Stalo se: Oracle chce po Googlu za porušení patentů až 6,1 mld. USD

Společnost Oracle, známý výrobce podnikového software, požaduje v rámci právního sporu o patenty po firmě Google 1,4 až 6,1 miliardy dolarů. &#8226 Analýza Gartner: objem tržeb na světovém trhu s mobilní reklamou v letošním roce dosáhne celkové hodnoty 3.3 miliardy amerických dolarů. &#8226 Týdenní revize dění na ITBiz.cz.


Sídlo Oraclu v kalifornském Redwood City

Oracle se soudí s Google o miliardy

Oracle, gigant v oblasti výroby podnikového software, požaduje v rámci právního sporu o patenty po firmě Google 1,4 až 6,1 miliardy dolarů. To v přepočtu činí více než 100 miliard českých korun ( 103 miliardy Kč).

Oracle podal na Google žalobu za porušení patentových práv na technologii chytrých mobilních telefonů v loňském roce a soud tento týden nařídil zveřejnit části podaných dokumentů.

Oracle v žalobě tvrdí, že Google ve své platformě pro chytré telefony Android porušil patenty na programovací jazyk Java. Ten Oracle získal díky akvizici firmy Sun Microsystems z ledna 2010. Žaloba pochází ze srpna, takže okamžitá reakce bude omezená. Nové jsou požadavky Oraclu na výši částky v miliardách, Google částku považuje za uměle navýšenou a v soudních dokumentech požadovanou výši odškodnění odmítá.

Označil ji za „číslo, které bere dech a je neúměrné jakémukoli smysluplnému odhadu hodnoty příslušného duševního vlastnictví“. Žádná z obou firem se agentuře Reuters ke zprávě nevyjádřila.
Tento týden stáhli vzájemné žaloby na porušování patentových práv v segmentu chytrých mobilních telefonů přední světoví výrobci Nokia a Apple.

Právní bitvy se v sektoru mobilních telefonů rozhořely poté, co si Apple svým přístrojem iPhone a Google softwarovou platformou Android ukrojily značné podíly na klíčovém trhu chytrých telefonů na úkor Nokie a dalších tradičních výrobců.

Výdaje na reklamu v mobilech se zdvojnásobí

Analytická agentura Gartner zveřejnila predikci pro oblast mobilní reklamy. Podle analytiků dosáhne letos objem tržeb na světovém trhu s mobilní reklamou celkové hodnoty 3.3 miliardy USD, více než dvakrát tolik, co v loňském roce.

„Mobilní reklama je dnes z pohledu brandingu, zadavatelů reklamy i vydavatelů vnímána jako velká příležitost oslovit spotřebitele cíleně a v závislosti na kontextu. Podíl mobilní reklamy na celkovém reklamním rozpočtu se proto bude dramaticky zvyšovat, z 0.5% v loňském roce na více než 4% v roce 2015,“ uvedla analytička společnosti Gartner Stephanie Baghdassarian.

Ne všechny typy mobilní reklamy však budou srovnatelně zajímavé. Vyhledávání a mapy budou generovat nejvyšší tržby, zatímco nejrychlejší růst v následujících čtyřech letech zaznamená video a audio reklama.

Zájemci o reklamu se snaží proniknout do mobilních přístrojů mimo jiné i kvůli masivní oblibě chytrých telefonů a tabletů v čele s iPadem od americké firmy Apple. Nejvíce je to patrné v Severní Americe a Evropě.

Ředitelka výzkumu firmy Gartner Stephanie Baghdassarianová dále uvedla, že rozpočty firem na tento způsob reklamy by se měly výrazně zvyšovat.

Dalším důkazem o rostoucí oblibě využití chytrých telefonů a mobilních aplikací je nedávný průzkum společnosti Flurry. Podle studie lidé používají častěji aplikace než web.

Portál Flurry srovnává, jak se mění denní interaktivní činnost uživatelů mobilních aplikací a internetu za posledních 12 měsíců. Podle výsledků uživatelé strávili 81 minut denně užíváním mobilních aplikací, ve srovnání se 74 minutami surfování po webu.

Nárůst v oblasti užívání mobilních aplikací souvisí především se zvýšenou kvantitou užívaných aplikací. Zejména hry a programy věnující se sociálním sítím mají na nárůstu velký podíl, patří jim 47% a 32% z celkového množství času, který uživatelé aplikacím věnují.

Týdenní review

Na úvod týdne vyšel na ITBiz.cz článek o posledním dění u redmondské společnosti Microsoft. Pokud sledujeme současné trendy IT, mohlo by se zdát, jako by éra dominance Microsoftu zvolna končila. Přichází cloud computing, masová adopce chytrých telefonů, tabletů, čteček, on-line kancelářských balíků, a v žádné z těchto oblastí není pozice Microsoftu nijak silná.

Následující příspěvek se věnoval pracovní problematice v IT. Z analýzy LMC, operátora na online trhu práce, vyplynulo, že došlo k výraznému posunu v pracovní poptávce a nabídce v segmentu IT. Zatímco před rokem na jednoho volného uchazeče v oborech programátor či SW architekt připadala v průměru jedna vystavená pozice, letos to jsou již tři nabídky na jediného zájemce!

Ve středeční personální rubrice jsme informovali o nástupu Jiřího Blažka na pozici šéfa Ředitelství vodních cest.

V článku o SSL certifikátech se dozvíte více o potřebě jejich využití. Zodpovědný provozovatel webu má přenos citlivých dat chráněn protokolem SSL. Možnosti zabezpečení dat pomocí důvěryhodných certifikátů jsme probrali s ředitelem hostingových služeb společnosti ZONER software, Petrem Komárkem.

Exit mobile version