K prodeji Seznam.cz zřejmě nedojde, ale mělo by

Dění posledních měsíců bylo na naší internetové scéně charakteristické především různými akvizičními aktivitami, smělými plány nových subjektů, které začaly nově působit i na poli online, ale také bouřlivou diskuzí nad tématem, které by mohlo výrazně ovlivnit podobu tuzemského byznysu na Internetu. Šlo o možný prodej portálové jedničky Seznam.cz. O tématu bylo popsáno už dost, ale my se dnes pokusíme podívat na to, co si o prodejním potenciálu firmy, oprávněnosti spekulací a smysluplnosti případného prodeje myslí fundování odborníci a také samotný Seznam.


Homepage Seznam.cz

Aprílový žert, nežert

Pro začátek krátce shrneme postupný vývoj toku informací týkajících se všech známých a neznámých okolo prodeje Seznamu. První zvěsti ze začátku dubna obsahovaly informace o údajném vytvoření prospektu s nabídkou pro oslovení potenciálních zájemců. Psalo se o tom, že se připravuje prodej jak podílu menšinových akcionářů Tiger Holding Four a Miura International, tak i majoritního podílu 70 procent Iva Lukačoviče.

Ke konci dubna se v souvislosti s příletem šéfa Microsoftu do Prahy mluvilo zase o zájmu redmondské softwarové firmy. V červenci byla médii vyslovena další jména možných zájemců o akvizici Seznam.cz. Šlo o vydavatele Zlatých stránek Mediatel, internetovou společnost Google a dva až tři finanční investory. Pár dní nato vyplulo na povrch další jméno skloňované v souvislosti se Seznamem. Tentokrát přišla média se jménem private equity subjektu Warbung Pincus.

Byly všechny informace pouze fámy?

To, co bylo v posledních měsících napsáno o možném prodeji Seznamu, lze označit jako typický příklad, kdy se ještě částečně seriózní novinářské téma může přelít až k mírně bulvárním spekulacím. Mnoho informací z neověřených zdrojů nepůsobilo právě důvěryhodně.
Co si o tom myslí tuzemští odborníci? Aleš Miklík, šéfredaktor Lupa.cz, si myslí, že se lze jen dohadovat, kdo a proč inicioval kolotoč těchto (dez)informací a nakolik se jim dá věřit, každopádně to podle něj ukazuje i něco o povaze českého mediálního prostředí. Původní nezdrojovaná informace od ČTK je přebírána ostatními médii bez větší přidané hodnoty a brána jako fakt.


Ivo Lukačovič

„Vypouštění zpráv o tom, kdo další má o Seznam zájem a kdo je již „ze hry“ a za jakou sumu, trochu připomíná aukci v přímém přenosu. Bohužel většina zúčastněných i diváků pak hraje poněkud nedůstojnou roli komparsu. O samotném faktu, že Seznam je na prodej stejně jako každý tržní subjekt (otázkou je jen vhodná suma), pak myslím není třeba spekulovat vůbec. Lepší dobu asi Ivo Lukačovič nenajde,“ dodal Miklík.

Jiří Pallas, který se podílel na aktivitách Seznam.cz, když pro český portál pomohl sehnat švédskou společnost Spray International, si myslí, že oficiálně žádný prodej neprobíhá. „Pokud by byl Seznam na prodej, tak to znamená, že Ivo Lukačovič opět dělá vše správně, protože další rozvoj Seznamu by znamenal rozšíření činnosti na oblast TV, radia apod. a nejsem si jist, že má Ivo dostatek zkušeností, aby se do toho v plném rozsahu pustil. Podle Iva Minaříka, publicisty a kreativního ředitele agentury CoLin, byl kořen spekulací nejspíš ve skutečnosti, že dva největší konkurenti Seznamu na prodej i koupi skončili v náruči jedné firmy. Druhým zdrojem spekulací podle Minaříka mohlo být chování obou menších vlastníků Seznamu, tedy investičních fondů.

Názor Seznam.cz poskytla mluvčí Rita Gabrielová, podle které, vzhledem k tomu, že se první spekulace o Seznamu objevily k datu 1. dubna, firma všechny informace považuje stále za aprílový žert některých českých internetových subjektů (které byly v té době skutečně koupeny). Bohužel tento žert následně opsala většina médií, staly se z něj spekulace a ty přetrvávají dodnes. „Nikdo ale dosud nepřinesl jediný zřejmý důkaz o pravdivosti těch fám, o to více média baví po něm pátrat. Stále platí to, co jednoznačně říká majitel Seznamu Ivo Lukačovič,“ upřesnila Gabrielová.

Existuje seriózní zájemce?

Nyní lze odhadovat a porovnávat, na kolik reálné by mohly být záměry některých z uvedených potenciálních kupců. Podle Aleše Miklíka by mohl být skutečným zájemcem například Warburg Pincus, mimo jiné z důvodu kumulace zajímavé investice a vyvedení spojené trojky portálů na burzu.

