• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
Home Články

Reklamní formáty na Facebooku čekají dramatické změny

Karel Wolf
18. 1. 2010
| Články
facebook

Internet dnes prochází evolucí, kterou nastartovala sociální média. Do čtyř let bude větší část webu takzvaně „socializovaná“, či chcete-li úplně se rozmaž rozdíl mezi sociálními weby a zbytkem Internetu. To alespoň tvrdí Mark Cowan, který je odpovědný za růst Facebooku, na nově vznikajících trzích střední Evropy.

Facebook přináší větší zásah. (zdroj: Facebook, Inc.)

Mark pochopitelně jako každý správný obchodník hájí barvy produktu, který má za úkol prodávat. Pravda ovšem je, že alespoň vybraná sociální média (Facebook, Youtube) dnes získávají vliv, o jakém se leckterým klasickým jednosměrným komunikačním kanálům masového sdělení dlouho ani nesnilo.

Sociální sítě vítězí hned na několika frontách. Jednak nabírají obrovskou masu uživatelů, ale na rozdíl například od televize či rozhlasu si mezi jejich konzumenty udržují větší důvěryhodnost. Důvod , proč se tak děje , je celkem nasnadě: může zato právě ona obousměrná komunikace, nebo, chcete-li, funguje zde okamžitá zpětná vazba. Každé sdělení, publikované například na Facebooku, je podrobeno kritickému názoru desítek uživatelů, kteří se k němu mohou vyjádřit.

Připočtete-li k tomu nižší vstupní náklady v porovnání s komunikací v tradičních vysílacích (broadcast) mediích, je vám atraktivita pro firemní komunikaci okamžitě jasnější. Díky rychlé zpětné vazbě je možné síť vedle propagace značky či produktu využít také coby platformu pro dialog (ať již s dalšími hráči na trhu, či se zákazníky), nebo jako rychlou a levnou alternativu k drahým agenturním panelům, zadávaným za účelem výzkumu trhu. Jak v tomto ohledu funguje právě Facebook a co se zde má změnit?

Shrnutí základních fakt o Facebooku

Facebook není přes veškerou svou centralizaci v pravém slova smyslu jedním sociálním webem. Spíše jde o rozvětvený a otevřený společenský webový systém. Právě jeho otevřenost platformám třetích stran z něho učinila to, co je z něj dnes – tedy pravděpodobně největší společenskou sít svět. Facebook dnes disponuje přibližně 350 miliony aktivních uživatelů (přihlásí se alespoň jednou měsíčně), registruje 250 tisíc nových uživatelů denně a jeho rozhraní je plně přeloženo do šedesáti pěti jazyků.

Fan Ad (zdroj: Facebook, Inc.)

Jeho primární funkce, která se nemění, je tvorba sociálních sítí (udržování vztahů mezi známými, kolegy z firmy, ze školy, nebo jen sociální vrstvy či geografické lokace) a komunikace mezi uživateli. Další možnosti využití Facebooku (zábava, soci-demografický výzkum a marketing) se průběžně posouvají podle toho, jak se proměňuje samotný systém.

Zajímavosti z konference Facebook Now, aneb věděli jste, že?

Facebook porovnal čísla z Alexy a Google Trends a ukázal tak, že je jeho síť druhým největším portálem v Česku, denně z ČR vygeneruje 17 mil. PV.

Češi jsou na Facebooku nejaktivnějším národem. Světový trend navracení se na Facebook je 57%, ale v Česku je to 59% uživatelů.

Prodej facebookovské reklamy v ČR již protočil několik milionů dolarů.

Historie Facebooku

Facebook založil Mark Zuckerberg spolu se třemi svými spolubydlícími a spolužáky z Harvardovy univerzity. Jejich jména bývají médii často zcela nesmyslně opomíjena, ačkoli právě oni mají zásluhu o základní principy a hlavně celý backend této sítě. Jmenovali se Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz a Chris Hughes.

Ačkoli byl systém původně určen jen studentům Harvardovy univerzity, jeho popularita byla taková, že do konce roku 2004, ve kterém byl založen, se stal takřka oficiální sítí univerzitních studentů po celém světě. Přístup byl přitom omezen na uživatele s univerzitní e-mailovou adresou. Tehdy nesla sít z dnešního pohledu neprakticky dlouhý gramaticky správnější název „thefacebook.com“, který dodnes funguje jako redirect na stránku Facebooku.

Zlomovým datem se pro síť stal 27. únor 2006, kdy se začaly do systému připojovat některé větší komerční subjekty. To vedlo nevyhnutelně k tomu, aby se síť definitivně otevřela. Stalo se tak 11. srpna 2006. Od této doby se může připojit každý, kdo je starší 13 let.

