že valnou část prodejů Windows mají na svědomí OEM instalace na nových počítačích. Na oko pěkně diverzifikovaná struktura příjmů tedy tak trochu stojí a padá na úspěchu Windows jako operačního systému, na kterém statisticky běží okolo 90 % desktopů, připojených na Internet.

Na první pohled se Microsoftu ještě docela daří na Business-to-business a business-to-goverment trzích. Příjem z tohoto segmentu Microsoftu totiž také vytrvale roste.

Ve srovnání s balíkem, který generují segmenty Windows a Office, jde ovšem v případě "Server and Tools" divize o trpasličí příjem. Pokud by měla stát společnost v budoucnosti pouze na něm, bude hrát úplně jinou ligu, než je tomu dnes.

Ale zpět k problému značky: pokud chce Microsoft i do budoucna sklízet úspěchy na stejných trzích jako dnes, bude právě vnímání své značky tím, co bude muset radikálně změnit. Zatímco enterprise B2B segmentu celkem sluší konzervativní pojatí značky typu IBM, na consumer a SMB trzích není šance obstát proti image svěžích brandů, jako Apple či Google. Co tedy ale vlastně musí Microsoft změnit?

Microsoft

1. Říci Ballmerovi sbohem



Asi první, možná trochu drsnou, ale zato zcela očividnou věcí, kterou je třeba rychle vyřešit, je setrvávání Steva Ballmera ve funkci. Důvodů je několik. Ano, má jistě své zásluhy, za svého působení v roli CEO přinesl společnosti obrovské zisky z Windows a kancelářského balíku Office. Jenže za éry jeho působení také došlo k postupnému pádu mobilní divize a online divize. To není zase tak málo, když přejdeme nepochopení internetového byznysu, kde se extrémně rychle etablovala nová konkurence, tak na poli chytrých mobilních platforem měl Microsoft obrovskou výhodu včasného vstupu na trh a tím pádem náskok několika let před konkurencí. Největším problémem ovšem zůstává Ballmer sám. Je to totiž také značka, značka asociující Microsoft v dobách jeho počátku. Dokud zkrátka bude Microsoft připomínat svoji vlastní minulost, nemá šanci v konkurenci nových, nebo alespoň renovovaných (Apple) značek uspět.

Doporučujeme k přečtení také: Ballmer má podporu jen poloviny zaměstnanců, kam se řítí Microsoft?

2. Rozloučit se s Windows Phone 7

Největším manažerským uměním je včas si přiznat, že se něco nepovedlo, udělat rychle bolestivý řez a jít dál. Windows Phone 7 jsou přes veškerý aktuální mediální hype průšvih. Něco se prostě stalo špatně, možná si jeom někdo spletl dobu. Windows Phone 7 nejsou vyloženě šatný operační systém a narozdíl od některých svých konkurentů konečně pochopily, že telefon má sloužit primárně k volání. Vydávat ale v roce 2010 klon Symbianu kříženého s prvním iPhone OS je prostě špatně, nemá totiž šanci obstát. Konkurence Android OS i současného iOS je zkrátka příliš silná.

3. Převelet hlavní síly do enterprise segmentu

Zde je Microsoft stále velmi silným hráčem a má řadu nástrojů (např. cena), jak být nepříjemnou konkurencí i tak suverénním hráčům, jako je IBM. Právě na korporacích Microsoft úspěšně postavil základy svého byznysu, možná nastal čas vrátit se ke kořenům. Pro bezpečný růst zisků v budoucnosti je to jediná schůdná cesta. Ne náhodou ostatně značka začala ztrácet svůj z počátku velmi dobrý kredit v okamžiku, kdy se přeorientovala na consumer segment trhu.

bing

4. Přestat podceňovat Internet a začít vnímat Web jako naprosto klíčový

Viditelnost a tržní podíl Microsoftu na Internetu je mizivá jak ve srovnání s konkurencí, tak v poměru k nástrojům, kterými zde Microsoft disponuje a které jsou překvapivě často technologicky dokonce několik kroků před konkurencí. Je nejvyšší čas na změnu. Bing byl i přes malý tržní podíl docela dobrý začátek, stejně tak současné Office Web Apps, jenže rozhodně by nemělo jít o poslední metu. Microsoft by se měl stát když ne tržním leaderem, pak alespoň vyzyvatelem pro cloud computing.

