Nová homepage Atlasu: odpojení od kořenů

Společnost Centrum Holdings, která minulý rok koupila portál Atlas.cz, dokončila jeho začlenění do svého portfolia. Z portálu, který cílil hlavně na mladé lidi nabídkou vlastní verze ICQ, se teď stal um(í)rněný katalog firem a zpráv, určený především pro starší uživatele Internetu. O historickém vývoji portálu i aférách kolem akvizice se dočtete v trochu mimořádné páteční historii.


Současná homepage Atlasu (klikněte pro zvětšení).

Portál Atlas.cz vznikl v roce 1997 a podle dostupných údajů byl například pionýrem fulltextového vyhledávání na českém Internetu. V roce 1999 začal spolupracovat s Microsoftem a nějaký čas fungoval primárně na adrese msn.atlas.cz – ta byla v této době nastavena jako domovská stránka prohlížeče Internet Explorer. Spolupráce trvala do roku 2001, spojení Atlasu a Microsoftu však zůstalo nejen v podvědomí uživatelů, ale i na úrovni používaných technologií, což ještě bude hrát v dalším vývoji roli.

(Nechat se) dohnat a předehnat

Koncem 90. let začal Atlas, původně usilující o pozici dvojky na trhu portálů za Seznamem, čím dál více ztrácet. V průběhu let několikrát získal pozornost zajímavými službami, nikdy se však s nimi výrazně neprosadil. V mapách jej předběhly seznamácké Mapy.cz, podobná situace byla i u freemailu, přestože ten od Atlasu disponoval komunikací přes IMAP už na přelomu tisíciletí, zatímco u Seznamu tato funkce není v běžném provozu dodnes. Atlas převálcoval i nově vzniklý portál Centrum.cz, který po vstupu na trh zaujal sbíráním bodů za pohyb („klikání“) na portálu. Oblibu si získaly nejen jeho maily, ale také zpravodajství aktuálně.cz. Nepřítomnost velkého zpravodajského partnera rovněž návštěvnosti Atlasu nepřidala.

V roce 2006 jako by Atlas začínal nabírat druhý dech. Začal spolupracovat s ICQ, jehož českou verzi, umožňující navíc posílání SMS do sítě všech tuzemských operátorů, na svém portálu nabídl. Začal také provozovat oficiální jízdní řády vlaků a autobusů (s nimiž o rok později neslavně skončil a následně je koupil iDnes). David Duroň, tehdejší generální ředitel, se snažil o „restart“ celého portálu, následně však odešel do marketingového oddělení Vodafone a aktivity majitelů po jeho odchodu směřovaly spíše ke konsolidaci portálu a zvýšení jeho prodejní ceny.


Současná homepage mateřského Centrum.cz (klikněte pro zvětšení).

Spojujeme a odpojujeme

Dnes už si pravděpodobně nikdo nevzpomene, že se spekulovalo o nákupu Atlasu především společností CME, provozovatelem televize Nova. Spoluzakladatel Centrum.cz Ondřej Tomek ještě nedlouho před událostí uváděl, že by koupě jednoho portálu druhým by podle něj jen dočasně zvedla návštěvnost, ale v dlouhodobém hledisku by šlo o špatný nápad. Nakonec ale bylo Centrum na podzim roku 2007 prodáno společnosti Warburg Pincus a v únoru 2008 bylo oznámeno „spojení“ Centrum.cz a Atlas.cz.

Pro veřejnost byly při příležitosti této transakce spuštěny stránky Spojeno.cz. Spojení však nebylo nijak idylické už z důvodu naprosto rozdílného „podhoubí“ obou portálů. Atlas odjakživa fungoval na technologiích firmy Microsoft a během své existence s ní několikrát úzce spolupracoval. Centrum naproti tomu bylo založeno na Unixu. Rozdíly mezi oběma filozofiemi souvisely i s rozdílnou mentalitou zaměstnanců a samozřejmě se lišil i přístup k celé transakci, kdy zejména zaměstnanci Atlasu propadali (nikoli neoprávněným) obavám ze zeštíhlování pracovního týmu.

Nespokojení Atlasáci tedy vyrukovali proti Spojeno.cz s vlastními informačními stránkami Odpojeni.cz, kde vyjadřovali nespokojenost s (údajně) kompletní ignorací dosavadního vývoje portálu Atlas.cz a názoru jeho zástupců. Účelem stránek bylo jednak upozornit na nesouhlas s procesem integrace, jednak nabídka služeb „odpojených“ na trhu práce. Pozdější vývoj ukázal, že atlasáků v Centrum Holdings skutečně mnoho nezůstalo, a to ať už z důvodů „rebelie“, neochotě či nemožnosti převzít technologie Centra nebo jednoduše díky faktu, že Atlas byl a bude v Centrum Holdings vždy na druhém místě a propouštěli se tedy především jeho původní zaměstnanci.

Velké písmo, jednoduchý layout

Na nedávné konferenci Czech Internet Forum bylo zástupci Centrum Holdings potvrzeno, že se zaměření Atlasu opravdu přesouvá spíše na starší generaci a ty, kteří nejsou na Internetu žádnými experty. Místo mladistvého designu a veselých barev vsadil Centrum Holdings na jednoduchý layout se vším dostupným na dosah. Prakticky vše, co nabízí, je ale k dispozici na Seznamu, který mezi českými seniory vede, ať už jako portál zpráv a novinek, nebo při vyhledávání. Struktura homepage Atlasu a „mateřského“ Centra se navíc nijak zásadně neliší, zásadní rozdíl je prakticky jen v tom, že nerotují titulky zpráv (což by mohlo začátečníky mást) a díky třísloupcovému designu je na úvodní obrazovce více viditelných funkcí.

„Věčně druhý“ Atlas.cz tak fakticky končí svou pouť – jako věčná pobočka Centra. Tedy minimálně do dalšího prodeje.

Přečtěte si také:

Czech Internet Forum 2009: Současnost a budoucnost Internetu
HTC: Cesta z neznáma přímo na výsluní

Exit mobile version