Mezi zářím roku 2006 a stejným obdobím roku následujícího se Facebook přehoupl z 60. na 7. pozici mezi nejnavštěvovanějšími světovými Weby. Počátkem léta 2008 předběhl co do počtu uživatelů server MySpace a během loňských Vánoc, alespoň podle dat amerického HitWise.com dočasně přeskočil i samotný Google. Letos v lednu pak byla překročena hranice dvou milionů českých uživatelů.

 (zdroj: Komentovaná reklama, Facebook, Inc.)

Monetizace serveru včera, dnes a zítra

Již dlouhodobě se v souvislosti s Facebookem hovoří o velmi slabém monetizačním modelu. Síť, která živí stovky serverů a disponuje miliony aktivních uživatelů z problematicky monetizovatelných trhů (například země třetího světa), vydělávala dodnes prakticky pouze na úzkém pruhu malých bannerových reklam, jejichž jedinou přidanou hodnotou bylo, že
jsou přesně cíleny na základě preferencí uživatelů. Právě to by se mělo v nejbližší době dramaticky změnit, současné bannery by měly zaniknout již v březnu.

Jaké změny nás přesně čekají?

Zaprvé by měly dosavadní bannery uvolnit místo takzvané rozšířené (engagement) reklamě.
Engagement formáty více pracují s principy Webu 2.0, pokouší se tak například vyprovokovat uživatele k nějaké akci, která se následně virálně šíří prostřednictvím našich kontaktů („přátel“). Reklamy budou prodávány na zobrazení, přičemž průměrná cena by se měla pohybovat okolo 5 EUR za CP.

Novinkou bude také umístění reklamy. Ta se nyní nebude omezovat na pravý sloupec, který se mnozí uživatelé již naučili v rámci tzv. bannerové slepoty vytěsňovat, ale narazíme na něj také ve feedu událostí, či streamu vybraných příspěvků. Pojďme si nyní udělat její malý typologický přehled.

1. Polls – ankety

Hlasování je jednou ze základních aplikací Facebooku. Reklama ,s ním spojená , je postavená na tom, že se zpráva o účasti uživatele v hlasování objeví na jeho „zdi“ a ve feedu událostí jeho kontaktů z friendlistu.

Reklama v anketách (zdroj: Facebook, Inc.)

2. Fan – staňte se fanoušky

Další možností je reklama ve stylu Fan pages. Princip spočívá v tom, že pokud jsou přátelé uživatele fanoušky nějakého produktu, objeví se jejich seznam uvnitř reklamního sdělení.

3. RSVP

Obdobně funguje také pozvání na událost. Ti vaši přátele, kteří již svou účast potvrdili se opět objeví uvnitř reklamy. Každé potvrzení je veřejné, takže se může objevit v proudu událostí na homepage vašich přátel.

4. Facebook video a Facebook gift

Zajímavým případem rozšířené reklamy je také videoreklama, do té mají uživatelé možnost vkládat své komentáře, díky čemuž můžete snadno zjistit, co si o daném spotu vaši přátelé myslí. Posledním, specificky facebookovským typem rozšířené reklamy je reklamní sdělení ve formě dárku, jež si mezi sebou uživatelé vyměňují . Každé takovýto objekt bude nyní obsahovat textové pole, do něhož uživatelé budou moci vkládat komentáře, které se opět mohou zobrazovat na zdi.

Pokud máte pocit deja vu, nezoufejte, vše je v pořádku, Facebook opravdu nepřichází s ničím revolučním. Některé metody advertisingu, které se v původním více svobodomyslném akademickém prostředí neujaly, nasazuje dnes na druhý pokus a zbylé formáty jsou jen snahou monetizovat něco, co již na úrovni třetích stran opět na Facebooku dávno funguje. Uvidíme, s jakým úspěchem se tento trend setká tentokrát.

Pozn.: Tento článek byl inspirován prezentacemi Blake Chandlee a Marka Cowana z konference Facebook Now, kterou v Praze 14. ledna 2010 uspořádaly společnosti Facebook, Inc. a ARBOinteractive s. r. o.

