Nokia vyměnila vedení společnosti

Podruhé za posledních sedm měsíců došlo v top managementu finské Nokie na personální zemětřesení.

V rámci radikální reorganizace byla mobilní divize Nokie rozdělena na dvě klíčové jednotky. První z nich se zaměří na vývoj a výrobu nových mobilních telefonů s výjimkou smartphonů a do jejího čela nastoupí Mary McDowell, která nahradí Ricka Simonsona, dosavadního šéfa Nokie pro tuto oblast. Druhá divize, označovaná jako „Obchodní“ se bude zaměřovat výhradně na oblast smartphonů a návazných služeb, které Nokia od letošního roku představuje. V jejím čele stane Anssi Vanjoki, který dosud zastával pozici obchodního ředitele Nokie. Jak McDowell, tak i Vanjoki patří mezi dlouholeté zaměstnance společnosti. To, že volba padla právě na ně, ukazuje především na nutnost provést změny co nejrychleji a uklidnit tak rozhořčené akcionáře.

Tuto myšlenku potvrzuje Carolina Milanesi, konzultant společnosti Gartner: „Hlavním záměrem Nokie je pomocí tohoto kroku vzkázat investorům, že firma si uvědomuje nedostatky minulosti a udělá vše proto, aby se už neopakovaly. Volba McDowell a Vanjokiho je pak důsledkem především toho, že personální výměna musela proběhnout co nejrychleji a hledat někoho schopného mimo společnost by trvalo moc dlouho.“ Podle Nokie byla ovšem obměna v rámci top managementu způsobena především „dlouhodobou strategií firmy, která vede k obměňování jednotlivých vedoucích tak, aby se firma dynamicky rozvíjela a neustrnula na jednom bodě.“ Faktem ovšem zůstává, že se jedná o druhou významnou změnu ve vedení společnosti za posledních několik měsíců.

Nokia se kritiky ze strany akcionářů, analytiků a investorů dočkala především kvůli horším hospodářským výsledkům za první čtvrtletí letošního roku. I přes návrat k hospodářskému růstu a zvyšující se poptávce po mobilních telefonech a smartphonech, jsou odhady Nokia poměrně pesimistické. Dnes už bývalé vedení bylo kritizováno především za další pokles v oblasti smartphonů, který nebylo schopné zpomalit, natož zastavit. Namísto toho se v posledním půl roce firma v rámci podpory prodeje vlastních zařízenú rozhodla vstoupit do oblasti doplňkových služeb, jako je satelitní navigace, nebo hudební portál. Podle dostupných informací si ale tyto a další služby zatím získaly jen velmi málo platících zákazníků a stále se tak jeví jako silně ztrátové.

Klíčovým problémem Nokie je především už zmíněný kontinuální pokles v oblasti smartphonů. Segment trhu, ve kterém Nokia kdysi patřila mezi vedoucí hráče, si v posledních letech rozdělili výrobci, jako je Apple, HTC, nebo Research In Motion. Obzvlášť první zmíněný je finskému výrobci velkým trnem v oku a mezi oběma společnostmi v současnosti probíhá rozsáhlý patentový spor.

Zdroj: Reuters

Přečtěte si také:

Google: Příběh drobečka, který ovládl (nejen) internetový svět
Apple: Příběh firmy, která chtěla změnit (počítačový) svět

Exit mobile version