• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

8 věcí, které by měl Microsoft nutně udělat pro záchranu značky

Karel Wolf
18. 10. 2010
| Články
Microsoft

Sledovat postupný rozklad někdejší největší softwarové značky světa je, řekněme, poněkud zvláštní pocit. Je již na změnu trendu pozdě, nebo ještě můžeme být svědky zrození úplně nového Microsoftu? Míří kolos plnou parou na ledovec a rychlá změna kurzu mu může být ještě osudnější, než pokračování v trendu? Níže naleznete 10 úkolů, které by měl Microsoft vyřešit, pokud chce odvrátit katastrofu.

Microsoft

Klíčovým problém společnosti je dnes vnímání její značky. Což o to, kosmetických pokusů o rebranding proběhla celá řada, nejspíše ale nastal čas pustit se do toho od podlahy.

Je Microsoft stále silná značka?

Ano, jistě. Nebo vlastně počkat, ono to není tak jednoznačné. Dlouhodobá dominance na některých softwarových trzích z Microsoftu na první pohled silný brand opravdu dělá. Ostatně, kdyby byla značka slabá, jak by mohla společnost každý kvartál prodat tolik licencí na své produkty?

Zde si dovolím malou odbočku. Problémem je totiž dlouhodobá udržitelnost těchto softwarových trhů. Microsoft se sice snaží pokrývat co největší spektrum trhu, ale nejvíce do příjmového koláče stále přináší divize MS Windows a MS Office, tedy trhy, na které je veden soustředěný útok ze strany konkurence. Je také veřejným tajemstvím, že valnou část prodejů Windows mají na svědomí OEM instalace na nových počítačích. Na oko pěkně diverzifikovaná struktura příjmů tedy tak trochu stojí a padá na úspěchu Windows jako operačního systému, na kterém statisticky běží okolo 90 % desktopů, připojených na Internet.

Na první pohled se Microsoftu ještě docela daří na Business-to-business a business-to-goverment trzích. Příjem z tohoto segmentu Microsoftu totiž také vytrvale roste.

Ve srovnání s balíkem, který generují segmenty Windows a Office, jde ovšem v případě „Server and Tools“ divize o trpasličí příjem. Pokud by měla stát společnost v budoucnosti pouze na něm, bude hrát úplně jinou ligu, než je tomu dnes.

Ale zpět k problému značky: pokud chce Microsoft i do budoucna sklízet úspěchy na stejných trzích jako dnes, bude právě vnímání své značky tím, co bude muset radikálně změnit. Zatímco enterprise B2B segmentu celkem sluší konzervativní pojatí značky typu IBM, na consumer a SMB trzích není šance obstát proti image svěžích brandů, jako Apple či Google. Co tedy ale vlastně musí Microsoft změnit?

Microsoft

1. Říci Ballmerovi sbohem

Asi první, možná trochu drsnou, ale zato zcela očividnou věcí, kterou je třeba rychle vyřešit, je setrvávání Steva Ballmera ve funkci. Důvodů je několik. Ano, má jistě své zásluhy, za svého působení v roli CEO přinesl společnosti obrovské zisky z Windows a kancelářského balíku Office. Jenže za éry jeho působení také došlo k postupnému pádu mobilní divize a online divize. To není zase tak málo, když přejdeme nepochopení internetového byznysu, kde se extrémně rychle etablovala nová konkurence, tak na poli chytrých mobilních platforem měl Microsoft obrovskou výhodu včasného vstupu na trh a tím pádem náskok několika let před konkurencí. Největším problémem ovšem zůstává Ballmer sám. Je to totiž také značka, značka asociující Microsoft v dobách jeho počátku. Dokud zkrátka bude Microsoft připomínat svoji vlastní minulost, nemá šanci v konkurenci nových, nebo alespoň renovovaných (Apple) značek uspět.

Doporučujeme k přečtení také: Ballmer má podporu jen poloviny zaměstnanců, kam se řítí Microsoft?