Web Apps

5. Zbavit se Exploreru, pokud ani verze 9 nezmění současný trend

Přestože je IE 9 pořádným skokem kupředu v porovnání se svými posledními předchůdci, jeho osud je stále nejistý. Otázka totiž nezní, zda-li je IE 9 dobrý nebo špatný prohlížeč, ale zda-li je tak dobrý, aby mohl i s negativní nálepkou, kterou si nese po svých předchůdcích, vyhrát bitvu memů a zastavit erozi uživatelů. Ano, i zde existují nástroje, jak trhu trochu pomoci - Internet Explorer pravděpodobně bude vyžadovanou (z důvodu integrace) platformou pro Microsoft business aplikace, ale stačí to dlouhodobě?

6. Postavit svou značku na bezpečnosti

Bezpečnost produktů Microsoftu je (ať již právem, či nikoli) dlouhodobě kudlou v zádech, přes kterou prýští krev dobré pověsti společnosti kamsi do hlubin odpadních vod. Microsoft by měl udělat cokoli, aby tento trend změnil. Zdvojnásobení výdajů na bezpečnost, Akvizice dalších bezpečnostních firem, žádná investice pravděpodobně nebude tak velká, aby nebyla vyvážena změnou vnímání společnosti z černé ovce na bezpečnostního leadera.

zune

7. Odříznutí minulosti včetně jejích ikon

Možná je to smutné a nesportovní, ale je to tak, podobně jako Ballmer, tak i druhá ikona a někdejší šéf společnosti, Bill Gates, je pro většinu trhu synonymem toho, co se řadě lidí na Microsoftu v době jeho největší síly nutně nemuselo líbit. Přesto i po jeho odchodu společnost stále vytváři mnoho nových pojítek mezi ním a společností (vzpomeňme odvetnou reklamní kampaň "Já jsem PC!"). Zástupců staré gardy je ovšem v Microsoftu více, jedním příkladem za všechny může být generální softwarový architekt Microsoftu, Ray Ozzie, který je auterm SharePoint Serveru a duchovním otcem konkurenčních Lotus Notes.

8. Obsadit nové hardwarové trhy

Tvorba dražších koncových periferií je sice fajn, ale extrémní obchodní úspěchy od ní lze čekat jen těžko. Microsoft byl zatím extrémně úspěšnou softwarovou společností, ale doba se změnila a trh (alespoň ten konzumentský) si žádá nové přístupy. Existence Apple je důkazem, že vhodné spojení obou elementů může fungovat skvěle. Když nic jiného, mohly by chytré telefony a tablety od Microsoftu garantovat určité tržní zastoupení vlastních softwarových produktů společnosti.

Související texty:

6 klíčových důvodů proč jdou nejspíš Microsoft Windows 7 na odbyt tak dobře

Microsoft: nejvíce zisková softwarová společnost, ale na jak dlouho ještě?

Ballmer má podporu jen poloviny zaměstnanců, kam se řítí Microsoft?

8 věcí, které by měl Microsoft nutně udělat pro záchranu značky


Komentáře

faha #1
faha 22. říjen 2010 10:16

Jednim z hrebiku IE jsou pomale realease, jednim z hlavnich rysu otevreneho kodu je "release quickly" coz bych rekl, ze napr. Chrome/FF naplnuje pomerne dobre, unstable featury defaultne vypnute ale pritomne, dejte to tem lidem, chrlte to na ne, lidi radi testuji, radi objevuji, radi kritizuji.

Náhodný kolemjdoucí #2
Náhodný kolemjdoucí 18. říjen 2010 19:58

Možná mají těch mozků v Microsoftu až trochu moc. Každej má nápad, každej se snaží ukázat svou nepostradatelnost pro firmu... MS dělá strašně moc věcí, ale při tom jen pár z nich vydělává.
Škoda, že před pár lety nedošlo k nucenému rozdělení firmy. Ve výsledku by to možná prospělo nejvíc jim samotným.

