• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Pohled na AI a chatboty pro byznys (3. díl)

itbiz
16. 4. 2018
| Články

Pojem AI (artificial intelligence, umělá inteligence) je v současné době asi nejfrekventovanějším výrazem posledních let v oblasti internetu nebo IT vůbec. V třídílném seriálu se podíváme, jak využít AI pro tvorbu chatbota. Závěrečná část seriálu se podrobněji zabývá příklady postavení chatbota a typickou technologickou výbavu pro chatbota.

Příklady postavení chatbota

Vše začíná u „kreslicího prkna“. Návrh dialogu a cíle chatbota jsou také naprostým základem. Pokud se tento domácí úkol obejde a staví se chatbot na monolitické téma, bude se jednat o projekt odsouzený k zániku. U kreslícího prkna se musí sejít více lidí a rozhodně by se tohoto setkání neměl účastnit nikdo z IT. Cílem je graficky znázornit, co uživatel vkládá do chatovacího okna, co očekává za reakci a jaký cíl chceme v konverzaci dosáhnout. Může jím být doporučení k nákupu, nalezení informace, pomoc s technickým, zdravotním nebo jiným problémem.

V dalším kroku se každé „krabičce“ v dialogovém návrhu přiřadí sada dostupných dat zevnitř organizace, nebo cesta, kde hledat data externí.

Velmi klíčovou a vlastně často opomíjenou dovedností chatbotů je schopnost pamatovat si předchozí konverzace s uživatelem. Představte si chatbota, který se vás po měsíci zeptá, zda se vám zimní bunda, nebo telefon, kterou jste si pořídili líbila. Nebo se zeptá, zda již s vaším mobilem vše funguje, jak má, a zda není třeba další pomoci. Tato dovednost chatbotů se nazývá uživatelská persistence. Pokud ji ještě doplníme o elementární znalost zákazníkova jména, pak jde o hezký start projektu.

Všeho se dá dosáhnout s různou mírou obtížnosti na komerčních i open source platformách. Ve všech případech je nutné počítat s trochou programování. V platformě IBM Watson se velmi dobře hledají chyby v trénování. U Google nebo Tensorflow máte zase větší flexibilitu v nápadech a následně nižší provozní náklady.

Nutné a téměř nutné je mít následující data: vlastní byznysová data, historii dialogů, data o počasí, obecné zprávy, zprávy z kultury, sportovní výsledky, počasí, geografie; každá z těchto oblastí se pak může zpracovat jako samostatná neuronová síť nebo AI. V rámci dialog managera se pak tyto jednotlivé sítě propojují a komunikují spolu. Je to vhodný postup pro případné rozšiřování nebo jednodušší správu dané problematiky. Při úpravách pak není třeba přetrénovat celý sofistikovaný model, ale pouze jeho jednu část. Pokud jde o uživatelskou znalost – perzistenci, tam je třeba „dotrénovat“ tuto vrstvu za pochodu. Tedy s každou ukončenou konverzací nebo dokonce řádkou naučit chatbota něčemu novému.

Typická technologická výbava pro chatbota

Každá ze zvolených cest přípravy chatbota vyžaduje hromadu infrastruktury. V případě tvorby chatbota v prostředí IBM a Google není třeba se starat o hardware starat, účtují se pouze tzv. interakce, tedy kontakty s rozhraním dané služby. Pokud si tvůrce zvolí cestu open source, je třeba počítat se samostatnou infrastrukturou. V obou případech bude zapotřebí více zdrojů pro testy a trénování. Následný vlastní provoz již nemá takové potřeby zdrojů.

Představte si, že máte 100 000 záznamů chatů z podpory nebo vašeho diskusního fóra. To již není malý objem dat. Ať půjde o technologii od IBM, Google nebo Tensorflow, je třeba trénovat chatbota rychle. Nikdo z vašeho týmu nebude chtít čekat 48 hodin, než proběhne trénovací cyklus na uvedeném nastavení. Toho lze dosáhnout pomocí výkonných GPU. Vzhledem k deformovaným ceny kvůli kryptoměnám lze doporučit výkonnější karty Nvidia 1080 a výše, podmínkou je podpora CUDA, nebo je možné použít vlastní moduly s podporou AVX512. Obě řešení jsou velmi rychlá a efektivní a dají se kombinovat. Tensorflow si velmi rozumí s Nvidia GPU, ale pro 100 000 řádků chatu je třeba počítat s 8 hodinami s výše uvedenou kartou. Pokud se bude hloubka, tj. deep learning postupně zpřesňovat, a data přitom nebudou kvalitní, je nutné se vybavit farmou takových karet ve vlastním datovém centru nebo cloudu.

