Stalo se: Seznam.cz loni zvýšil provozní zisk o 30 % na 909 mil. Kč

Internetový portál Seznam.cz v roce 2010 dosáhl nárůstu provozního zisku o 30 procent na 909 milionů korun a obrat se zvýšil o 18 procent na 2,25 miliardy korun. &#8226 Průzkum McAfee: Třetina firem s kritickou infrastrukturou se neubrání hackerům. &#8226 Týdenní revize dění na ITBiz.cz.


Pavel Zima

Seznam chce dosáhnout provozního zisku přes miliardu

Tuzemská portálová jednička odhalila své hospodářské výsledky za rok 2010 a poodhalila také své smělé plány pro budoucí období. Seznam.cz loni zvýšil provozní zisk o 30 procent na 909 milionů korun a obrat se zvýšil o 18 procent na 2,25 miliardy korun.

Oproti výsledku z roku 2009 tedy jeho tržby vzrostly o 18%. Seznam.cz rostl i co do počtu zaměstnanců. Na konci roku 2010 už měl 803 zaměstnanců, což představuje 7% navýšení oproti roku 2009. I v letošním roce se jeho týmy rozrůstají. Rok, který byl na českém trhu ve znamení doznívání ekonomické recese, tedy Seznam.cz zvládl.

„Seznam.cz už rozhodně není malá firma. Více než osm set lidí, kteří se svoji prací a nasazením podílí na růstu a úspěchu firmy, opravdu není málo. Ale naše práce rozhodně nekončí. Dál pracujeme na nových projektech. Začátek roku 2011 je takovou hezkou ukázkou toho, jakým směrem se vydáváme. Máme za sebou koupi Streamu, spuštění nových služeb Super.cz a Seznam TIP a na poli mobilního internetu úspěšné uvedení aplikací Mapy.cz a Novinky.cz na trh,“ uvedl Pavel Zima, místopředseda představenstva a generální ředitel Seznam.cz.

Podnikání společnosti Seznam.cz stojí na čtyřech základních pilířích: vyhledávání včetně reklamního systému Sklik, zápisech v katalogu Firmy.cz, reklamou na obsahových (Novinky.cz, Super.cz, atd.) a oborových službách (Sreality.cz, Sauto.cz, atd.). Každý z těchto pilířů tvoří zhruba čtvrtinu příjmů společnosti.

Seznam chce podle Zimy i nadále pro české uživatele přinášet bezplatné služby. Cílem firmy je, aby zde každý našel, co hledá, aniž by byl omezován tím, kolik, nebo zda si bude ochotný za informaci zaplatit.

“Příjmy Seznamu tedy budou vždy pramenit z reklamy. V loňském roce nejvíce rostl zájem o PPC reklamu. My jsme v ní loni vyrostli o 60 %. PPC reklama, včetně Skliku, nám loni vydělala téměř miliardu, což podle dat SPIR představuje zhruba polovinu příjmů z této internetové reklamy na českém trhu. I začátek letošního roku je pro naši PPC reklamu velice příznivý. Zájem o ni byl v prvních měsících roku dokonce vyšší než v loňském rekordním roce,“ dodal Pavel Zima.

I nadále platí, že služby, které Seznam.cz nabízí, patří ke každodennímu životu většiny české internetové populace. A zájem o ně v absolutních číslech roste. Nejpoužívanější službou s nejvíce reálnými uživateli je domovská stránka Seznam.cz.

„S trochou nadsázky by se dalo říct, že skoro každý český uživatel internetu se na naši domovskou stránku minimálně jednou za měsíc podívá. Její reální uživatelé totiž dosahují pěti milionů. A to plní naši představu. Chceme totiž, aby Seznam byl pro české uživatele bránou do dění na českém internetu,“ komentoval Pavel Zima, místopředseda představenstva a generální ředitel Seznam.cz.

