• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
Home Tiskové zprávy

Přestaňte hledat nové zákazníky – ti stávající jsou pro vás zlatým dolem

Pavel Houser
3. 5. 2023
| Tiskové zprávy

Ekonomická situace v určitých částech světa se už začíná pomalu zlepšovat, američtí zákazníci ale zatím na nějaké velké oživení příliš nevěří. Maloobchodní údaje společnosti Salesforce ukazují, že v prvním čtvrtletí se online tržby v USA nezměnily, což se stalo vůbec poprvé od doby, kdy společnost začala sledovat trendy nákupování.
Z aktuálních dat vyplývá, že první čtvrtletí roku 2023 vykázalo v digitálním obchodování smíšené výsledky. Po růstu vykázaném ve čtvrtém čtvrtletí 2022 celosvětový online prodej za první letošní kvartál meziročně klesl o 2 %. Tento pokles byl způsoben především sníženou poptávkou na americkém trhu. Z globálního hlediska lze ale vypozorovat určité pozitivní signály:
• Evropa je pravděpodobně připravena nastartovat růst, protože zpomalení online prodejů se na trzích v celém regionu zmírňuje nebo se dokonce obrací k pozitivním hodnotám.
• Situace v Austrálii a na Novém Zélandu (ANZ), kde v roce 2022 došlo k vyrovnání výnosů z digitálních a kamenných prodejů, se postupně stabilizuje.
• Menší trhy, jako je Blízký východ a Afrika (MEA) a Latinská Amerika (LAM), zaznamenaly silný meziroční růst digitálního obchodování o 21 % a 7 %.
Pokles online obchodování v USA kopíruje situaci, kterou evropský trh zažil před rokem, rovněž v důsledku klesajících spotřebitelských nálad a výdajů. Vzhledem k tomu, že Evropa udává v těchto ekonomických změnách tón, měli by se američtí maloobchodníci a značky zaměřit spíše na udržení loajality stávajících zákazníků než na stále nákladnější získávání nových klientů.
Data z Shopping Indexu upozorňují, že snaha o udržení zákazníků by mohla v roce 2023 změnit pravidla hry pro maloobchodníky. Co by tedy obchodníci měli vědět?

Nakupuje se častěji, ale za menší částky
V roce 2022 došlo k posunu u věrnosti spotřebitelů. S růstem cen si zákazníci vybírali značky spíše na základě cen produktů a hodnoty propagačních akcí než na základě dostupnosti produktů a pohodlí. V celosvětovém měřítku se díky zhoršení ekonomických podmínek zvýšila také citlivost spotřebitelů na ceny. Uváděným důvodem číslo jedna, proč v roce 2022 změnili značku, byla pro uživatele lepší cena.
Kromě toho si spotřebitelé před nákupem zjišťují mnohem více informací. Zatímco návštěvnost e-shopů rostla, objem online prodeje a online objednávek nadále klesal. Proč? Spotřebitelé se stále častěji uchylovali ke srovnávacím nákupům online. V prvním čtvrtletí vzrostla celosvětová návštěvnost online obchodů o 6 % oproti předchozímu roku. To znamená, že pět čtvrtletí po sobě návštěvnost rostla, přestože pět čtvrtletí po sobě objem online objednávek klesal. Když už tedy zákazníci nakupují online, mají menší nákupní košíky: Počet prodaných kusů na jednu transakci se celosvětově snížil o 6 %.
Z těchto dat vyplývá, že každá návštěva webové stránky konkrétní značky nebo maloobchodu je stále méně zisková, podíváme-li se na celkové online tržby vydělené celkovým počtem návštěv. Částka utracená za jednu návštěvu celosvětově klesla na nejnižší hodnotu za posledních devět čtvrtletí – 2,30 USD, což představuje meziroční pokles o 7 %. Ve Spojených státech průměrná částka utracená za jednu návštěvu online obchodu meziročně klesla o 4 % na 2,98 USD. Navíc snaha o přilákání nových zákazníků na webové stránky je mnohem nákladnější než kdykoli předtím, což dále snižuje marže z online obchodů.
Řešení? Obchodníci by měli vyvíjet marketingové strategie, které využívají inteligentní segmentaci publika, personalizaci a zasílání zpráv. Tím zajistí, že na své webové stránky nejen přivedou návštěvníky, ale že to budou ti správní.

