Průzkumy: Potenciál a rozšíření sociálních sítí budou dále kulminovat

Dva aktuálně zveřejněné průzkumy potvrdily stále rostoucí trend interaktivní komunikace prostřednictvím sociálních sítí. Podle průzkumu D-Link, výrobce end-to-end síťových a komunikačních řešení, jsou nejfrekventovaněji používanou sociální on-line komunitou v České republice Spoluzaci.cz, které využívá 29 % dotazovaných. Podle další studie Nielsen Online se za poslední rok počet minut strávených uživateli na stránkách sociálních sítí ve Spojených státech téměř zdvojnásobil.

Průzkum D-Link Technology Trend (DTT) zrealizovala agentura MillwardBrown v dubnu letošního roku na reprezentativním vzorku 1 000 osob ve věku nad 15 let v České republice.

Doména mladé generace

Nejvíce používanou sociální sítí/on-line komunitou v České republice jsou údajně Spoluzaci.cz, které využívá 29 % dotazovaných. O další místa se pak dělí populární Lide.cz a Youtube.com, které využívá 18 % respondentů. On-line komunity navštěvují nejvíce lidé v produktivním věku od 26 do 45 let, a to zejména pro vyplnění volného času.

Z průzkumu vyplynulo, že internet využívá 70 % dotázaných a nejvíce přitom mladí lidé ve věku 15–25 let a lidé v produktivním věku 26–45 let. S narůstajícím věkem se počet uživatelů snižuje – například osoby starší 70 let se k internetu připojují pouze ze 14 procent. Užívání internetu rovněž ovlivňuje výše vzdělání, kdy lidé s maturitou nebo s vysokoškolským titulem užívají internet více než osoby se základním vzděláním nebo výučním listem.

Socioware zatraktivňuje internet

Rostoucí popularita internetu podněcuje také rozvoj nových technologií, jako jsou sociální sítě či komunitní weby. Když se řekne on-line komunita, lidé si spontánně vybaví především Spoluzaci.cz (18 %) a Lide.cz (16 %). Tolik v poslední době diskutovaný Facebook.com prý přijde lidem na mysl pouze z 9 %. Kromě zmíněných on-line komunit Spoluzaci.cz a Lide.cz pak uživatelé znají zejména Youtube.com, Libimseti.cz a Facebook.com. Dá se ale předpokládat, že povědomí a využití Facebook.com rapidně poroste. Dosavadní vývoj, kdy se počet uživatelů tohoto sociálního software v Česku od listopadu minulého roku do začátku letošního března zvýšil z několika desítek tisíc na více než 300 000 tuzemských uživatelů, bude pravděpodobně kontinuálně pokračovat.

Situaci, kdy uživatelé internetu tráví stále více času na sociálních sítích, jako je Facebook či Twitter, a psaním blogů, potvrdil i mezinárodní průzkum veřejného mínění firmy Nielsen Online. Podle tohoto šetření se za poslední rok počet minut strávených uživateli na stránkách sociálních sítí ve Spojených státech téměř zdvojnásobil.

Podle Jona Gibse, mluvčího Nielsen Online, registrovali v rámci svého měření návštěvnosti webových stránek rapidní růst Facebooku a následný úpadek sítě MySpace. Gibs, mluvčí společnosti Nielsen Online, ještě dodal, že hlavním trendem zůstává Facebooku, který má již přes 200 milionů aktivních členů. Stal se tak přijímaným komunikačním prostředkem, že ho nyní používá i papež Benedikt XVI. a řada světových politických vůdců.

Celkový počet minut strávených na Facebooku skokově vzrostl z 1,7 miliardy v dubnu 2008 na 13,9 miliardy minut týž měsíc v letošním roce, tedy o celých 700 procent. Mezi sociálními sítěmi drží Facebook již čtvrtý měsíc v řadě první pozici. Na druhém místě v oblíbenosti je MySpace, přestože zaznamenal propad ze 7,3 miliardy minut loni v dubnu na letošní 4,97 miliardy minut. Za nimi pak následují Blogger, Tagged a Twitter.

