• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Apple uvádí reklamní systém iAd, podaří se mu prorazit na vzdory Google?

Petr Švec
2. 7. 2010
| Články
Apple

1. července americká společnost Apple oficiálně otevřela svou reklamní službu iAd. Kromě dalšího růstu ziskovosti a diverzifikace příjmů je ale iAd spojena také s dosud nejotevřenějším vystoupení proti internetovému obru Google. Jedná se ze strany Applu ale o chytrý tah, nebo naopak jen o podcenění schopností a odhodlanosti Google ubránit si oblast, kterou po dlouhá léta považuje za svou výhradní doménu?


Reklamní služba iAd společnosti Apple.

Ještě před půl rokem se jakákoliv aktivita technologické společnosti Apple v oblasti mobilní reklamy, respektive reklamy obecně, zdála naprosto absurdní. Analytici a novináři tehdy s oblibou spekulovali o komplikující se akvizici AdMob internetovým gigantem Google, či o (ne)existenci údajného tabletu nesoucího znak symbolizující nakousnuté jablko. Není tak divu, že když Apple v polovině ledna svůj tablet iPad oficiálně představil, jen málokdo zvládl současně zaregistrovat kapitálový vstup firmy do reklamní společnosti Quattro Wireless. Z hlediska vývoje myšlenky mobilní reklamy je právě tento krok naprosto stěžejní.

Apple o mobilní reklamě neví vůbec nic, nebo alespoň počátkem roku ještě nevěděl. Místo nákladného vývoje vlastního řešení tak firma zvolila jednodušší cestu pro získání potřebných technologií – akvizici. Quattro Wireless rozhodně, na rozdíl od AdMobu pohlceného Googlem, nepatřil mezi významné světové poskytovatele mobilní reklamy. Jím vyvinuté technologie a služby ovšem musely být na dostatečné úrovni, jinak by za něj Apple asi jen těžko byl ochoten zaplatit na 300 milionů dolarů (zhruba 6,3 miliardy Kč). Právě završením obchodu se tak začal psát příběh vedoucí až k nabídce vlastních reklamních služeb Applu.

Důvodů, proč se Apple pro poskytování mobilní reklamy rozhodl, můžeme najít několik. Jedním z nich je bezesporu snaha realizovat zisk kdykoliv je to možné. Oblast mobilní reklamy je z tohoto hlediska naprosto ideální, neboť se jedná o oblast v současnosti ne sice příliš lukrativní, o to víc ovšem perspektivní do budoucna. Výhodou teprve rozvíjejícího se trhu je pak i malé množství konkurentů, kterým musí firma čelit.

Druhým, a troufáme si tvrdit, že tím významnějším důvodem, je zájem na diverzifikaci portfolia, tedy rozdělení příjmů do co největšího počtu činností. Byť se na první pohled může zdát logičtější specializovat se v určité oblasti, diverzifikace významně snižuje riziko výpadku příjmů v případě, kdy dochází ke strukturálním změnám, nebo poklesu zájmu zákazníků v jednom z odvětví. Apple se tak, jinými slovy, jistí do budoucna a snaží se poskytovat co nejširší možné spektrum produktů a služeb.

Co to je iAd?

Jak už bylo mnohokrát zmíněno, iAd je mobilní reklamní službou. Co si pod tím ale představit? Zjednodušeně, jak už ostatně sám název napovídá, se jedná o poskytování reklamního prostoru na přenosných zařízeních, jako jsou smartphony, tablety, nebo některé multimediální přístroje. iAd ovšem neodlišuje pouze orientace na vybraný okruh zařízení, služba se naopak pokouší přijít s inovativními způsoby reklamy, které budou naprosto odlišné od těch, které dosud známe z oblasti počítačů a internetu.

Steve Jobs kdysi odlišil chování uživatele na desktopu od jeho chování na mobilním zařízení. Protože, alespoň podle Jobse, desktopy uživatelům slouží především k vyhledávání informací, má smysl na této platformě prosazovat především kontextovou reklamu. V tomto případě Jobs dokonce připouští úspěšnou politiku Googlu, který se právě na tuto oblast dlouhodobě specializuje. Na rozdíl od desktopů ovšem mobilní zařízení slouží jiným účelům – aplikacím. Podle statistik Applu stráví průměrný majitel iPhonu denně až 30 minut prací s některým z nainstalovaných programů. Vzhledem k tomu se firma rozhodla postavit svůj obchodní model právě na nich.