Pokud se máme dotknout vlastní potřeby výpočetního výkonu, tak je třeba se pobavit o objemu dat. Každých 10 000 záznamů konverzace si vezme svůj čas. Každodenní dávka zpráv, příspěvků na redditu nebo wiki je také náročným soustem. Výhodnou platforem IBM Watson, Google apod. je, že není třeba řešit strojový čas. Pokud byla zvolena platforma Tensorflow, je třeba počítat se strojovým časem GPU, a toho bude potřeba hodně. Generické cloudové GPU jsou stále velmi drahou cloudovou jednotkou na pronájem. V porovnání s komerčními GTX kartami od Nvidia nenabízejí až na paměť větší počet jader. Dvojitá přesnost v desetinné řádce se pro trénování chatbota nevyužije, není zapotřebí. Nové licenční podmínky Nvidia dnes ale trhem s GPU velmi zamíchaly. Google nově nabízí vlastní TPU čip s podporou Tensorflow, který se zdá být slibný. Nvidia Tesla V100 má zase naopak několik hardwarových implementovaných jader Tensorflow. Cenově daleko lépe a bez dvojité aritmetiky a menší paměťové propustnosti vychází Titan V. Je tedy třeba se podívat na objem dat a potřebu frekvence trénování, aby produkční rozpočet provozu chatbota dával smysl.

Filip Korbel donedávna zastával pozici obchodního ředitele IBM pro segment Commercial a CSP v Čechách a na Slovensku.

Vybrané odkazy:

https://chatbotsmagazine.com/natural-language-processing-and-machine-learning-the-core-of-the-modern-smart-chatbot-8755c6343fa5

https://hackernoon.com/i-built-a-chatbot-in-2-hours-and-this-is-what-i-learned-f5dbb4ba5fcc

https://blog.kovalevskyi.com/rnn-based-chatbot-for-6-hours-b847d2d92c43

https://www.youtube.com/watch?v=bLB3Bsj-WRQ

Přecházející díly
Pohled na AI a chatboty pro byznys (1. díl)
Pohled na AI a chatboty pro byznys (2. díl)

Rubriky: ByznysCloudEkomerceInternetPodnikový softwareTechnologieVývoj a HTML

Související příspěvky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

12. 7. 2025
Zprávičky

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

12. 7. 2025
Kryptoměny a jejich ekonomika
Zprávičky

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

11. 7. 2025
Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů
Zprávičky

Muskova společnost xAI představila novou verzi chatbota Grok 4

11. 7. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

ČTK
12. 7. 2025

Společnost Google ze skupiny Alphabet zaplatí asi 2,4 miliardy USD (50,64 miliardy Kč) za

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

ČTK
12. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska plánuje vybrat peníze od investorů v novém kole

Kryptoměny a jejich ekonomika

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

ČTK
11. 7. 2025

Cena bitcoinu dnes pokračuje v prudkém růstu. Kolem 8:30 SELČ se vyšplhala na další

Hackeři ukradli data 5,7 milionu zákazníků australských aerolinek Qantas

ČTK
11. 7. 2025

Hackeři v rámci rozsáhlého kybernetického útoku z minulého týdne ukradli data 5,7 milionu zákazníků

Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů

Muskova společnost xAI představila novou verzi chatbota Grok 4

ČTK
11. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska představila nový model chatbota Grok 4. Ten má

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Ministerstvo vnitra odhalilo kybernetický útok, údaje občanů neunikly

ČTK
10. 7. 2025

Ministerstvo vnitra odhalilo kybernetický útok na jeden ze systémů úřadu, oznámil dnes na tiskové

Český T-Mobile vyčleňuje vysílače do samostatné firmy

Na Slovensku skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí

ČTK
10. 7. 2025

Na Slovensku včera skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí v historii země. Vynesla rekordní

Vláda zakázala používat ve státní správě produkty čínské společnosti DeepSeek

ČTK
9. 7. 2025

Vláda zakázala používat ve státní správě jakékoli produkty čínské společnosti DeepSeek. Rozhodla tak na

Tiskové zprávy

Společnost QNAP představuje myQNAPcloud One Beta

Acer slaví několikanásobné ocenění cenou Red Dot Product Design Awards 2025

Acer for Business EMEA překonává růst trhu

Nejnovější modely Acer Chromebook Plus nyní s 12měsíčním balíčkem Google AI Pro včetně služby NotebookLM zdarma

ANECT mění vedení společnosti a posiluje management

Optimize by Acer: nejnovější evoluce v oblasti podnikových záručních podmínek

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

Reklamní kampaň

OpenOffice.org

DDoS útok

Nejpopulárnější články

Žádný obsah není dostupný

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.