Velký nástup zažívá Twitter, jenž umožňuje lidem posílat 140znakové zprávy. Celkový silný růst představoval 3712 procent. Podle Gibse by tato síť mohla změnit budoucnost komplexního segmentu sociálních sítí. Gibs však varoval, že uživatelé jsou ve svém chování proměnliví a nyní populární stránky mohou rychle ztratit přízeň.

Podle nedávné prezentace „Sociální sítě aneb jak je využít pro vaši značku“ Jana Horny, který je specialistou na problematiku Webu 2.0 a sociálních sítí, má Facebook už 225 milionů uživatelů. Pouze na evropském kontinentu zaznamenal za 12 měsíců nárůst o 314 %. Twitter za 4 měsíce letošního roku narostl 4krát a má 17 milionů návštěvníků měsíčně. Poslední statistiky o tuzemských uživatelích jsou také zajímavé. Zatímco na začátku března tvořil počet českých uživatelů zhruba 300 000, nyní je to podle prezentace více než půl milionu.

Součást voleb do Evropského parlamentu

Možnost využití tohoto komunikačního kanálu neopomenuly ani české politické strany, které této možnosti hojně využívají v rámci svých předvolebních kampaní.

Politické strany v předvolební kampani do Evropského parlamentu používají premiérově a ve větším měřítku propagaci v rámci sociálních sítí Facebook i YouTube. ODS na Facebooku oslovuje potenciální voliče se skupinou „Volím ODS ve volbách do Evropského parlamentu v červnu 2009“, která měla už více než 3000 členů. Lidé mohou na YouTube shlédnout i televizní spot strany.

Prezentací na Facebooku disponuje také lídr za ČSSD Jiří Havel. Strana má i klip na YouTube, podobně jako KDU-ČSL, která se rozhodla ušetřit v kampani za umístění billboardů. Menší strany také využívají výhod média internetu. Jedná se například o Stranu zelených, Stranu svobodných občanů nebo koalici Suverenita Jany Bobošíkové.

Firmy a sociální software

Potenciál komunitních sítí pro byznysové využití je také často skloňovaným tématem, ale je nutné networkingu rozumět a dokázat ho využít i pro obchodní účely. To je často kamenem úrazu. Potvrdil to i Jaroslav Macnar, marketingový ředitel společnosti Monster pro Českou republiku, podle kterého sociální sítě v segmentu HR umí jen málokdo obchodně využít.

„Vývojáři, marketing nebo obchodní oddělení naší firmy přemýšlejí, jak tento fenomén využít. Ten fenomén tu je a je velký. Ale na druhou stranu nikdo zatím nedokázal vymyslet rozumný obchodní model, aby to mohlo v HR fungovat,“ uvádí.

Co tedy konkrétně Facebook firmám nabízí? Síť dokáže firmám, organizacím a jednotlivcům nabídnout bezplatný prostor pro propagaci vlastních služeb. Přestože Facebook oficiálně zakazuje, aby si uživatelský účet zakládaly organizace, zakládání „stránek“ ovšem nejen firmám doporučuje. A firmy v tuzemsku na to začínají slyšet. Nemálo subjektů z IT a internetového prostředí zde již má své stránky. Na takové stránce se nachází grafika firmy, diskusní fórum, vložená videa, fotografie, internetové odkazy, chystané události a další maličkosti. Klíčová je přitom interaktivita s uživateli: přímo na stránce je možné s firmou komunikovat nebo založit zvláštní diskusi. Noví uživatelé se o stránce mohou dozvědět například, když jim někdo pošle odkaz pomocí tlačítka „Sdílet“. Jedná se o zajímavou a hlavně bezplatnou formu virálního efektu.

Mikroblogy jako je například Twitter využívají i významné světové firmy. Velká americká firma Comcast má na Twitteru zákaznickou podporu. NASA zase vytvořila mikroblog pro sondu Phoenix, která pravidelně „twítuje“ o tom, jak se jí daří na Marsu. Využitím Twitteru se netajil ani americký výrobce počítačů Dell.

Exit mobile version