• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Proč chce Amazon datacentrum v každé větší zemi? Možná aby mohl těžit z vašich dat!

Tomáš Jirásko
28. 11. 2014
| Články

V půlce listopadu Amazon oznámil, že s cílem rozšířit svou cloudovou infrastrukturu časem vybuduje datové centrum v každé větší zemi. Andy Jassy, zodpovědný za Amazon Web Services to oznámil i přes skutečnost, že v minulém měsíci zveřejněné finanční výsledky za uplynulé čtvrtletí nenaplnily, rovněž kvůli klesajícím maržím u cloudových služeb, očekávání investorů.
Oficiálně Amazon věří v dlouhodobější návratnost investic, kdy vysoké vstupní náklady v budoucnu značně omezí počet subjektů, které budou cloudové služby nabízet. Věří tedy ve scénář, který se v IT již několikrát uskutečnil – slabí chcípnou nebo budou sežráni někým větším a Amazon se logicky zařadí mezi přeživší. Prohlášení o dalším rozvoji služeb s plánem mít datacentrum v každé významnější zemi tak na první pohled vypadá jenom jako snaha uklidnit investory, že nemusejí panikařit, v okamžiku, kdy se nedaří, ale firma přesto chce nasypat dalších 1,1 miliardy USD do datacentra v Ohiu.

Chceme vaše data

Ovšem je tu možná i druhý důvod, proč Amazon tolik touží po hustší síti datových center. A tím je přístup k velkému množství dat, ideálně tak, jako má Google. Ten mimovchodem považuje Amazon za největšího konkurenta ve vyhledávání. Byť totiž Amazon začal s analýzou velkých dat ještě v době, kdy se tomu tak neříkalo, prostě sledoval chování zákazníků, lehce v tomto ohledu zaspal. A najednou vidí, na příkladu Googlu a Applu, že mu tak trochu ujíždí vlak. Jeho big data totiž nejsou zase až tak big a hloubkové analýzy zákazníků se tak nepřiblíží ani na dohled tomu, co mají k dispozici Google nebo Apple, natož v komplexnosti. Ti totiž disponují něčím navíc, po čem Amazon strašně touží – mají mailové služby, pěkná úložiště, propracovaný systém navazujících a provázaných služeb, vlastní mobilní telefony nebo systém. Amazon v této oblasti vedle nich vypadá tak trošku jako vietnamská tržnice vedle Harrods.

Amazon to samozřejmě začal postupně napravovat – přišly AWS (Amazon Web Services), tedy virtualizované servery, kdy tak Amazon získal přístup k něčí infrastruktuře, ale důležitější je samozřejmě Amazon Cloud Drive – respektive na první pohled nezáludná nabídka pro majitele Fire smartphonu a tabletů, kteří dostanou pro fotografie neomezený prostor. Což by byl, pokud se pro to Amazon rozhodne, například velmi pěkný zdroj na ověření technologií obrazové analýzy. Proto se Amazon i přes debakl, který prodejní čísla prvního Fire mobilu představují, nevzdává a chystá další zařízení. Mobilní telefony jsou prostě ideální nástroj na vytěžování informací, kde v chytrém zařízení máte k dispozici všechny skupiny dat.

Jako ze špionážních filmů

Obrazová analýza samozřejmě neslouží pouze k tomu, abyste ve vyhledávači dostali relevantní fotku, ale používá se pro průzkum trhu již v řadě odvětví. Jak myslíte, že kosmetické firmy, respektive jejich agentury dostávají například pomocná data o preferovaných barvách vlasů mezi teenagery? Nebo třeba produkty cílené na hipstery? Některé značky, pro které byla vlna hipsterů překvapením, protože jejich marketing zaspal a nepatřily k těm, kteří stáli u zrodu trendu, smazaly jejich náskok v produktovém portfoliu částečně i díky analýze obrazových dat.

A přesně definovaná skupina zákazníků, nabídnutá některé značce pro přímé oslovení, je samozřejmě cílem každého prodejce. U obrazové analýzy dokáží pokročilé nástroje vyhodnotit lépe i kontext. Není problém poznat, že máte tričko určité značky, ale na selfie z domova vás neobklopuje žádná elektronika, i když zmínkách o ní máte plné maily. Samozřejmě, tradiční metody jsou nezastupitelné, ale i pro ně musíte mít skutečně velký objem dat. A přesné oslovení zákazníka potřebuje Amazon více, než kdy předtím. Vypadá to totiž, že k současnému protivníkovi na americkém trhu, se začíná probouzet i asijský rival Alibaba.

Neposlušní zákazníci

I když z evropského pohledu je Amazon gigant, kterého asi jen tak něco nesloží, nesmíme zapomenout, že jeho zákazníci zrovna loajalitou neoplývají. Proto je analýza chování a především nasazení nástrojů podporujících opětovný nákup pro Amazon tolik důležitá. Na klíčovém trhu, tedy v USA, totiž má Amazon skutečně důvod se bát. Je jím Walmart, jehož logistická síť je neuvěřitelně výkonná.

