Murdochova News Corp připravuje speciální noviny pouze pro iPad

Nový deník The Daily mediálního magnáta Ruperta Murdocha můžeme očekávat už v první polovině příštího roku.

Mediální magnát Rupert Murdoch, respektive tedy jeho vydavatelství News Corp, uzavírá úzké spojenectví s americkým výrobcem Apple. Podle nedávno zveřejněných plánů začne News Corp v průběhu příštího roku vydávat zcela nový deník The Daily, který bude dostupný výhradně na tabletu Apple iPad. Pro Murdocha tento krok znamená, že bude opět tím prvním hráčem v do budoucna pravděpodobně lukrativní oblasti, pro výrobce Apple pak hypoteticky vyšší poptávku po jeho produktech. The Daily by měl poprvé vyjít už v první polovině roku 2011, jeho cenová politika dosud oznámena nebyla, spekuluje se ovšem jednom dolaru (necelých 18 Kč) za týden odběru.

Rupert Murdoch je bezesporu jednou z nejzajímavějších postav v oblasti médií a dost pravděpodobně také jedním z největších mediálních vizionářů vůbec. Byť jsou jeho kroky často radikální, ve finále se stejným směrem dříve nebo později vydá i většina jeho konkurentů. Z nedávné doby si připomeňme například zpoplatnění internetových verzí takových deníků, jako je The Financial Times, New York Times, či britské Sunday Times. Murchod tento krok obhajuje poklesem prodejů tištěných verzí právě v důsledku zdarma dostupného online zpravodajství a tedy nutností získat nové zdroje financování pro udržení rozsáhlých redakcí.

Na situaci kolem The Daily je zajímavé především to, že se nebude jednat o pouhou elektronickou, respektive tedy „tabletovou“ verzi některého již existujícího deníku či magazínu, ale o projekt určený výhradně pro iPad. Vzhledem k vysokým nákladům takového projektu tak lze předpokládat, že Murdoch věří v budoucnost tabletů (a iPadu pak obzvlášť) jako nového trendu v oblasti médií. Podle neoficiálních informací dosáhly přímé investice do příprav The Daily zhruba 30 milionů dolarů (522 milionů Kč). V tomto ohledu je také zajímavá velikost redakce, která by měla čítat až 100 novinářů.

O tom, že tablety mohou představovat revoluci v oblasti prodeje a distribuce novinového obsahu toho po celém internetu bylo napsáno víc než dost. Faktem ovšem zůstává, že po 8 měsících od uvedení iPadu na trh a téměř roce od jeho prvotního představení, tablety žádné významné změny v oblasti médií nepřinesly. Významným faktorem je bezesporu malý počet těchto zařízení dostupných na trhu, kromě Applu vlastní tablet uvedli prakticky pouze výrobci Dell (model Streak), Hewlett Packard (Slate 500) a Samsung (Galaxy Tab). Na druhou stranu jen iPadů se prodalo více než 8 milionů, Galaxy Tab by do konce roku měl překonat hranici jednoho milionu a prodeje zbylých dvou výrobců se pravděpodobně pohybují v řádu „pouhých“ desítek tisíc kusů.

Nabízí se tak srovnání s mnohem jednoduššími a levnějšími elektronickými čtečkami knih, jako je Amazon Kindle či Barnes&Noble Nook. Přestože všechen dostupný obsah je pouze upravenou již existující elektronickou verzí knih či časopisů, čtečkám se evidentně daří. Například už v červenci letošního roku internetový obchod Amazon informoval, že začal prodávat více elektronických knih než těch vázaných. Podle dostupných informací také velmi rychle narůstá počet zájemců o odběr elektronických verzí deníků a magazínů. Na rozdíl od tabletů se tak elektronickým čtečkám v oblasti médií poměrně daří.

Zdroj: Toms Guide

Exit mobile version