Podle Jiřího Hlavenky byly z uváděných jmen nesmyslnými Microsoft a Google. „Ovšem Warburg Pincus, CME (TV Nova) a v menší míře i Mediatel jsou zájemci, pro které to dává smysl a kteří mají i dostatek financí. Ale mohou tam být i další – například telco operátoři, jiné fondy nebo mediální skupiny ze zahraničí, u nás zatím nepůsobící. Mluvčí Seznamu nechtěla komentovat nic týkající se zmiňovaných zájemců. A to z jednoduchého důvodu, aby nedošlo k vytváření dalších spekulací.

Pavel Francírek z TOPlistu si myslí, že o všechny služby Seznamu jako celku by mohl mít největší zájem Warburg Pincus. Potom by ovšem nechápal předchozí nákupy. Ostatní zmiňované zájemce by podle něj patrně zajímala jen část portfolia. „Pro European Directories by to bylo víceméně jen vyhledávání, resp. firemní katalog, a PPC. Ale je pravda, že konkurence Seznamu je pro Zlaté stránky fatální. Pro CME asi jen zpravodajství a komunity. Vyhledávání by byl bonus, ale neumím si třeba představit přínos služeb C2C, i když jejich podíl na celkové ceně by asi nebyl velký. I tak se mi jako nejpravděpodobnější zájemce jeví právě CME,“ dodal Francírek.

Prodat či neprodat, a za kolik

Internetový odborník a publicista Daniel Dočekal zastává názor, že by měl být Seznam jednoznačně prodán. Podle něj bude mít portál za pár měsíců nebo let horší pozici, než je ta současná. Rok 2008 podle Dočekala vypadá jako ideální příležitost k prodeji.

„Ivo má vyděláno na několik životů již z ročních výnosů posledních let, tedy pokud něco časuje, tak jak ho znám to nedělá s ohledem na maximální cenu, ale na vlastní životní cíle. Pokud se zamyslíte, tak na rozdíl od ostatních aktérů na českém Internetu budoval v první řadě kvalitní produkt s ohledem na uživatele a nikoli nafukovací balonek pomocí přesměrování všech webů na jednu adresu, bannerové výměny a podobných triků určených pro krátkodobé zvýšení návštěvnosti,“ zněl názor Pallase.

Podle Tomáše Jindříška z agentury OgilvyInteractive se dá předpokládat, že se Seznam.cz nakonec prodá. Především proto, že je to pravděpodobný vývoj u firmy této velikosti a také proto, že po určité době bývají i nejvíce zapálení vlastníci obvykle unaveni. „Je také možné (a některé zákulisní informace to naznačují), že řídící manažeři Seznam.cz budou na Iva Lukačoviče „tlačit“, aby se Seznamu alespoň částečně vzdal. Velký investor by totiž mohl kromě čistě finanční injekce zpřístupnit Seznamu.cz i další možnosti. Dle typu investora to může být například vstup na burzu, přístup k zahraničnímu know-how nebo nabídka zázemí pro vstup na další trhy,“ vysvětlil Jindříšek.

Hodnota bude v současné době vysoká, ale špatnou strategií může ve vysoce konkurenčním reálná hodnota prudce klesnout. Být na místě investora, dám si velký pozor, abych nedostal jen obecné analýzy a úvahu o podílu na trhu a růstu jednotlivých služeb (tyto obecné vize prezentuje většina portálů), ale i konkrétní způsoby a podrobné analýzy, jak přežít do budoucna, protože je jasné, že výhledově se Seznam.cz bude muset transformovat.

Jiří Hlavenka vyslovil názor, že cena za Seznam nepřesáhne deset miliard korun. S odlišným názorem přišel Jiří Pallas. Jeho kalkulace zněla: 10krát obrat je minimum. Prodejní cena by tedy mohla podle něj činit 15 miliard. Podle Pallase by Seznam mohl také provést IPO (primární úpis akcií na burze). „Ale až s novými majiteli,“ dodal.

„Vzhledem k tomu, že se jedná o společnost zabývající se službami, kde jsou, na rozdíl třeba od obchodu nebo výroby, relativně nízké náklady a vysoká přidaná hodnota, mám pocit, že se cena může pohybovat i nad pětinásobkem ročního obratu. V tomto případě, kdy se jedná o dominantního leadera na trhu, možná ještě víc. Takže odhady kolem 15 mld. Kč mi přijdou vcelku reálné,“ uvedl Pavel Francírek.

Přečtěte si také

Další zájemci o koupi Seznam.cz?
Pavel Zima: Seznam.cz se do zahraničí nechystá
Ivo Lukačovič: dávejte si pozor na rizikové investory
Seznam.cz ustoupí uživatelům a označí vlastní reklamu
David Duroň: muž, který restartoval Atlas.cz
Čeští zaměstnanci Google: Odhalíme 99 % podvodných kliknutí
Seznam.cz zveřejnil strategii pro letošní rok

Exit mobile version