I vyhledávání roste – měsíční počet reálných uživatelů, kteří používají vyhledávání na Seznam.cz, se neustále zvyšuje. Například počet reálných českých uživatelů fultextového hledání Seznam.cz v meziročním srovnání března 2010 a 2011 vzrostl o 5 %.

Třetina zemí s kritickou infrastrukturou má problémy s hackery

Aktuální studie poskytovatele bezpečnostního software McAfee ukázala, že třetina firem, které provozují takzvanou kritickou infrastrukturu, tedy například elektrorozvodné sítě, plynovody nebo ropovody, není dostatečně připravena na kybernetický útok. Jejich počet přitom stále roste.

McAfee své šetření realizovala ve 14 zemích. Přibližně čtyři z pěti firem s kritickou infrastrukturou již zaznamenaly rozsáhlý útok hackerů a 25 procent se stalo obětí vydírání. Zhruba 40 procent podniků očekává, že se obětí útoku stane v následujícím roce.

Téměř polovina respondentů v elektrárenském průmyslu objevila ve svých systémech červ Stuxnet, který nedávno poškodil jaderná zařízení v Iránu.

„Zjistili jsme, že přijetí bezpečnostních opatření v civilním průmyslu nestačí držet krok s nárůstem hrozeb, k němuž došlo za poslední rok,“ vysvětlil Stewart Baker ze společnosti CSIS, která studii pro McAfee vypracovala. Provoz současné kritické infrastruktury je přitom na fungování řídicích počítačových systémů ve velké míře závislý.

Oproti loňskému roku se totiž míra zabezpečení kritické infrastruktury zvýšila jen velmi málo. Relativně nejvíce se situace zlepšila u vodárenských firem a provozovatelů kanalizací. Firmy se při ochraně své infrastruktury často přednostně zaměřují na útoky vedené „hrubou silou“ namísto ochrany před sofistikovanými škodlivými programy provádějícími nepozorovaně sabotáž, upozornila McAfee.

Týdenní review

Pondělní článek se věnoval zamyšlení nad tím, co by se stalo, kdyby selhal internet. Čím dál větší závislost nás jako jednotlivců i společností jako celku na Internetu vyvolává otázku, nakolik je tato síť odolná vůči systémovým selháním. Jistěže, lze argumentovat, že Internet (alespoň ten americký a armádní) byl navržen právě na to, aby přečkal i sovětský jaderný útok. A konec konců, čistě empiricky k žádnému kolapsu zatím nikdy nedošlo. Stačí nám to ke klidu?

Další článek týdne se týkal cloud computingu. Cloud computing není rozhodně jen výsadou firem. Naopak. Jako první se objevil ve formě freemailové služby pro běžné uživatele. Ti však v cloudu mohou využívat i mnoho dalších služeb. Druhou nejpopulárnější oblastí je umístění vlastních dat v cloudu a stále více se do centra zájmu dostávají i cloudové kancelářské aplikace ovládané přímo z webového prohlížeče.

Následující příspěvek se zaměřil na personalistiku v IT. V minulých letech si firemní HR náboráři mohli oddychnout. Nábory nových zaměstnanců byly často pozastaveny, či utlumeny. Nejistota a nestabilita trhu, odrazovala mnoho kandidátů od úvah měnit práci. Motto dne bylo: „Hlavně že mám práci.“ Headhunterům se moc nedařilo ulovit někoho, kdo by v této nejisté době poslechl a využil „lákavé nabídky“.

Ve středeční personální rubrice jsme informovali o nástupu do společnosti Dell, kde došlo k jmenování Zdeňka Dutého novým obchodním ředitelem pro státní správu a partnerský prodej společnosti Dell. Informujeme také o nástupu Dany Dvořákové do korporátní komunikace operátora Telefónica O2.

V krátkém příspěvku jsme informovali o tom, že Nokia ztratila pozici tržní jedničky v politicky západní části Evropy. Předběhl ji Apple a Samsung.

Exit mobile version