Steve Jobs představuje novou službu iAd.

V podání Applu má reklama být „vzdušná, svižná, nenucená a zábavná,“ na rozdíl od současných „nudných bannerů, které uživatelé okázale ignorují.“ Významným rozdílem tak má být naempříklad fakt, že kliknutí na reklamní banner nevede k otevření internetového prohlížeče a načtení reklamní stránky, ale zobrazí reklamu přímo v otevřené aplikaci. Jak už bylo naznačeno, reklamy by podle Applu neměly být fádní, ale tvůrčí, veselé a měly by uživatele maximálně zaujmout a vtáhnout do děje.

Reklama se pak bude zobrazovat ve všech aplikacích k tomu uzpůsobených. Apple tak ve velké míře sází na nezávislé vývojáře, kteří by aplikace obsahující reklamní službu iAd, měli připravovat za podíl na zisku, který vygeneruje. V této oblasti se Apple uchýlil k rozdělení výnosu 60:40 – vývojáři, kteří připravili aplikaci, ve které byla reklama zobrazena, získají 60% výnosu, Apple pak 40%. To má programátory nejen lákat k přípravě nových, lepších a užitečnějších aplikací, ale také k jejich poskytovaní za co nejnižší ceny. Zatímco dnes se naprostá většina aplikací v rámci App Store prodává v rozmezí od 99 centů (necelých 21 Kč) do 5 dolarů (zhruba 105 Kč), do budoucna by horní hranice měla klesnout pod 4 dolary (80 Kč). Jinými slovy příjmy z reklamní činnosti by pro vývojáře měly představovat významnější zdroj příjmů, než přímý prodej programů.

V rámci oblíbeného App Storu jednes k dispozici na 180 tisíc aplikací určených pro mobilní zařízení Apple, pro zobrazování reklamy pomocí iAd je ovšem uzpůsoben jen zlomek z nich. Podle toho jak se reklamní systém osvědčí lze očekávat jejich rychlejší, nebo naopak pomalejší růst. Nutno podotknout, že v současnosti dostupné podobě funguje iAd pouze na mobilních telefonech iPhone a přehrávačích iPod Touch. Verze uzpůsobená pro tablet iPad by se pak měla objevit na konci prázdnin.

Porazí iAd Google? Nebo naopak?

Až potud se může jednat o poměrně běžný příběh jedné firmy, která se snaží realizovat v novém odvětví. Problémem ovšem je, že se nejedná o kdejakou firmu, ale dravý a technologicky vyspělý Apple, který dobude prakticky vše, co si zamane. Stejně tak poměrně velkou komplikaci představuje existence internetové společnosti Google, která naopak oblast reklamy, ať už desktopové, nebo mobilní, považuje za své výsostné území. Kombinace těchto dvou faktorů pak dává tušit, že můžeme být svědky rozsáhlé války mezi oběma firmami.

Ač se to na první pohled nemusí zdát obě firmy spolu už dnes v mnoha oblastech soutěží. Kdysi nepsaní spojenci se v současnosti „bijí“ na poli internetových prohlížečů (Chrome vs. Safari), operačních systémů pro mobilní telefony (Android vs. iOS 4) a smartphonů (Nexus One vs. iPhone), přičemž se zdá, že na vrch začíná mít Google. Jak už bylo zmíněno dříve, oblast reklamy je ale poměrně odlišná, neboť do hry vnáší zcela nový, osobní faktor.

Google vs. Apple
Apple a Google, konkurenti na věčné časy?

Eric Schmidt, CEO společnosti Google, se už před několika lety nechal slyšet, že firma bude usilovat o přesun svých příjmů ze segmentu desktopů do oblasti mobilních zařízení. Proto jsme v minulosti byli svědky akvizice největšího světového hráče na poli mobilní reklamy, technologickou společnost AdMob. Po peripetiích spojených s vyšetřováním amerických regulátorů se Googlu AdMob nakonec podařilo koupit v první polovině letošního roku. Svůj podíl na to ovšem má i Apple, jehož vstup mezi poskytovatele mobilní reklamy pak regulační orgány přesvědčil o existenci efektivní konkurence proti spojenému AdMobu a Google.