2. Rozloučit se s Windows Phone 7

Největším manažerským uměním je včas si přiznat, že se něco nepovedlo, udělat rychle bolestivý řez a jít dál. Windows Phone 7 jsou přes veškerý aktuální mediální hype průšvih. Něco se prostě stalo špatně, možná si jeom někdo spletl dobu. Windows Phone 7 nejsou vyloženě šatný operační systém a narozdíl od některých svých konkurentů konečně pochopily, že telefon má sloužit primárně k volání. Vydávat ale v roce 2010 klon Symbianu kříženého s prvním iPhone OS je prostě špatně, nemá totiž šanci obstát. Konkurence Android OS i současného iOS je zkrátka příliš silná.

3. Převelet hlavní síly do enterprise segmentu

Zde je Microsoft stále velmi silným hráčem a má řadu nástrojů (např. cena), jak být nepříjemnou konkurencí i tak suverénním hráčům, jako je IBM. Právě na korporacích Microsoft úspěšně postavil základy svého byznysu, možná nastal čas vrátit se ke kořenům. Pro bezpečný růst zisků v budoucnosti je to jediná schůdná cesta. Ne náhodou ostatně značka začala ztrácet svůj z počátku velmi dobrý kredit v okamžiku, kdy se přeorientovala na consumer segment trhu.

bing

4. Přestat podceňovat Internet a začít vnímat Web jako naprosto klíčový

Viditelnost a tržní podíl Microsoftu na Internetu je mizivá jak ve srovnání s konkurencí, tak v poměru k nástrojům, kterými zde Microsoft disponuje a které jsou překvapivě často technologicky dokonce několik kroků před konkurencí. Je nejvyšší čas na změnu. Bing byl i přes malý tržní podíl docela dobrý začátek, stejně tak současné Office Web Apps, jenže rozhodně by nemělo jít o poslední metu. Microsoft by se měl stát když ne tržním leaderem, pak alespoň vyzyvatelem pro cloud computing.

Web Apps

5. Zbavit se Exploreru, pokud ani verze 9 nezmění současný trend

Přestože je IE 9 pořádným skokem kupředu v porovnání se svými posledními předchůdci, jeho osud je stále nejistý. Otázka totiž nezní, zda-li je IE 9 dobrý nebo špatný prohlížeč, ale zda-li je tak dobrý, aby mohl i s negativní nálepkou, kterou si nese po svých předchůdcích, vyhrát bitvu memů a zastavit erozi uživatelů. Ano, i zde existují nástroje, jak trhu trochu pomoci – Internet Explorer pravděpodobně bude vyžadovanou (z důvodu integrace) platformou pro Microsoft business aplikace, ale stačí to dlouhodobě?

6. Postavit svou značku na bezpečnosti

Bezpečnost produktů Microsoftu je (ať již právem, či nikoli) dlouhodobě kudlou v zádech, přes kterou prýští krev dobré pověsti společnosti kamsi do hlubin odpadních vod. Microsoft by měl udělat cokoli, aby tento trend změnil. Zdvojnásobení výdajů na bezpečnost, Akvizice dalších bezpečnostních firem, žádná investice pravděpodobně nebude tak velká, aby nebyla vyvážena změnou vnímání společnosti z černé ovce na bezpečnostního leadera.

zune

7. Odříznutí minulosti včetně jejích ikon

Možná je to smutné a nesportovní, ale je to tak, podobně jako Ballmer, tak i druhá ikona a někdejší šéf společnosti, Bill Gates, je pro většinu trhu synonymem toho, co se řadě lidí na Microsoftu v době jeho největší síly nutně nemuselo líbit. Přesto i po jeho odchodu společnost stále vytváři mnoho nových pojítek mezi ním a společností (vzpomeňme odvetnou reklamní kampaň „Já jsem PC!“). Zástupců staré gardy je ovšem v Microsoftu více, jedním příkladem za všechny může být generální softwarový architekt Microsoftu, Ray Ozzie, který je auterm SharePoint Serveru a duchovním otcem konkurenčních Lotus Notes.

8. Obsadit nové hardwarové trhy

Tvorba dražších koncových periferií je sice fajn, ale extrémní obchodní úspěchy od ní lze čekat jen těžko. Microsoft byl zatím extrémně úspěšnou softwarovou společností, ale doba se změnila a trh (alespoň ten konzumentský) si žádá nové přístupy. Existence Apple je důkazem, že vhodné spojení obou elementů může fungovat skvěle. Když nic jiného, mohly by chytré telefony a tablety od Microsoftu garantovat určité tržní zastoupení vlastních softwarových produktů společnosti.

