Je budoucnost v OLED displejích?

OLED

Doba CRT monitorů je již dávno za námi a LCD patří každodenní realitě. Ve světě výpočetní techniky máloco zůstává beze změn. Současné zobrazovací jednotky již dosahují vynikajících kvalit v mnoha ohledech a ubývá možností vylepšování. Proto se pozornost mnoha z nás obrací na tzv. OLED displeje, které slibují sloučení výhod z obou zmíněných technologií. Často se o nich totiž hovoří jako o monitorech budoucnosti. Jak to s nimi je opravdu?


OLED displej od společnosti Sony; zdroj fotografie: cnet.com

Ohlédnutí do historie

Technologie CRT (Cathode Ray Tube) se u počítačů neobjevila poprvé. Donedávna ji využívaly televizory. Až z tohoto segmentu se dostala k uživatelům osobních počítačů. Právě v této části trhu si dlouhou dobu držela své nezastupitelné místo. S pozicí CRT monitorů pořádně otřásl až příchod a následné masivní zlevňování LCD monitorů (Liquid Crystal Display). CRT displeje se ještě dokázaly udržet v segmentu televizorů. Odtud je však zejména v posledních dvou letech vytlačily LCD, kterým v současné době patří zaslouženě trh. Jaké jsou mezi nimi hlavní rozdíly?

CRT monitorům musíme v každém případě vytknout jejich nepříznivý vliv na lidské oči. Jejich neustálé blikání o určité frekvenci při delším používání hrozí zdravotními následky. Geometrie obrazu také nepatří mezi nejlepší, na druhou stranu disponují prakticky okamžitou odezvou a v mnoha případech výborným barevným podáním. LCD se zase může pochlubit přívětivostí k lidským očím, malou velikostí pro danou úhlopříčku, nízkou spotřebou a také lepší geometrií obrazu. Levnější modely zase nemají ideální odezvu a trápí se s barevným podáním. Posledně dvě vyjmenované nevýhody již dnes neplatí prakticky už od střední třídy, nicméně pro profesionální využití a práci s grafikou jsou zapotřebí opravdu drahé monitory. Přiznejme si však, že tomu o mnoho jinak nebylo ani v případě CRT.

Jak tedy OLED funguje?

Hlavní výhody technologie OLED (Organic Light Emitting Diode) plynou samozřejmě ze samotného principu. Oproti předchozím je velmi jednoduchý. Hlavní složkou jednoho obrazového bodu jsou tři organické části (právě odtud se bere přívlastek Organic). Každá má vlastní základní barvu, tedy modrou, zelenou a červenou. Jedná se o směšování RGB, pomocí kterého ve výsledku umíme namíchat všechny barvy. Částice nazýváme organické emitory. Umístěné jsou mezi katodou a anodou. V tomto okruhu existuje elektrický obvod, na kterém měníme napětí, samozřejmě v určitém ohraničeném rozsahu. Podle hodnoty napětí, které přivádíme na jednotlivé organické emitory, vzniká požadovaná barva. Tímto způsobem skládáme celý obraz a dostaneme pozoruhodný výsledek: pokud na část displeje nepřivedeme napětí, pak nevydává do prostoru žádný svit. Tím je dosaženo hodnoty kontrastu, o které se nám u LCD displejů ani nezdálo. Velkou výhodou je také fakt, že se jedná o organické látky. Můžeme je proto nanášet na prakticky jakýkoliv povrch. Při nižších napětí lze také snížit spotřebu elektrické energie. V praxi tak dostáváme displej s prakticky neomezeným kontrastem, nízkou dobou odezvy a vysokým počtem barev (okolo 16 milionů). Výborně se tak hodí i do mobilních zařízení, jejichž displeje pak budou dobře čitelné i pod otevřeným nebem.


Ohebný displej v podání společnosti Sony; Zdroj fotografie: engadget.com.

