• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
Home Články

Reklamní formáty na Facebooku čekají dramatické změny

Karel Wolf
18. 1. 2010
| Články
facebook

Internet dnes prochází evolucí, kterou nastartovala sociální média. Do čtyř let bude větší část webu takzvaně „socializovaná“, či chcete-li úplně se rozmaž rozdíl mezi sociálními weby a zbytkem Internetu. To alespoň tvrdí Mark Cowan, který je odpovědný za růst Facebooku, na nově vznikajících trzích střední Evropy.

Facebook přináší větší zásah. (zdroj: Facebook, Inc.)

Mark pochopitelně jako každý správný obchodník hájí barvy produktu, který má za úkol prodávat. Pravda ovšem je, že alespoň vybraná sociální média (Facebook, Youtube) dnes získávají vliv, o jakém se leckterým klasickým jednosměrným komunikačním kanálům masového sdělení dlouho ani nesnilo.

Sociální sítě vítězí hned na několika frontách. Jednak nabírají obrovskou masu uživatelů, ale na rozdíl například od televize či rozhlasu si mezi jejich konzumenty udržují větší důvěryhodnost. Důvod , proč se tak děje , je celkem nasnadě: může zato právě ona obousměrná komunikace, nebo, chcete-li, funguje zde okamžitá zpětná vazba. Každé sdělení, publikované například na Facebooku, je podrobeno kritickému názoru desítek uživatelů, kteří se k němu mohou vyjádřit.

Připočtete-li k tomu nižší vstupní náklady v porovnání s komunikací v tradičních vysílacích (broadcast) mediích, je vám atraktivita pro firemní komunikaci okamžitě jasnější. Díky rychlé zpětné vazbě je možné síť vedle propagace značky či produktu využít také coby platformu pro dialog (ať již s dalšími hráči na trhu, či se zákazníky), nebo jako rychlou a levnou alternativu k drahým agenturním panelům, zadávaným za účelem výzkumu trhu. Jak v tomto ohledu funguje právě Facebook a co se zde má změnit?

Shrnutí základních fakt o Facebooku

Facebook není přes veškerou svou centralizaci v pravém slova smyslu jedním sociálním webem. Spíše jde o rozvětvený a otevřený společenský webový systém. Právě jeho otevřenost platformám třetích stran z něho učinila to, co je z něj dnes – tedy pravděpodobně největší společenskou sít svět. Facebook dnes disponuje přibližně 350 miliony aktivních uživatelů (přihlásí se alespoň jednou měsíčně), registruje 250 tisíc nových uživatelů denně a jeho rozhraní je plně přeloženo do šedesáti pěti jazyků.

Fan Ad (zdroj: Facebook, Inc.)

Jeho primární funkce, která se nemění, je tvorba sociálních sítí (udržování vztahů mezi známými, kolegy z firmy, ze školy, nebo jen sociální vrstvy či geografické lokace) a komunikace mezi uživateli. Další možnosti využití Facebooku (zábava, soci-demografický výzkum a marketing) se průběžně posouvají podle toho, jak se proměňuje samotný systém.

Zajímavosti z konference Facebook Now, aneb věděli jste, že?

Facebook porovnal čísla z Alexy a Google Trends a ukázal tak, že je jeho síť druhým největším portálem v Česku, denně z ČR vygeneruje 17 mil. PV.

Češi jsou na Facebooku nejaktivnějším národem. Světový trend navracení se na Facebook je 57%, ale v Česku je to 59% uživatelů.

Prodej facebookovské reklamy v ČR již protočil několik milionů dolarů.

Historie Facebooku

Facebook založil Mark Zuckerberg spolu se třemi svými spolubydlícími a spolužáky z Harvardovy univerzity. Jejich jména bývají médii často zcela nesmyslně opomíjena, ačkoli právě oni mají zásluhu o základní principy a hlavně celý backend této sítě. Jmenovali se Eduardo Saverin, Dustin Moskovitz a Chris Hughes.

Ačkoli byl systém původně určen jen studentům Harvardovy univerzity, jeho popularita byla taková, že do konce roku 2004, ve kterém byl založen, se stal takřka oficiální sítí univerzitních studentů po celém světě. Přístup byl přitom omezen na uživatele s univerzitní e-mailovou adresou. Tehdy nesla sít z dnešního pohledu neprakticky dlouhý gramaticky správnější název „thefacebook.com“, který dodnes funguje jako redirect na stránku Facebooku.

Zlomovým datem se pro síť stal 27. únor 2006, kdy se začaly do systému připojovat některé větší komerční subjekty. To vedlo nevyhnutelně k tomu, aby se síť definitivně otevřela. Stalo se tak 11. srpna 2006. Od této doby se může připojit každý, kdo je starší 13 let.