Rubriky: Internet

Související příspěvky

Zprávičky

Meta chystá textovou sociální síť, která má konkurovat twitteru

9. 6. 2023
Zprávičky

Ruský Yandex může nechat své akcie v New Yorku, musí ale prodat ruskou část

8. 6. 2023
Zprávičky

BBC: Čínští komunisté sbírali přes TikTok data o protestech v Hongkongu

7. 6. 2023
Zprávičky

Konspirační weby by podle nové metodiky neměly dosáhnout na veřejné peníze

5. 6. 2023

Zprávičky

Meta chystá textovou sociální síť, která má konkurovat twitteru

ČTK
9. 6. 2023

Americká internetová společnost Meta, která vlastní například facebook, ukázala zaměstnancům plán textové sociální sítě,

Dodavatel informačních technologií Tietoevry dosáhl loni obratu 2,94 miliardy Kč

ČTK
9. 6. 2023

Dodavatel informačních technologií Tietoevry Connect Czechia (dříve Tieto Czech) dosáhl loni v období od

Banky blokují kryptoměnové burze Binance přístup do bankovního systému

ČTK
9. 6. 2023

Platební a bankovní partneři kryptoměnové burzy Binance.US mají v úmyslu přerušit vztahy s touto

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Zlínská skupina HP Tronic a slovenská NAY zvažují vytvoření společného holdingu

ČTK
8. 6. 2023

Zlínská skupina HP Tronic a slovenský řetězec se spotřební elektronikou NAY zvažují vytvoření společného

EK povolila unijním zemím dát 8,1 miliardy eur na mikroelektroniku a komunikaci

ČTK
8. 6. 2023

Čtrnáct zemí Evropské unie, včetně Česka a Slovenska, smí dát firmám státní subvence dohromady

Německo se potýká s rekordním nedostatkem pracovníků v IT

ČTK
8. 6. 2023

Německo v loňském roce čelilo rekordnímu nedostatku pracovníků v odvětví informačních technologií (IT). Informovala

Ruský Yandex může nechat své akcie v New Yorku, musí ale prodat ruskou část

ČTK
8. 6. 2023

Ruská internetová společnost Yandex může nechat své akcie na trhu Nasdaq v New Yorku,

CZ.NIC začal zveřejňovat seznam zablokovaných domén

Senát asi bude řešit ústavní zakotvení práva být off-line

ČTK
8. 6. 2023

Senát se zřejmě bude zabývat možností ústavního zakotvení práva občanů nevyužívat informační technologie. Návrh

Tiskové zprávy

Golden Knights nebo Panthers. Pomůžou jim technologie vyhrát Stanley Cup?

WD_BLACK přináší nový, vylepšený SSD disk s oficiální licencí pro konzole PS5

Základní podmínka stability organizace? Kyberbezpečnost!

Red Hat představil Ansible Lightspeed pro automatizaci IT řízenou umělou inteligencí

Synology představuje zařízení BeeDrive, osobní centrum zálohování

Acer rozšiřuje řadu 10″ tabletů Iconia Tab o nové modely

Zpráva dne

Březnový prodej – doživotní licence na Windows 10 za Goodoffer24 € 12 a Office za € 23!

Březnový prodej – doživotní licence na Windows 10 za Goodoffer24 € 12 a Office za € 23!

Redakce
3. 3. 2023

Ať už hledáte levnější cestu jak postavit nový počítač, nebo jen chcete upgradovat stárnoucí...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

ChatGPT – pouhé rozhraní a komprese informací, praví autor sci-fi

Pavel Houser
11. 5. 2023

K hromadám diskusí o konverzačním programu ChatGPT snad stojí za to přidat jeden poměrně nezvyklý (a...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

DMT

On-page faktory

AdWords

Nejpopulárnější články

Ransomwarový útok stojí české oběti 8,25 milionu korun

93 % ransomwarových útoků se zaměřuje na zálohovací úložiště a vynucuje si tím zaplacení výkupného

itbiz
25. 5. 2023

Germanen jako cesta k energeticky úsporné elektronice?

Germanen jako cesta k energeticky úsporné elektronice?

Pavel Houser
1. 6. 2023

Nejčastější hrozby dneška. Stačí antivirus?

Půl roku od uvedení ChatGPT: Umělá inteligence v centru zájmu

ČTK
30. 5. 2023

Acer představuje nový Swift Edge 16 s procesory AMD Ryzen řady 7040

Acer představuje nový Swift Edge 16 s procesory AMD Ryzen řady 7040

Redakce
27. 5. 2023

České firmy v krizi urychlují digitalizaci

itbiz
26. 5. 2023

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

RSS AbcLinuxu RSS

  • Brainfuck slaví 30 let
  • Game Porting Toolkit od Applu vychází ze zdrojových kódů CrossOveru, tj. komerčního Wine
  • Visual Studio Code a VSCodium 1.79

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.