Český telekomunikační úřad zveřejnil v Telekomunikačním věstníku (č. 18/2012) opatření obecné povahy (č. OOP/10/10.2012-12), kterým se stanoví technické a organizační podmínky pro realizaci přenositelnosti telefonních čísel, stejně jako zásady pro účtování ceny mezi podnikateli právě v souvislosti s přenositelností. ČTÚ zpracoval toto opatření s důrazem na ochranu účastníků elektronických komunikací a s ohledem na jejich uživatelské pohodlí při změně poskytovatele služby.
Ve srovnání se současnou situací opatření stanovuje pouze nezbytné technické a organizační podmínky pro realizaci přenositelnosti telefonních čísel. Mezi nejvýznamnější změny patří zkrácení lhůty pro přenesení čísla na čtyři pracovní dny, a to jak v pevných, tak v mobilních sítích. Lhůta pro přenesení začíná běžet následující pracovní den od chvíle, kdy je žádost účastníka o změnu poskytovatele služby doručena přejímajícímu poskytovateli služby. Doba přerušení služby na přenášeném telefonním čísle navíc nesmí přesáhnout šest hodin.
Mezi další významné úpravy patří rovněž to, že účastník může požádat o změnu poskytovatele služby a tím přenos čísla i poté, co již podal výpověď poskytovateli stávajícímu. Tedy během případné výpovědní lhůty.
Opatření současně dává zainteresovaným podnikatelům možnost v dostatečné míře optimalizovat své činnosti bez nadbytečných regulačních zásahů. Konkrétní postup realizace přenositelnosti telefonního čísla stanoví ve svých smluvních podmínkách, v nichž bude účastník současně informován o nutné míře součinnosti.
Účinnost opatření je od 1. září 2013. ČTÚ při jejím stanovení přihlédl k časovým možnostem mobilních operátorů zavést nové procesy přenositelnosti telefonních čísel. V neposlední řadě vzal rovněž v potaz současnou situaci zajišťování přenositelnosti telefonních čísel v mobilních sítích.