Mezi zářím roku 2006 a stejným obdobím roku následujícího se Facebook přehoupl z 60. na 7. pozici mezi nejnavštěvovanějšími světovými Weby. Počátkem léta 2008 předběhl co do počtu uživatelů server MySpace a během loňských Vánoc, alespoň podle dat amerického HitWise.com dočasně přeskočil i samotný Google. Letos v lednu pak byla překročena hranice dvou milionů českých uživatelů.

 (zdroj: Komentovaná reklama, Facebook, Inc.)

Monetizace serveru včera, dnes a zítra

Již dlouhodobě se v souvislosti s Facebookem hovoří o velmi slabém monetizačním modelu. Síť, která živí stovky serverů a disponuje miliony aktivních uživatelů z problematicky monetizovatelných trhů (například země třetího světa), vydělávala dodnes prakticky pouze na úzkém pruhu malých bannerových reklam, jejichž jedinou přidanou hodnotou bylo, že
jsou přesně cíleny na základě preferencí uživatelů. Právě to by se mělo v nejbližší době dramaticky změnit, současné bannery by měly zaniknout již v březnu.

Jaké změny nás přesně čekají?

Zaprvé by měly dosavadní bannery uvolnit místo takzvané rozšířené (engagement) reklamě.
Engagement formáty více pracují s principy Webu 2.0, pokouší se tak například vyprovokovat uživatele k nějaké akci, která se následně virálně šíří prostřednictvím našich kontaktů („přátel“). Reklamy budou prodávány na zobrazení, přičemž průměrná cena by se měla pohybovat okolo 5 EUR za CP.

Novinkou bude také umístění reklamy. Ta se nyní nebude omezovat na pravý sloupec, který se mnozí uživatelé již naučili v rámci tzv. bannerové slepoty vytěsňovat, ale narazíme na něj také ve feedu událostí, či streamu vybraných příspěvků. Pojďme si nyní udělat její malý typologický přehled.

1. Polls – ankety

Hlasování je jednou ze základních aplikací Facebooku. Reklama ,s ním spojená , je postavená na tom, že se zpráva o účasti uživatele v hlasování objeví na jeho „zdi“ a ve feedu událostí jeho kontaktů z friendlistu.

Reklama v anketách (zdroj: Facebook, Inc.)

2. Fan – staňte se fanoušky

Další možností je reklama ve stylu Fan pages. Princip spočívá v tom, že pokud jsou přátelé uživatele fanoušky nějakého produktu, objeví se jejich seznam uvnitř reklamního sdělení.

3. RSVP

Obdobně funguje také pozvání na událost. Ti vaši přátele, kteří již svou účast potvrdili se opět objeví uvnitř reklamy. Každé potvrzení je veřejné, takže se může objevit v proudu událostí na homepage vašich přátel.

4. Facebook video a Facebook gift

Zajímavým případem rozšířené reklamy je také videoreklama, do té mají uživatelé možnost vkládat své komentáře, díky čemuž můžete snadno zjistit, co si o daném spotu vaši přátelé myslí. Posledním, specificky facebookovským typem rozšířené reklamy je reklamní sdělení ve formě dárku, jež si mezi sebou uživatelé vyměňují . Každé takovýto objekt bude nyní obsahovat textové pole, do něhož uživatelé budou moci vkládat komentáře, které se opět mohou zobrazovat na zdi.

Pokud máte pocit deja vu, nezoufejte, vše je v pořádku, Facebook opravdu nepřichází s ničím revolučním. Některé metody advertisingu, které se v původním více svobodomyslném akademickém prostředí neujaly, nasazuje dnes na druhý pokus a zbylé formáty jsou jen snahou monetizovat něco, co již na úrovni třetích stran opět na Facebooku dávno funguje. Uvidíme, s jakým úspěchem se tento trend setká tentokrát.

Pozn.: Tento článek byl inspirován prezentacemi Blake Chandlee a Marka Cowana z konference Facebook Now, kterou v Praze 14. ledna 2010 uspořádaly společnosti Facebook, Inc. a ARBOinteractive s. r. o.

Rubriky: Internet

Související příspěvky

Tiskové zprávy

Internet se přesouvá na mobilní sítě

27. 9. 2023
Zprávičky

Sociální síť Threads prozatím zaostává za sítí X, které chtěla konkurovat

27. 9. 2023
Padla další rekordní pokuta za porušení GDPR
Články

Česká republika je 16. na světě v krádežích e-mailových účtů

21. 9. 2023
Zprávičky

Sněmovna zřejmě schválí evidenci přeshraničních plateb za online nákupy

20. 9. 2023

Zprávičky

Alibaba zahájila restrukturalizaci, na burzu v Hongkongu uvede divizi Cainiao

ČTK
28. 9. 2023

Čínská internetová společnost Alibaba zahájila avizovanou restrukturalizaci, která předpokládá, že firma vyčlení logistickou součást

Univerzitu obrany napadli hackeři, údajně odcizili data z rektorátu

ČTK
27. 9. 2023

Univerzita obrany podle serveru iROZHLAS.cz čelí kybernetickému útoku, hackeři údajně odcizili data z rektorátu.

