Jaroslav Macnar: Přinášíme nové nástroje a nabídku pro zaměstnavatele

Společnost Monster, která je mezinárodním hráčem online trhu práce, v lednu spustila nově vytvořený pracovní portál v celkem 24 zemích po celém světě včetně České republiky. Firma, která se zabývá zprostředkováním pracovních míst na internetu, hodlá v Česku expandovat. Netají se cílem stát se v krátkodobém horizontu tuzemskou jedničkou. Rozhodli jsme se tedy přinést rozsáhlejší rozhovor o působení Monster nejen na českém, ale i globálním trhu. Na naše otázky odpovídal Jaroslav Macnar, Marketing Director Eastern Europe a Monster Worldwide.


Jaroslav Macnar

Průkopníci online HR trhu

Mohl byste představit společnost Monster z globálního pohledu?

Monster je globální jedničkou na trhu práce od roku 1994, kdy toto odvětví založil ve Spojených státech člověk jménem Jeff Taylor. Kdysi bylo všechno pouze v tisku, celá personální inzerce probíhala tiskem. Tento pán tedy založil Monster board s myšlenkou, že by bylo dobré personalistiku dělat na Internetu. Monster.com byla 454. internetová stránka na světě a od zmíněného roku 1994 začala fungovat jako ten subjekt, který nabízí zaměstnavatelům možnost inzerovat online.

Jakým způsobem ten mechanismus personální inzerce u Monster fungoval?

Monster umožnil jako první online inzerci zaměstnavatelů. Ty nabídky také zpracovávat, respektive zpracovávat odpovědi kandidátů, kteří reagují na volné pozice. Pracovat s těmi kandidáty, nejenom tak, že dostanete ten životopis a tu reakci, ale i sledovat ty odpovědi a reagovat na ně zpětně těm uživatelům. Pracovat s celým systémem HR back officů, vidět ty nabídky a posílat to kolegům. Mít tam nějaké schvalovací kolečko a potom s těmi kandidáty pracovat třeba i v budoucnu. Protože někdy řeknete, že se ten kandidát nehodí. Ale chytrý člověk působící v segmentu Human Resources ví, že ho může využít právě i v budoucnu.

Jakou má tedy Monster nyní pozici na trhu, jaká je působnost firmy, světově a evropsky?

Monster má pozici globální jedničky. Společnost má zastoupení v 61 zemích na světě. V některých zemích Monster působí na základě partnerské spolupráce. Například v Číně máme China HR, kde to není Monster, ale právě China HR jako největší poskytovatel. Ve většině zemí, v těch velkých, je Monster jednička. V některých dvojka, maximálně trojka. Do dalších destinací Monster vstoupil a hledá příležitost na trhu. Co se týká východní Evropy, respektive České republiky, tady působíme od roku 2004 jako Monster, který koupil síť jobpilot, celoevropskou síť jobpilotu.

Monster je v Česku spojován se značkou JobPilot. Mohl byste vysvětlit, jaký je vzájemný vztah těchto dvou brandů?

Tyto dvě značky působí od roku 2004 na českém trhu samostatně. Subjekt jobpilot je německá firma působící na evropském trhu od roku 1998, v České republice potom od roku 1999. Hlavními trhy pro tuto společnost bylo Německo, Anglie, Česko, Rakousko, Švýcarsko a Polsko. Byla to evropská síť a jakási protiváha Monster v Evropě. Monster se tedy při vstupu do Evropy rozhodl, že zde nebude budovat celou novou síť a koupil tedy jobpilot. Od 10.1. 2009 působí Monster v Česku jako plnohodnotná služba, protože do konce roku 2008 to byla pouze taková jednodušší služba, která nabízela hledání práce, vložení CV. Nenabízela ovšem ty funkcionality, které byly dostupné v západní Evropě a Americe.

Nové funkcionality dovolují přesnější hledání

V čem je nyní ten rozdíl oproti původní a stávající podobě Monster?

Ten rozdíl je velice zásadní. Uživatel má nyní širokou škálu možností, jak pracovat se svým kariérním profilem. Už to není jen otázka hledání práce. Když zadáte klíčové slovo, najdete, co vás zajímá. Současná cesta zajišťuje daleko exaktnější hledání toho, co potřebujete. Takže na klíčová slova je ta relevance opravdu lepší. Uživatel má možnost pracovat s kariérním profilem tak, že vy si zadáte své představy o budoucí kariéře. Ten systém vám na základě toho, co vyplníte, dá relevantní informace vzhledem k vašemu zadání.

Můžete uvést nějaký konkrétní příklad nějaké služby, přidané hodnoty vašeho systému?