Tady všude už je a bude

Přestože to není obecně známo, OLED displeje již lze zakoupit. Společnost Sony již některé s menší úhlopříčkou prodávala už minulý rok. V segmentu displejů pro běžné osobní počítače se začne ve větším měřítku OLED prodávat možná ještě letos. Naznačují tomu kromě zpráv také plně fungující koncepty na veletrzích. O tom jsme vás informovali také v článku vydaném k příležitosti veletrhu Consumer Electronics Show 2009 na počátku letošního roku. Podle dostupných zpráv se chystají v letošním roce vydat větší OLED displeje společnosti Sony, Panasonic, Samsung a také LG. Zejména na počátečních odbytech bude záviset cena a uvádění dalších modelů.

Následovat budou displeje v noteboocích a mobilních zařízeních. Vzhledem k vysokému kontrastu mají v posledně zmíněném segmentu velkou šanci uspět, současné displeje například u komunikátorů jim kvalitou nebudou schopny konkurovat. V oblasti kapesných multimediálních přehrávačů a digitálních fotoaparátů nepatří OLED displeje mezi žádné horké novinky.

Elektronický papír v roce 2009

Před lety jsme si v mnoha médiích mohli přečíst, jakou budoucnost mají elektronické noviny. Jen si každé ráno nahrajete noviny na paměť a vyrazíte do práce. Cestou si z jednoho lehkého, ohybného a odolného displeje přečtete novinky za posledních několik hodin. Panují úvahy také o bezdrátové aktualizaci a mnohých dalších inovacích. Přínos takové technologie pro životní prostředí by byl jistě nemalý, vždyť by denně odpadla spotřeba papíru v globálním měřítku o tisíce tun papíru. Ne náhodou má OLED displej v této oblasti úvah a konceptů své nezastupitelné místo. I když to funguje, nic se neděje. Čas na elektronické noviny a knihy ještě nedozrál. Lidé si jednoduše na listování zvykli a nemají moc důvodů tento fakt měnit, nehledě na nutnost jednorázové vyšší finanční investice.

Leaderem ve vývoji ohebných displejů je společnost Sony. Již v roce 2007 disponovala zařízením schopným zobrazit 16,7 milionu barev, a to při možnosti ohybu a tloušťce pouhé tři milimetry. Na vývoji pracuje také celá řada jiných společností. Asi nejdále je v tomto ohledu Fujitsu a Hewlett-Packard. Důvodů, proč právě OLED se pro elektronické ohebné displeje hodí, je několik. Může za to především možnost nanášení na libovolný povrch a nízká energetická náročnost. Nicméně ohebné displeje nepatří mezi jediné využití. OLED displej je například zabudován v každé klávese klávesnice Optimus Maximus od společnosti Art Lebedev. Pomocí speciálního softwaru si tak uživatel může nastavit například písmo nebo ikony na funkčních klávesách. Tomu odpovídá také cena, která se pohybuje kolem 1 250 euro.


Programovatelné klávesy s integrovaným OLED displejem.
Zdroj fotografie: Art Lebedev.

Kdy bude u nás doma?

OLED displeje mají své nesporné kvality a na první pohled žádné výrazné neduhy. Jejich expanze na trh může být však zpomalena faktem, že většina současných uživatelů je spokojena se svým LCD monitorem. Těžko si lze představovat, že lidé budou hromadně nakupovat absolutní novinky. Mnoho kupců si také raději počká na dobu, kdy budou takové displeje vychytané. Zapomínat nesmíme ani na ekonomickou krizi. Přece jen nové výrobní linky potřebují nemalé investice a počáteční ceny nebudou příliš nízké.

Přečtěte si také

CES 2009: Windows 7, OLED displeje a bezdrátové nabíjení
Sony představila svůj ohebný OLED displej
LG Display uzavřelo dohodu s Apple o dodávce LCD
Obtížná čitelnost LCD ve slunci vyřešena

Exit mobile version