DDoS útoky na české firmy byly na konci prázdnin na vzestupu, výrazně roste i jejich kvalita

Pavel Houser
27. 9. 2023

Počet i intenzita DDoS útoků na české firmy během srpna oproti klidné první polovině

Sociální síť Threads prozatím zaostává za sítí X, které chtěla konkurovat

ČTK
27. 9. 2023

Sociální síti Threads pro zasílání krátkých zpráv v reálném čase, která patří do skupiny

Cisco představuje portfolio řešení pro Wi-Fi 6

Eurokomisař Breton vyzval šéfa Applu, aby zpřístupnil ekosystém firmy konkurenci

ČTK
26. 9. 2023

Eurokomisař pro vnitřní trh Thierry Breton dnes vyzval šéfa americké technologické společnosti Apple Tima

Americká obchodní komise podala antimonopolní žalobu na Amazon

ČTK
26. 9. 2023

Americká Federální obchodní komise (FTC) dnes podala dlouho očekávanou antimonopolní žalobu na americký internetový

ZEBRA SYSTEMS: 10 nejpopulárnějších automatizačních skriptů N-able

Pavel Houser
26. 9. 2023

Zákazníci stále více využívají automatizační nástroje, které mají k dispozici v rámci automatizační „kuchařky“ N-able, roste

Evropská komise zablokovala plán firmy Booking převzít konkurenční eTraveli

ČTK
26. 9. 2023

Evropská komise (EK) vetovala návrh internetové rezervační společnosti Booking Holdings převzít za 1,63 miliardy

Tiskové zprávy

Nový notebook Acer Nitro V 15 usnadňuje hraní her

NÚKIB aktualizoval forenzní aplikaci Maldump

Krajský úřad Středočeského kraje spustil zaměstnanecký portál

Ekonomika Salesforce poháněná umělou inteligencí přispěje v letech 2022 až 2028 k vytvoření 11,6 milionu pracovních míst a výnosu 2,02 bilionu dolarů

Eaton nasadil čtyři autonomní mobilní roboty MiR k optimalizaci intralogistických procesů

GPU NVIDIA RTX akcelerují AI ve více než stovce aplikací pro tvorbu obsahu napříč odvětvími

Zpráva dne

OMEZENÁ NABÍDKA od Goodoffer24: 91% sleva na Windows 10/11 za € 12 a Office 2016 za € 23

OMEZENÁ NABÍDKA od Goodoffer24: 91% sleva na Windows 10/11 za € 12 a Office 2016 za € 23

Redakce
1. 9. 2023

Jsme na začátku září. Zvláště těm, kteří rádi utrácejí za hardware důležité peníze, šetří...

Kalendář

Říj 24
Celý den

Bezpečnosť a dostupnosť dát

Lis 15
Celý den

Umělá inteligence v IT infrastruktuře

Zobrazit kalendář

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Web v éře, kdy obsah vytváří umělá inteligence

Pavel Houser
1. 9. 2023

Hned několik analýz a komentářů ve významných médiích spekulovalo v poslední době o tom, zda současná...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Strategický plán

.WMA

Coverage Initiated

Nejpopulárnější články

Synology DiskStation DS223: Moderní kompaktní NAS nejen pro SOHO

Synology DiskStation DS223: Moderní kompaktní NAS nejen pro SOHO

Redakce
21. 8. 2023

Ransomwarový útok stojí české oběti 8,25 milionu korun

Zakázat zákonem platby ransomwarovým vyděračům není reálné

Pavel Houser
9. 8. 2023

Maximální úroveň kontroly a údržby průmyslových zařízení s pomocí AI

Maximální úroveň kontroly a údržby průmyslových zařízení s pomocí AI

Josef Švenda
22. 6. 2023

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Získat přístup k Active Directory trvá útočníkům v průměru den

itbiz
30. 8. 2023

Hrátky s magnetickými víry

Feroelektricita a supravodivost se již nevylučují

Pavel Houser
10. 8. 2023

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

  • Za výběrem levotočivých aminokyselin možná stojí už RNA
  • V CERNu se podařilo nejpřesnější měření konstanty silné interakce
  • Z lidí mají v zoo radost hlavně sloni

RSS AbcLinuxu RSS

  • LMDE 6 Faye
  • Bezpečnostní problém GPU.zip, útok postranním kanálem na grafickou kartu (GPU)
  • Projekt GNU dnes slaví 40. výročí

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.