Víme tak, že Google má o oblast mobilní reklamy eminentní zájem a Apple představuje velmi nevítanou konkurenci. Na druhou stranu oproti Google je reklamní platforma iAd zaměřena výhradně na zařízení vybavená operačním systémem iOS 4. To zahrnuje multimediální přehrávač iPod, telefony iPhone 4 a iPhone 3GS, a tablet iPad. Celkově tak iAd atakuje „pouhých“ několik desítek milionů kusů zařízení, což ve srovnání s desítkami milionů smartphonů, které se po celém světě mají prodat jen v letošním roce, další mobilní zařízení nevyjímaje, nepředstavuje moc významnou hrozbu.

Na základě předchozí úvahy se tak zdá, že si jen Apple chce pojistit další zdroj příjmu a místo expanze využívá pouze uživatelské základny některých svých dalších zařízení. Těch se ovšem, v celosvětovém kontextu, prodalo poměrně málo, což podíl iAd na mobilní reklamě odsuzuje nejdříve ke stagnaci a později i k pomalému poklesu. Navíc je nepravděpodobné, že by počet majitelů Apple produktů, a tedy i potencionálních reklamních cílů iAd, příliš rychle neporoste. Apple jednoduše není pro každého.

Problémy Applu a iAd

I když spouštění služby iAd není spojováno s problémy, Apple se v minulosti v zájmu vlastního byznysu několikrát „přehmátl.“ Pravděpodobně nejvýznamnějším byla neočekávaná změna pravidel pro vývojáře aplikací. Ta se týkala možnosti poskytovat získané informace o uživatelích třetím stranám, jako jsou například další reklamní agentury. Zatímco v původní formulaci pravidel pro operační systém iOS 4 bylo informace možné poskytovat „jakékoliv nezávislé analytické a reklamní společnosti“, úprava přináší omezení v podobě „takových reklamních agentur, které jsou skutečně nezávislé, tedy nejsou spojeny s výrobou mobilních zařízení, nebo operačních systémů pro ně.“ Zdánlivá maličkost ovšem z poskytování reklamy na platformě Apple naprosto vyřazuje konkurenční Google.

Informace o uživatelích jsou klíčovým prvkem pro poskytování mobilní reklamy. Ta se, podobně jako desktopová, snaží uživatele oslovit na základě jeho preferencí. Zatímco desktopová reklama informace získává nejčastěji z vyhledávaných slov a navštívených stránek, její mobilní odnož musí cenná data získat přímo z používané aplikace. Ve chvíli, kdy je přístup k informacím o uživateli omezen, nebo zcela znemožněn, klesá možnost přímého oslovení uživatele až na nulu.

Stejně tak se v posledních týdnech do popředí dostala i dlouho kritizovaná schvalovací politika pro internetový portál App Store. Ta se pod palbou kritiků ocitá především kvůli nespecifikovaným pravidlům, na základě kterých jsou poskytnuté aplikace schvalovány. To dává prostor pro „politikaření“ a přijímání pouze takových programů, které nepředstavují konkurenci pro vlastní byznys Applu. Jak kvůli úpravě pravidel, tak i na základě kritiky spojené s App Storem se Apple dostal do hledáčku americké Federální obchodní komise (FTC), obdoby tuzemského Antimonopolního úřadu, který praktiky firmy prošetří.

Problém představují také vleklé patentové soudní spory s mnoha výrobci z celého světa. Je sice nepravděpodobné, že by Apple některý z významnějších sporů vyhrál, nebo prohrál, takové chování ale nevrhá na firmu a její podnikání dobré světlo.

Závěr

iAd bezesporu představují projekt, který může Applu každoročně bez problémů vygenerovat až několik desítek milionů dolarů příjmů. Stejně tak má potenciál na podnícení další vlny zájmu o vývoj aplikací určených pro platformu iOS 4. Na druhou stranu velkým problémem je omezení služby „pouze“ na Apple zařízení, což potencionální trh značně zužuje. Jinými slovy, iAdu se pokusí uspět, díru do světa ale pravděpodobně neudělá.