Monster.cz

Další zajímavou věcí je, že dokážeme firmám nabídnout oslovení podle toho, jak se v tom systému kandidát pohybujete. Banner nebo jiná forma komunikace našich firemních zákazníků, nejenom samotná nabídka práce, provází toho člověka přes celý web. Je stále personalizovaná, aby ten člověk nebyl obtěžován tím, že to co hledá, není relevantní k tomu, co ho zajímá. Další věc, která tu nebyla před rokem 2009, je kompletní nabídka pro zaměstnavatele. Systém správy kandidátů Monster pro zaměstnavatele je kompletně v češtině, dále je zdarma, což je jedna z výjimek na tom trhu. Systém je k dispozici HR pracovníkům.

A třetí věc je, že značka Monster je marketingově komunikována jako celosvětová značka. Jako značka, která chce být na českém trhu vedoucím subjektem v oblasti online recruitingu. A nejenom v něm, ale i v kariérním managementu a říkat lidem: „Vy hledáte práci, ale měli byste se dál zajímat o to, jak v té práci dál fungovat.“ Někdo přistupuje k té kariéře negativně, každý má ale své sny a ambice a my chceme přispět k tomu, pomoci lidem rychleji dosáhnout toho, co opravdu chtějí.

Máte již nějaké výsledky portálu Monster od spuštění jeho nové podoby?

Určitě ano. Ta značka zde nebyla příliš v povědomí. Co je zajímavé, po dvou měsících od spuštění nového Monsteru byl překonán jobpilot. Ta návštěvnost roste o desítky procent každý měsíc. Lidé si zvykli nato, že je zde něco jiného. Že se na trhu objevil někdo, kdo nabízí nástroje, kterými někdo jiný na českém trhu nedisponuje. Lidé nevidí už jenom společnosti, které zde fungují dlouhodobě a vytvořili si velice dobrou pozici. Ale že Monster je už jednou z těch hlavních značek, kde si budu hledat práci, kam umístím svůj životopis.

Vliv krize na chování lidí

Myslíte si, že je to ovlivněno stávající finanční krizí. Lidé přeci jenom koukají na práci a různé možnosti víc než dříve. Někteří přestože práci mají, tak se pro jistotu poohlíží po jiné.

Ano, jistě. S tím s vámi souhlasím. Nám to pomáhá ze strany uživatelů, ne ze strany firem, kterým pozice ubyly. Ale je dobře, že lidé začínají přemýšlet. Protože uživatelé často hledají práci, až když se jim něco stane. Lidé by si měli uvědomit, že hledání zajímavé práce není otázka týdne, ale až dvou měsíců nebo půl roku. Samozřejmě čím vyšší pozice a očekávání, tím se ta doba hledání prodlužuje. Pozic je obecně méně, zaměstnavatelé také mají specifické podmínky, složitá výběrová řízení. Je dobře, že si lidé začali uvědomovat potřebu nad zaměstnáním a kariérou více přemýšlet.

Jaký má Monster vztah k absolventům, jak s nimi pracujete, zajímáte se o získání studentů jako potenciálních klientů?

Ano, ovšem míst určených pro studenty je nyní daleko méně. Pro nás jsou studenti zajímaví z dlouhodobého hlediska. Když začne dotyčný mladý člověk vnímat Monster jako službu, která mu pomáhá v jeho životě buď najít práci nebo najít lepší práci než tu stávající nebo jako prostředek pro rozvoj své kariéry, tak je to velice zajímavé pro nás i pro toho studenta. Proto spolupracujeme s touto cílovou skupinou, kooperujeme s organizacemi, které se zabývají komunikací se studenty. Snažíme se pro firmy najít speciální podmínky a možnosti, jak si mohou studenty vychovávat.

V blízké době přineseme pokračování rozhovoru s Jaroslavem Macnarem, jeho názory na tuzemskou konkurenci, ambice Monster v Česku či vlivu ekonomické krize na segment HR.

Profil

Po ukončení studií na Fakultě tělesné výchovy a sportu Karlovy univerzity Macnar absolvoval v roce 2001 studium na Českém institutu reklamní a marketingové komunikace. Svou profesní kariéru začal ve společnosti Pragosport, poté působil ve společnostech BSP Praha, BSP Multimedia, OgilvyOne a Český Mobil – Oskar. V rámci těchto firem byl zodpovědný zejména za marketingovou komunikaci, přípravu nových strategií či tvorbu aktivit zaměřených především na firemní zákazníky. V roce 2002 nastoupil Jaroslav Macnar do společnosti T-Mobile, kde působil jako manažer oddělení Business Segment Marketing a poté jako ředitel Wholesale Marketingu. Od července 2008 působí jako ředitel marketingu společnosti Monster pro východní Evropu.

Přečtěte si také

Monster chce být jedničkou v Česku podle počtu nabídek i velikosti tržeb
I přes krizi je zájem o zaměstnance v IT, finančních a bankovních službách
Monster Worldwide oznámila zisk 153,6 milionů dolarů

Exit mobile version