Zatímco Amazon „pouze“ někam pošle zásilku, Walmart musí logisticky zajistit každodenní zásobování sítě svých fyzických prodejen, v jejichž blízkosti (do 30 km, což je v USA za rohem) žije přes 95 % Američanů. A tenhle řetězec se v roce 2013 rozhodl pořádně šlápnout do online prodeje. Investoval značné prostředky do internetových technologií, vyhledávače, mobilních aplikací. A dostal se tak do jedinečné pozice, kdy dokáže zákazníky oslovit v eshopu, nabídkou přes aplikace v mobilním zařízení i v síti svých prodejen. A podobně jako velké české eshopy mají svoje výdejní místa, nabízí Walmart rovněž možnost vyzvednout si zboží v kamenném obchodu.

V lokálních obchodech se navíc objevuje zboží, které není k dispozici na eshopu – třeba z důvodů různé legislativy v jednotlivých státech, je oblíbené pouze v určité oblasti (např. tradiční jídla) nebo je prostě zaměřeno na specifickou cílovou skupinu. Podporu prodeje zajišťují třeba i tradiční, ve státech velmi oblíbené slevové kupony – jak elektronické (které třeba u nás používají fastfoody), tak papírové. Nemluvě o fyzické prezentaci na pultech. Amazon vám proti tomu nabídne tak možná akční slevu, což je málo. Proto není překvapením, že řada značek na americkém trhu prostě poskytne Walmartu exkluzivitu na launch. Jenom pro srovnání, tržní kapitalizace Walmartu je cca 263 miliard USD, Amazonu přibližně 154 miliard USD.

Tvrdý vyjednávač

Amazon je tvrdý hráč, kterého mnoho věcí nezastaví – vzpomeňme na to, jak zatočil s autory knih, kterým nabídnul směšné odměny, tak celkem často se objevující zmínky o podmínkách v logistických centrech. A že všechno to jsou jenom pomluvy, jak se snaží vysvětlit jejich ohýbači reality – nevím, možná, ale například plánovaný sklad v Dobrovízi ještě ani nestál, jednání teprve probíhala, ale v komunitě bezpečnostních agentur už kolovalo jméno té, která bude objekt střežit a zajišťovat bezpečnost. Což by nebylo překvapivé, pokud by v centru bylo použito plášťové bezpečnostní řešení (tedy technologie zabudované přímo do struktury budovy), kdy je účast sekuriťáků nutná, ale v té době se o ničem takovém, podle našich informací, vůbec nejednalo. I proto bude dobré si dát pozor, co vlastně Amazon s daty bude provádět a co ho skutečně motivuje k plánované expanzi.

Rubriky: ByznysCloudEkomerceInternet

Související příspěvky

Jaké novinky přináší Arcserve UDP 8.1?
Zprávičky

Analýza: Neviditelným gigantem internetového provozu jsou analytické nástroje

14. 7. 2025
Zprávičky

Europoslanci chtějí omezit příliv levného zboží z e-shopů mimo EU

14. 7. 2025
Zprávičky

SpaceX investuje dvě miliardy USD do Muskovy firmy zaměřené na AI

13. 7. 2025
750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

12. 7. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

Dell 14 a 16 Premium: Nástupce XPS přináší větší výkon a dlouhou výdrž baterie

Dell 14 a 16 Premium: Nástupce XPS přináší větší výkon a dlouhou výdrž baterie

Pavel Houser
14. 7. 2025

Společnost Dell Technologies představila nové vlajkové lodě svého portfolia notebooků, které navazují na sérii

Jaké novinky přináší Arcserve UDP 8.1?

Analýza: Neviditelným gigantem internetového provozu jsou analytické nástroje

Pavel Houser
14. 7. 2025

V roce 2024 se očekávalo, že dojde k zásadnímu narušení digitálního reklamního průmyslu. Google plánoval zavedení

Europoslanci chtějí omezit příliv levného zboží z e-shopů mimo EU

ČTK
14. 7. 2025

Europoslanci by chtěli omezit rostoucí příliv nekvalitního a potenciálně nebezpečného levného zboží z internetových

Před 30 lety dostaly „empétrojky“ svůj populární název

ČTK
14. 7. 2025

Pro řadu lidí je zkratka mp3 synonymem pro jakoukoliv hudbu uloženou v počítači nebo

SpaceX investuje dvě miliardy USD do Muskovy firmy zaměřené na AI

ČTK
13. 7. 2025

Společnost SpaceX podnikatele Elona Muska investuje dvě miliardy dolarů (42 miliard Kč) do jeho

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

ČTK
12. 7. 2025

Společnost Google ze skupiny Alphabet zaplatí asi 2,4 miliardy USD (50,64 miliardy Kč) za

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

ČTK
12. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska plánuje vybrat peníze od investorů v novém kole

Kryptoměny a jejich ekonomika

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

ČTK
11. 7. 2025

Cena bitcoinu dnes pokračuje v prudkém růstu. Kolem 8:30 SELČ se vyšplhala na další

Tiskové zprávy

Společnost Cato Networks jmenována lídrem v magickém kvadrantu 2025 Gartner Magic Quadrant pro platformy SASE

Společnost QNAP představuje myQNAPcloud One Beta

Acer slaví několikanásobné ocenění cenou Red Dot Product Design Awards 2025

Acer for Business EMEA překonává růst trhu

Nejnovější modely Acer Chromebook Plus nyní s 12měsíčním balíčkem Google AI Pro včetně služby NotebookLM zdarma

ANECT mění vedení společnosti a posiluje management

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

Keyword

Meta Tags

Aktivně řízené fondy

Nejpopulárnější články

Žádný obsah není dostupný

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.