• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Pět rad pro e-shopy: jak se vyvarovat základních chyb, které odrazují nakupující

Karel Michal
12. 12. 2011
| Články

Slabý konverzní poměr či neschopnost udržet zákazníky na stránce, to jsou jen některé z největších strašáků majitelů a provozovatelů internetových obchodů. Na to, jak se největších chyb při tvorbě e-shopu vyvarovat jsme se zeptali expertů ze společnosti Optimics, která se zabývá webovou analytikou a měřením obchodní výkonnost webů.

Základní chybou, která trápí zejména většinu začínajících e-shopů je předpoklad, že je hlavně o to, přilákat na stránky co nejvíce uživatelů. Úkolem úspěšného prodejce je ale trochu něco, dokázat zákazníka oslovit natolik, aby nakoupil a navíc se do e-shopu v budoucnu vrátil. Řada provozovatelů internetových obchodů ovšem právě v tomto selhává. Přitom odstranění chyb, které odrazují zákazníky, nemusí být náročné. Provozovatelé e-shopů o nich ovšem často ani netuší a zbytečně se tak připravují o potenciální klienty.

„Dobře optimalizovaný e-shop může být výkonnější až o stovky procent, nicméně nejde jen o optimalizaci pro vyhledávače, která je obecně známou nutností. Jedná se také o hlubší analýzu chování návštěvníka na webu, která odhalí úzká hrdla e-shopu a jejich příčiny. Pokud chceme nakupujícího v určitém segmentu pochopit, musíme se vžít do jeho pozice a porozumět jeho potřebám, abychom mu mohli nabídnout to, co hledá,“ říká Martin Snížek, jeden ze zakladatelů společnosti Optimics.

Mezi nejčastější problémy, na které zákazník v e-shopech narazí, a které ho mohou spolehlivě od nákupu odradit, podle společnosti Optimics patří:

1. Neatraktivní prezentace produktů

Nabízené produkty v e-shopu musí kupujícího přesvědčit na první pohled. Tomu mohou napomoci kvalitní a velké fotografie, detailní popisy a zvýraznění předností. Někteří provozovatelé svůj e-shop vnímají jako on-line skladiště, ale pro úspěšný prodej by měl na zákazníky spíše působit jako lákavá výkladní skříň. Je třeba pamatovat na to, že středem zákazníkovy pozornosti totiž není samotný e-shop, ale především jeho produkty.

Atraktivní grafika, dobrá viditelnost klíčových prvků nebo možnost prohlédnout si produkt z různých úhlů, dokáží na zákazníka přesvědčivě zapůsobit. Důležitá je také možnost diskuze s prodejcem, který umí zákazníkovi kvalifikovaně poradit, případně fórum s hodnocením a názory kupujících.

2. Nekvalitní předvýběr nabízeného zboží

Dokázat nabídnout správné zboží je pro úspěch e-shopu velmi důležité a významnou roli při tom může hrát i předvýběr nabízených produktů. Obchodník musí dobře rozumět svému sortimentu a dokázat konkrétnímu zákazníkovi nabídnout právě to, co by mohl aktuálně potřebovat.

Řada návštěvníků e-shopů si nechá ráda poradit a uvítají v široké nabídce doporučení na zajímavé výrobky, akční nabídky nebo na nejoblíbenější produkty v jednotlivých kategoriích. Díky tomu se může prodejce odpovídajícím způsobem na poptávku připravit tím, že bude mít oblíbené zboží skladem a hned jej po objednávce může distribuovat nakupujícím.

„Zde obvykle platí pravidlo, že zhruba 20 % nabízených produktů se prodává nejčastěji a tvoří i většinu obratu, takže je na prodejci, aby je uměl šikovně nakombinovat, doporučit a aby tyto položky měl v dostatečném množství připravené na skladě,“ komentuje Pavel Trejbal, analytik společnosti Optimics.

3. Chybějící cross-sell a up-sell

Pro úspěšný prodej by zboží v e-shopu mělo být vzájemně provázané podle podobnosti a uživateli by měly být nabídnuty jak možné alternativy, tak i další související produkty a doplňky. Šikovně doporučené zboží, které se kupujícímu může hodit (nebo které koupili v souvislosti s nabízeným produktem zákazníci před ním), pak může příznivě zvýšit nejen obrat e-shopu, ale i spokojenost zákazníka, který v jedné objednávce získá vše, co může potřebovat.

Jak křížový prodej (cross-sell), zaměřený na doporučování souvisejícího zboží, tak i navyšovací prodej (up-sell), jehož cílem je nabídnout výrobek vyšší kategorie, je vhodné dělat sofistikovaně a personalizovaně se zacílením na specifický subsegment zákazníků a jejich oblíbené kategorie. Přitom je možné využít informace o předchozích nákupech a preferencích konkrétního uživatele. Pokud tyto informace nejsou k dispozici, například u nového zákazníka, lze vždy alespoň nabídnout to, co společně kupovali jiní zákazníci.

4. Nedodržování dodacích termínů a nejasná komunikace o stavu objednávky

Častou chybou, která zákazníka spolehlivě odradí od dalšího nákupu, je nedodržení dodacího termínu. Zákazník by měl mít jasnou představu o průběhu objednávky a přehledně vidět kroky, jimiž v procesu objednávky prochází. Ideálem je detailní tracking stavu každé objednávky, který podporuje důvěryhodnost prodejce.