Související texty:

6 klíčových důvodů proč jdou nejspíš Microsoft Windows 7 na odbyt tak dobře

Microsoft: nejvíce zisková softwarová společnost, ale na jak dlouho ještě?

Ballmer má podporu jen poloviny zaměstnanců, kam se řítí Microsoft?

8 věcí, které by měl Microsoft nutně udělat pro záchranu značky

Rubriky: ByznysHardwareInternet

Související příspěvky

„Pětadevadesátky“ od Microsoftu byly revolucí ve světě počítačů
Zprávičky

Bill Gates má 70

28. 10. 2025
Zprávičky

EK předběžně shledala, že TikTok a Meta porušují pravidla transparentnosti

27. 10. 2025
České firmy AI rychle adoptují, ale zůstávají u základních funkcí
Články

České firmy AI rychle adoptují, ale zůstávají u základních funkcí

25. 10. 2025
SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink
Zprávičky

Thales, Airbus a Leonardo spojí vesmírné aktivity, budou konkurovat Starlinku

24. 10. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

„Pětadevadesátky“ od Microsoftu byly revolucí ve světě počítačů

Bill Gates má 70

ČTK
28. 10. 2025

Spoluzakladatel softwarového gigantu Microsoft Bill Gates se díky svým vizím, nápadům a pracovitosti vypracoval

Europol volá po jednotné reakci EU proti podvodům s falešnou identitou

ČTK
27. 10. 2025

Evropská policejní agentura Europol vyzvala ke koordinované evropské reakci na takzvaný spoofing, což je

EK předběžně shledala, že TikTok a Meta porušují pravidla transparentnosti

ČTK
27. 10. 2025

Evropská komise předběžně shledala, že společnosti Tiktok a Meta porušují povinnost transparentnosti podle evropského

SpaceX vynesla další sérii 60 družic sítě Starlink

Thales, Airbus a Leonardo spojí vesmírné aktivity, budou konkurovat Starlinku

ČTK
24. 10. 2025

Italská skupina Leonardo, francouzská firma Thales a evropský výrobce Airbus se dohodly na spojení

Umělá inteligence ve 45 % odpovědí zkresluje zpravodajský obsah

ČTK
24. 10. 2025

Umělá inteligence (AI) v odpovědích na dotazy uživatelů ve 45 procentech případů zkresluje zpravodajský

Malware se maskuje za aplikaci ČNB, útočníci pak pomocí NFC technologie vybírají peníze z bankomatů

Pavel Houser
24. 10. 2025

Útočník je ve stejném čase fyzicky u bankomatu nebo platebního terminálu. Specialisté společnosti ESET

Volkswagen nevyloučil omezení výroby kvůli nedostatku čipů

ČTK
23. 10. 2025

Automobilový koncern Volkswagen nevyloučil, že bude muset kvůli problémům s dodávkami čipů od nizozemské

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Kyberútok na automobilku JLR stál podle odhadů britskou ekonomiku 1,9 mld. liber

ČTK
23. 10. 2025

Srpnový kybernetický útok na britskou automobilku Jaguar Land Rover (JLR), kterou vlastní indická společnost

Tiskové zprávy

Bezpečné postupy pro vyřazení softwaru a možnosti odkupu

NetApp a Red Hat urychlují modernizaci IT pomocí Red Hat OpenShift Virtualization

Méně dat, více automatizace. EG.D po modernizaci podnikového systému míří k využití AI

Canon ocenil výherce osmého ročníku soutěže Kopírka hledá kancelář

Workshop FEIM 2025 představí nové směry v elektronice pro průmysl 4.0 a medicínu 4.0

Zyxel Networks pomáhá organizacím s implementací směrnice NIS2 a zvyšuje jejich kybernetickou odolnost

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Kalendář

Lis 11
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Christian Klein, generální ředitel SAP

Digitální suverenita nestojí na ideálech, ale na konkrétních výsledcích

Christian Klein
23. 10. 2025

Diskuse o digitální suverenitě nabývá na celém světě na intenzitě. V dnešní době geopolitické nejistoty a...

Slovník

Microsite

Ad hoc

Direct mail

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.