Náhodný kolemjdoucí #9
Náhodný kolemjdoucí 20. říjen 2010 11:35

právě že nápady microsoftu chybí a to jediné co mozky microsoftu vymýšlí jsou špatné kopie konkurenčních produktů ... o to opravdu nemám zájem

James 007 #3
James 007 19. říjen 2010 08:56

Za tento článek bych se jako autor styděl..

Náhodný kolemjdoucí #10
Náhodný kolemjdoucí 20. říjen 2010 11:34

souhlasím, microsoft dělá blbě hodně věcí, a radit jim aby násilně obsazovali se svým blbým přístupem další segmenty to je hyenismus :-)

Bery #4
Bery 19. říjen 2010 09:01

Naopak. Ať Microsoft začne dělat hardware. Myš Microsoft mám několik let a jsem spokojený. O operačním systému se to bohužel říct nedá, proto ho nepoužívám.

Náhodný kolemjdoucí #11
Náhodný kolemjdoucí 20. říjen 2010 11:33

jenže ty myši nevyrábí microsoft ... microsoft si na ně nechává pouze tisknout své logo ... jsou to spíš reklamní předměty

Peppa #5
Peppa 19. říjen 2010 09:42

ať udělá MS cokoli, stále ho obrovská množina lidí bude nenávidět a ze srce mu přát ať tam utopí hodně miliard bez jakéhokoli výsledku. já taky

Náhodný kolemjdoucí #12
Náhodný kolemjdoucí 20. říjen 2010 11:24

ta firma totiž pouze škodí, všimněte si ... tam kde je naděje prosadit otevřený standard nacpe svůj proprietární, vůbec netuší co je opensource, neumí dát nic zdarma, i kdyby tím měli jinde získat (což skvěle umí google) ... microsoft mne už nezajímá.

Náhodný kolemjdoucí #16
Náhodný kolemjdoucí 21. říjen 2010 10:03

No ono nemusi nic davat zdarma, staci kdyz bude pouzivat otevrene standrady a nebo ke svym da kompletni dokumentaci a nebude branit je vyuzivat produkty 3tich stran.

proto taky nemam rad M$, dela veci nekoncepcne a vubec ho nezajima dopad na svet IT , jejich zajem neni ferovy a nemaji zajem o blaho zakazniku, ale jenom o svuj zisk ... a tak se nestiti se ho pokusit uzamknout ve svem svete a uz ho nepustit nikde jinda, pak ho ovsem zacne zdimat, pomalicku po kapakach a dokud se nezacne skubat tak pokracuji, nebot spolehaji, ze prechod jinam se v kratkodebem ohledu videni ekonomu nevyplati ... ale v dlouhodobem ano ... jenze kdyz se budgety delaji mnohde na 1 rok ... tak to je spatne.

Josef Richter #6
Josef Richter 19. říjen 2010 10:26

Stačilo by jediné: začít konečně dělat kvalitní produkty. To je celý. Z drtivé většiny produktů MS je až příliš cítit snahu primárně vydělat peníze. Já jako zákazník MS jsem se příliš často cítil „okraden“ — protože to, že se něco blbě používá, bohužel nejde reklamovat.

Náhodný kolemjdoucí #13
Náhodný kolemjdoucí 20. říjen 2010 11:32

to microsoft už neumí, ... poslední inovativní produkt od nich byl asi windows95 od té doby už jen zoufale zkouší dohnat konkurenci a kopírovat vše co vidí kolem sebe -- poslední dobou tempo svých konkurentů vůbec nestihá a upadá

Josef Richter #7
Josef Richter 19. říjen 2010 10:27

Stačilo by jediné: začít konečně dělat kvalitní produkty. To je celý. Z drtivé většiny produktů MS je až příliš cítit snahu primárně vydělat peníze. Já jako zákazník MS jsem se příliš často cítil „okraden“ — protože to, že se něco blbě používá, bohužel nejde reklamovat.