Pokud z nějakého důvodu prodejce zboží není schopný dodat, měl by zákazníkovi vše alespoň srozumitelně vysvětlit a dát mu realistický termín doručení, než jej nechávat v nejistotě. Klíčová je v takové situaci aktivní komunikace se zákazníkem.

5. Slabé odlišení se od konkurence

Záplava zejména generických e-shopů na lokálním trhu přinesla problém s jejich vzájemným odlišením, zdůrazněním jejich výhod a jedinečnosti. To pak vede k tomu, že si zákazník ani nepamatuje, ve kterém internetovém obchodě nakoupil, a příště si nemusí vzpomenout nejen na svoje přihlašovací jméno a heslo, ale často ani na URL či název e-shopu. Dokázat zákazníka zaujmout něčím specifickým v rámci existující konkurence se stejným sortimentem může být klíčovým faktorem k tomu, aby se nakupující vrátil i příště.

Každý e-shop by se proto měl pokusit vybudovat důvěrný vztah s nakupujícím. „Zákazník by měl při návštěvě e-shopu nabýt dojmu jisté exkluzivity a zároveň by měl pocítit, že prodejce rozumí právě jeho potřebám. Mimo personalizované komunikace se může prodejce také odlišit věrnostními programy nebo nadstandardními doplňkovými službami.“ dodává ještě na vysvětlenou Trejbal.

Rubriky: EkomerceInternet

Související příspěvky

Zprávičky

Europoslanci vyzvali k zákazu sociálních sítí pro osoby mladší 16 let (aktualizováno)

26. 11. 2025
Nové varianty WormGPT pohání AI modely Grok a Mixtral
Články

Legitimní webové stránky lze zneužít k manipulaci webových prohlížečů v režimu AI

25. 11. 2025
Zprávičky

Čínský internetový prodejce Alibaba zvýšil čtvrtletní tržby, zisk předčil odhady

25. 11. 2025
Zprávičky

Meta vyhrála soudní spor o převzetí služeb Instagram a WhatsApp

20. 11. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Europoslanci vyzvali k zákazu sociálních sítí pro osoby mladší 16 let (aktualizováno)

ČTK
26. 11. 2025

Poslanci Evropského parlamentu dnes vyzvali k výraznému zvýšení ochrany nezletilých na internetu, včetně zákazu

Americký výrobce počítačů HP se chystá do roku 2028 propustit až 6 000 lidí

ČTK
26. 11. 2025

Americký výrobce osobních počítačů HP se kvůli zefektivnění provozu a zavádění umělé inteligence (AI)

Huawei AI ilustracni

Meta jedná o investici miliard dolarů do čipů Googlu

ČTK
26. 11. 2025

Americká společnost Meta Platforms, která vlastní mimo jiné sociální síť Facebook, jedná s Googlem

ČTÚ začne zřejmě od poloviny příštího roku dohlížet na používání AI v Česku

ČTK
26. 11. 2025

Český telekomunikační úřad bude pravděpodobně od poloviny příštího roku dohlížet na používání umělé inteligence

Čínský internetový prodejce Alibaba zvýšil čtvrtletní tržby, zisk předčil odhady

Pavel Houser
25. 11. 2025

Čínský internetový prodejce Alibaba Group Holding zvýšil čtvrtletní tržby meziročně o pět procent na

Infrastruktura jako kód: Zjednodušte své implementace v cloudu automatizací

Amazon plánuje posílit AI infrastrukturu pro vládu USA za 50 miliard dolarů

Pavel Houser
25. 11. 2025

Technologická společnost Amazon plánuje investovat až 50 miliard USD (více než jeden bilion Kč)

Pojišťovny se snaží stáhnout z krytí rizik spojených s AI

ČTK
24. 11. 2025

Některé pojišťovny se začínají stahovat z pojišťování rizik spojených s umělou inteligencí (AI). Rostou

AI podle ruského bankéře může poskytnout vliv srovnatelný s jadernými zbraněmi

ČTK
24. 11. 2025

Země, které si dokážou vybudovat vedoucí pozici v oblasti umělé inteligence (AI), získají díky

Tiskové zprávy

Zyxel Networks představuje první průmyslový WiFi 7 přístupový bod pro rychlejší přechod na průmysl 4.0

Nové skenery Canon imageFORMULA: Maximální výkon na minimálním prostoru

Když cloud nestačí: proč se firmám vyplatí trvalé licence Microsoft

Inovované tablety Dell Pro Rugged 10 a 12 nabízí vyšší výkon a delší provoz na baterii

Den otevřených dveří na FEL se blíží

Optici pomáhají vytvořit stavební kámen evropského kvantového internetu

Zpráva dne

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Neděste se upgradu: Windows 11 Pro na Halloween jen za €20.00 na Goodoffer24

Redakce
15. 10. 2025

Halloween je tady a s ním i strašidelné ceny za software! Tak neváhejte a...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Neocloudy – nové slovo, prudký růst?

Pavel Houser
24. 11. 2025

Opět se vše točí kolem GPU a AI. Poskytovatelé cloudových služeb nového typu („neoclouds“) mají v...

Slovník

ActiveX

Cashback sites

Non-linear broadcast

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia.  Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace veře Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.