Chystaný tablet PlayBook budí nečekaně velký ohlas

PlayBook může pro RIM představovat nečekaně velký prodejní úspěch, který nahradí pokles podílu smartphonů BlackBerry v korporátní sféře.


Nový tablet PlayBook výrobce RIM

Kanadskému výrobci Research In Motion (RIM) se možná podaří dosáhnout nečekaně velkého úspěchu na poli tabletů. Jeho první a dosud jediný počin v této oblasti, tedy v září představený koncept tabletu PlayBook, budí dosud nevídané vášně v řadách korporátních zákazníků firmy. Pro mnohé z nich se PlayBook možná stane mobilní alternativou někdy přece jen příliš velkých notebooků. Je tak dost dobře možné, že se RIM přeci jen podaří naplnit optimistické odhady o prodeji dvou až čtyř milionů kusů tabletu PlayBook jen v průběhu fiskálního roku 2012 (trvá od března 2011 do konce února 2012).

Důvodem vysokého zájmu o PlayBook je především jedna z jeho klíčových vlastností, kterou sdílí se smartphony BlackBerry – bezpečnost. Právě kvalita zabezpečení přenášených informací je alfou a omegou při rozhodování firem o pořízení nového hardware, v případě mobilních zařízení to pak platí dvojnásob. „Co nejspolehlivější zabezpečení přenášených dat pro nás bylo při vývoji PlayBooku naprostou prioritou. Právě kvůli Playbooku jsme vyvinuli naše dosud nejdokonalejší bezpečnostní protokoly“, poukázal na největší konkurenční výhodu chystaného tabletu David Yach, technologický ředitel výrobce RIM.

To, že má Yach pravdu a RIM se s důrazem na bezpečnost „strefil“ do požadavků trhu, potvrzuje i Charaka Kithulegoda z kanadské pobočky světové finanční skupiny ING. „Pokud RIM dodrží to, co při představení PlayBooku slíbilo, bude nový tablet představovat způsob jak velmi rychle a efektivně reagovat na nejrůznější požadavky bez nutnosti rozsáhlých investic“, řekl Kithulegoda zástupcům agentury Reuters a připustil, že firma do budoucna zvažuje i možnost nahrazení většiny svých notebooků právě některým z tabletů.

PlayBook čeká úspěch, druhý iPad ale nečekejme

Bylo by ale krátkozraké domnívat se, že PlayBook by výrazněji mohl ohrozit dnes naprosto dominantní pozici tabletu iPad amerického výrobce Apple. Předně obě zařízení míří na zcela odlišnou cílovou skupinu. Zatímco iPad a jemu podobné tablety, jako je například Samsung Galaxy Tab, se pokouší zaujmout běžné zákazníky, PlayBook míří do oblasti korporací. Ta sice vyžaduje mnohem striktnější pravidla, především v oblasti již zmíněné bezpečnosti, na druhou stranu právě díky tomu je počet zde působících výrobců poměrně malý. Jinými slovy, PlayBook by v horizontu několika let mohl ohrozit pravděpodobně jen tablet Cius, na kterém pracuje známý výrobce komunikačních prvků Cisco.

V delším časovém horizontu je samozřejmě možná adopce některého z v současnosti primárně „spotřebních“ tabletů některou z nadnárodních korporací. Podobnou situaci můžeme pozorovat na poli smartphone, kdy telefony postavené na operačních systémech Android a iOS pomalu pronikají do bankovního sektoru. V případě tabletů se ale jedná o běh na dlouhou trať, který zabere přinejmenším několik let.

Jinými slovy, dosažení oznámeného plánu prodeje dvou až čtyř milionů tabletů Playbook v průběhu fiskálního roku 2012 je reálné. Nemůžeme ovšem očekávat, že by se RIM podařilo „přebít“ prodej zhruba 8 milionů iPadů společnosti Apple. K tomuto cíli ale RIM pravděpodobně ani nemíří.

Přestože v září představený tablet PlayBook nevstoupí do otevřeného prodeje dříve než počátkem roku 2011, RIM plánuje prvních několik stovek před-sériových kusů nabídnout k testování svým nejvýznamnějším zákazníkům. Firma zatím veřejně neoznámila, jakým podnikům své nejnovější zařízení poskytne, pravděpodobně se bude ale jednat o velké kanadské a americké bankovní domy a další finanční instituce. Tedy segment, ve kterém je značka BlackBerry vzhledem ke svým vlastnostem dlouhodobě silně přítomna.

Zdroj: Reuters

Exit mobile version