Náhodný kolemjdoucí #14
Náhodný kolemjdoucí 20. říjen 2010 11:26

přesně tak, někdo jiný udělá kvalitní produkt a microsoft za každou cenu musí spíchnout horkou jehlou svůj klon ... který nestojí za nic, stejně jako portfolio microsoftu jako celek .... jejich invence je nulová, přechod na vista neměl smysl, přechod na win 7 nemá smysl, ... ta firma se zastavila v čase.

Náhodný kolemjdoucí #17
Náhodný kolemjdoucí 20. říjen 2010 11:28

ale co mě nejvíce irituje je to jejich zjevné kopírování cizích nápadů ... to je hnus. Co hůž zatímco ten někdo to poskytoval zdarma, microsoft udělá slabší klon a silou marketingu ho začne drze prodávat :-) nezlobte se na mě, ale to je proste microsoft tkaový, jaký ho prostě nemusím vidět ... už nikdy .. rád jsem se jejich produktů zbavil na mobilním teleofonu i na netbooku, i na internetu jejich služby nepoužívám.

Náhodný kolemjdoucí #8
Náhodný kolemjdoucí 19. říjen 2010 10:34

odstavit MSIE firma nemůže, protože by jim automaticky pochcípala internetová divize. Nebýt propagaci BING v MSIE, neštěkl by po něm ani pes.

Náhodný kolemjdoucí #15
Náhodný kolemjdoucí 20. říjen 2010 11:29

to je naprostá pravda, většina uživatelů kteří zabloudí na bing tam byla jaksi DOKOPANA prave internet explorerem ...

Náhodný kolemjdoucí #18
Náhodný kolemjdoucí 20. říjen 2010 11:30

co na tom že je ten prohlížeč totálně mizerný, micrsofot ctí svoji řetězově donucovací politiku do win cpe neodstranitelný explorer a do exploreru těžko odstranitelný bing ... vynutí si přesně to co chce, ale u mě jim tato taktika fungovat teda nebude ! nejsem ovce


RSS 

Komentujeme

Chatbot mluví za mrtvého – od nápadu k realizaci

Pavel Houser , 30. listopad 2016 13:00
Pavel Houser

Na webu The Verge popsala Casey Newton příběh dvou přátel (Eugenia Kuyda a Roman Mazurenko). Peripet...

Více





Kalendář

20. 03.

24. 03.
CeBIT 2017
RSS 

Zprávičky

Nový zákon o výzkumu chystá "blacklist" příjemců i ministerstvo

ČTK , 09. prosinec 2016 16:31

Velké změny ve fungování Grantové a Technologické agentury, novou vědeckou radu ČR i takzvaný "black...

Více 0 komentářů

Fitbit koupil průkopníka chytrých hodinek Pebble

ČTK , 09. prosinec 2016 15:00

Americký výrobce chytrých náramků a hodinek Fitbit koupil software, patenty a další aktiva duševního...

Více 0 komentářů

Američané možná umožní v letadlech telefonování přes wi-fi

ČTK , 09. prosinec 2016 13:00

Aerolinky ve Spojených státech by v budoucnu mohly umožňovat telefonování v letadle s použitím wi-fi...

Více 2 komentářů

Starší zprávičky

Česká pošta od ledna zdraží posílání do zahraničí o pět až 20 Kč

ČTK , 09. prosinec 2016 11:39

Česká pošta od ledna zvýší ceny za posílání listovních zásilek do zahraničí o pět korun, balíky podr...

Více 0 komentářů

Za vzněcováním smartphonu iPhone 6 jsou vnější vlivy, tvrdí Apple

ČTK , 08. prosinec 2016 11:30

Firma Apple odmítla podezření čínských uživatelů svého chytrého telefonu iPhone 6, že za problémy s ...

Více 0 komentářů

Verizon prodá firmě Equinix datová centra za 3,6 miliardy USD

ČTK , 08. prosinec 2016 10:00

Největší americký mobilní operátor Verizon Communications prodá specializované společnosti Equinix 2...

Více 0 komentářů

Tchajwanský Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit v USA

ČTK , 07. prosinec 2016 15:00

Tchajwanská společnost Foxconn jedná o rozšíření svých aktivit ve Spojených státech. Oznámila to dne...

Více 0 komentářů