Téměř polovina českých firem, které vyvíjejí nebo dodávají řešení založená na umělé inteligenci (AI), vznikla až v posledních pěti letech. Ukazuje to analýza České AI 2025, kterou zveřejnila Česká národní AI platforma (CNAIP). Mapa a data se budou průběžně aktualizovat. Podle analýzy se společnosti mnohdy také připravují na expanzi na zahraniční trhy.
„Výsledky mapování především ukázaly, že nemusíme v AI spoléhat pouze na zahraniční technologické giganty, ale že řada AI řešení se vyvíjí zde a AI tak může být významným hospodářským odvětvím sama o sobě,“ řekl ČTK Lukáš Kačena, ředitel společnosti prg.ai, která je součástí CNAIP. Český AI dodavatelský sektor je podle něj dynamický a definovaný mladou generací produktově orientovaných firem.
Trh v této oblasti má primárně dvojí zaměření, přičemž o první místo se dělí společnosti, které nejsou vázány na konkrétní odvětví, a společnosti specializující se na finanční služby. Silný je ale i v dalších oblastech jako IT a komunikace, zdravotnictví a výrobě. Nejrychleji od roku 2021 roste sektor vládních a veřejných služeb, který dnes tvoří 24 procent.
Analýza dále uvádí, že 82 procent firem financuje svůj rozvoj hlavně z vlastního kapitálu. Více než polovina společností v posledním účetním roce dosáhla obratu mezi 100.000 a deseti miliony eur, přičemž 44 procent firem svůj obrat v letech 2022 až 2024 více než zdvojnásobilo.
Nejvíce firem je podle mapování v Praze, kde sídlí 255 společností, a v Jihomoravském kraji se 65 firmami. Na opačném konci žebříčku stojí například Karlovarský nebo Pardubický kraj. „Předpokládáme, že celý sektor bude dále růst. Prioritou většiny firem je se aktuálně etablovat na stávajících trzích a růst, v horizontu pěti let pak expandovat i do zahraničí,“ řekl Kačena.
Data se zaměřují výhradně na komerčně aktivní dodavatele, kteří vyvíjejí nebo dodávají řešení založená na AI a mají v České republice významnou provozní základnu – například výzkumné a vývojové či dodavatelské týmy. V adresáři naopak nejsou společnosti, které AI využívají pouze interně, ani zahraniční firmy s pouhým obchodním zastoupením v ČR.
Analýza vychází ze sesbíraných dat od 312 firem CNAIP v období od 25. dubna do 15. července letošního roku. „Cílem bylo poprvé pořádně zmapovat, jak celý sektor vlastně vypadá. Mapu budeme průběžně doplňovat a aktualizovat. Naším záměrem bylo všechna data dát k dispozici všem relevantním aktérům, mezi které patří stát, byznysová sféra a novináři, ale i široké veřejnosti,“ dodal Kačena.