Rubriky: ByznysInternetMarketingPodnikový softwareTelekomunikace

Související příspěvky

Zprávičky

Objem investic do českých startupů se loni zdvojnásobil na tři miliardy

19. 1. 2021
Helios Pantheon
Články

Helios Pantheon: Digitální chrám pro veřejnou správu

19. 1. 2021
Zprávičky

Foxconn má ve Vietnamu zelenou na továrnu za 270 milionů doalrů

19. 1. 2021
Články

Digitalizace zrychlila s koronavirem raketově

19. 1. 2021

Zprávičky

Objem investic do českých startupů se loni zdvojnásobil na tři miliardy

ČTK
19. 1. 2021

Praha má potenciál stát se jedním z předních evropských technologických center. Investoři loni vložili

Foxconn má ve Vietnamu zelenou na továrnu za 270 milionů doalrů

ČTK
19. 1. 2021

Na žádost Applu přesouvá Foxconn výrobu některých přístrojů iPad a MacBook z Číny do

Počet datových zpráv loni stoupl o 13 % na 112 milionů

ČTK
19. 1. 2021

Za posledních deset let se využívání datových schránek ztrojnásobilo. Češi poslali v minulém roce

Dědic Samsungu I Če-jong dostal dva a půl roku vězení za korupci

ČTK
18. 1. 2021

Rozhodnutí vrchního soudu bude mít značný dopad na vedení technologického giganta. Na dva a

České i světové organizace čelí nejčastěji útokům malwaru Emotet

Pavel Houser
18. 1. 2021

Emotet začal jako bankovní trojan, nyní funguje univerzálněji. Následují škodlivé kódy Trickbot a FormBook.

Ripple 20 představuje nebezpečí pro stovky tisíc zařízení

EMA: Hackeři zveřejnili ukradené e-maily o vakcíně, pozměnili je

ČTK
17. 1. 2021

Při kybernetickém útoku na Evropskou agenturu pro léčivé přípravky (EMA) se pachatelům podařilo získat

Operátoři o ověřovacích SMS k očkování podle asociace nevěděli

ČTK
15. 1. 2021

Operátoři se dozvěděli o požadavku státu na SMS ověření při registraci k očkování proti

USA umístily Xiaomi na černou listinu, akcie firmy prudce klesly

ČTK
15. 1. 2021

Administrativa amerického prezidenta Donalda Trumpa umístila na černou listinu podniků spojených s ozbrojenými silami

Wikipedia je po 20 letech existence jedním z nejpopulárnějších webů

ČTK
15. 1. 2021

Původně měla Wikipedia jen podporovat jiný projekt nazvaný Nupedia - tradičněji pojatou encyklopedii. Vybraná

Tiskové zprávy

Pandemie ransomware v Česku. Víte, na co se ptát, pokud jste obětí kyberútoku?

Fortinet kupuje společnost Panopta, dodavatele inovativních řešení pro monitoring a diagnostiku sítí

Sophos odhalil androidové aplikace změněné na spyware

Český startup Memsource kupuje německou společnost Phrase

Alienware představil vylepšené herní stroje

Acer a PrinterLogic poskytují pro podniky řešení pro tisk bez serveru

Zpráva dne

Šťastný celý rok 2021 s levným softwarem!

Šťastný celý rok 2021 s levným softwarem!

Redakce
6. 1. 2021

Nabídka levného a hlavně legálního softwaru od GoodOffer24.com, od nástrojů produktivity od Microsoftu přes...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Největší rizika umělé inteligence

Pavel Houser
26. 12. 2020

Tak jako dosud skoro každá technologie, i umělá inteligence se dostane do rukou zločincům. Jak s...

Slovník

Keyword Marketing

Launch

Copywriting

Nejpopulárnější články

Apple uvádí reklamní systém iAd, podaří se mu prorazit na vzdory Google?

Petr Švec
2. 7. 2010

Analytici: Cena bitcoinu dál poroste, může ale přijít korekce

ČTK
17. 12. 2020

Operátoři musí nově uvádět přesnou rychlost internetu

ČTK
3. 1. 2021

Za bezpečnostní incidenty v cloudu mohou hlavně samotní zákazníci

Německá policie odhalila zřejmě největší obchod na darknetu

ČTK
12. 1. 2021

Zákony informatiky: Návštěva u Annie DeCaprio s Hofstadterem a Cheopsem

Zákony informatiky: Návštěva u Annie DeCaprio s Hofstadterem a Cheopsem

Petr Zavoral
24. 12. 2020

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Marketing Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zajímavosti Zpráva dne České IT

RSS abclinuxu – čerstvé zprávičky

  • Linux na Apple Siliconu
  • Kritické zranitelnosti v Orbit Fox pluginu pro WordPress
  • bladeRF-wiphy, open source IEEE 802.11 / Wi-Fi kompatibilní SDR VHDL modem

RSS Sciencemag.cz

  • Červí díra by mohla být vidět jako dva fotonové prstence
  • Počítání zvířat: Vlčí smečka má představu, kolik jich je
  • Podchlazená voda může být stabilní

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.