Maloobchodní údaje ukazují, že loajalita spotřebitelů se zlepšuje
Přesto ale existují i dobré zprávy. Stávající zákazníci jsou ochotnější zůstat u svých oblíbených značek a prodejců, pokud jim nabídnou ty správné ceny. Podíl online objednávek pocházejících od pravidelných zákazníků v prvním čtvrtletí vzrostl o 3 % oproti prvnímu čtvrtletí roku 2022 a o 16 % oproti stejnému období v roce 2021 a tato metrika se od roku 2020 neustále zlepšuje. Aby toho hlavní hráči v online maloobchodu využili, přecházejí od boje o nové zákazníky na odměňování věrných klientů.
V rámci této strategie průzkum odhalil jednu zajímavou skutečnost, a to že pro zákazníky jsou vedle nakupovaných produktů stejně důležité i zážitky, které jim prodejce nabízí. Generální ředitel Geoffroy van Raemdonck nedávno řekl časopisu Fortune, že pouhá 2 % zákazníků společnosti Saks se podílejí na jejích ročních tržbách neskutečnými 40 %. Proto se maloobchodní řetězec rozhodl zlepšit nákupní zážitky svých klíčových zákazníků. Těmto zákazníkům nyní Saks poskytuje kompletní sadu luxusních služeb, včetně přístupu k předplatnému na luxusní cesty. Ačkoli někteří prodejci považují tento krok za zbytečný, Saks jde správnou cestou.
Řešení? Klíčové je pochopit své věrné zákazníky, využívat zákaznická data k vytvoření personalizovaných zkušeností a poskytovat nákupní kanály bez zádrhelů a s vysokou přidanou hodnotou. V praxi to může znamenat expanzi do nových produktových, servisních a obchodních sektorů, což však povede k ještě větším ziskům.
Zákaznický servis je nejslabším článkem
Budování loajality nekončí po dokončení nákupu. Nejkritičtějším okamžikem při určování dlouhodobé loajality zákazníků je okamžik, kdy se spotřebitelé obrátí na střediska služeb zákazníkům.
Průzkum totiž ukazuje, že 80 % spotřebitelů změní značku po třech špatných zkušenostech. A vzhledem ke stále složitějším nákupním cestám a přetrvávajícímu nedostatku pracovních sil se pravděpodobnost špatné zkušenosti se servisem zvyšuje. Spotřebitelé chtějí rychlé, přátelské a konzistentní reakce a více než kdy jindy si k tomu vybírají online kontakt, jako jsou služby Live chat. Počet relací Live chat se v prvním čtvrtletí meziročně zvýšil o 16 %.

Řešení?
• Propojení servisních pracovníků s daty zákazníků.
• Seznámení se se zákazníky na kanálech a zařízeních, které preferují. Zatímco starší generace stále dávají přednost telefonickému zákaznickému servisu, mladší generace volí digitální kanály, jako je Live chat a sociální média.
• Využití služeb umělé inteligence, které zákazníky nasměrují k informacím pro rozhodování o nákupu a možnostech samoobslužného řešení případných problémů. Pokud je zapotřebí operátora, může umělá inteligence také shromažďovat zkušenosti o předchozích případech, aby pomohla servisnímu týmu rychleji uzavřít jednotlivá podání.
Personalizované zkušenosti podporují udržení zákazníků
Obchodní strategie by měla kombinovat produktivitu a efektivitu se strategiemi udržení a růstu. V době ekonomické nejistoty, měnících se internetových algoritmů a rychle se vyvíjejícího chování zákazníků je však návrat k tomu, co znají a s čím mají osobní zkušenost, zásadní. Zaměřením na strategie a programy, které zákazníky překvapí a potěší, jim obchodníci mohou nabídnout přidanou hodnotu a větší přínos. Alespoň tak to nyní funguje na evropských trzích a můžeme se vsadit, že to tam bude fungovat i do budoucna.

Související příspěvky

Zprávičky

Meta chystá textovou sociální síť, která má konkurovat twitteru

9. 6. 2023
Zprávičky

Dodavatel informačních technologií Tietoevry dosáhl loni obratu 2,94 miliardy Kč

9. 6. 2023
Zprávičky

Banky blokují kryptoměnové burze Binance přístup do bankovního systému

9. 6. 2023
Články

Rozhodování: data-informed vs. data-driven

9. 6. 2023

Zprávičky

Meta chystá textovou sociální síť, která má konkurovat twitteru

ČTK
9. 6. 2023

Americká internetová společnost Meta, která vlastní například facebook, ukázala zaměstnancům plán textové sociální sítě,

Dodavatel informačních technologií Tietoevry dosáhl loni obratu 2,94 miliardy Kč

ČTK
9. 6. 2023

Dodavatel informačních technologií Tietoevry Connect Czechia (dříve Tieto Czech) dosáhl loni v období od

Banky blokují kryptoměnové burze Binance přístup do bankovního systému

ČTK
9. 6. 2023

Platební a bankovní partneři kryptoměnové burzy Binance.US mají v úmyslu přerušit vztahy s touto

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Zlínská skupina HP Tronic a slovenská NAY zvažují vytvoření společného holdingu

ČTK
8. 6. 2023

Zlínská skupina HP Tronic a slovenský řetězec se spotřební elektronikou NAY zvažují vytvoření společného

EK povolila unijním zemím dát 8,1 miliardy eur na mikroelektroniku a komunikaci

ČTK
8. 6. 2023

Čtrnáct zemí Evropské unie, včetně Česka a Slovenska, smí dát firmám státní subvence dohromady

Německo se potýká s rekordním nedostatkem pracovníků v IT

ČTK
8. 6. 2023

Německo v loňském roce čelilo rekordnímu nedostatku pracovníků v odvětví informačních technologií (IT). Informovala

Ruský Yandex může nechat své akcie v New Yorku, musí ale prodat ruskou část

ČTK
8. 6. 2023

Ruská internetová společnost Yandex může nechat své akcie na trhu Nasdaq v New Yorku,

CZ.NIC začal zveřejňovat seznam zablokovaných domén

Senát asi bude řešit ústavní zakotvení práva být off-line

ČTK
8. 6. 2023

Senát se zřejmě bude zabývat možností ústavního zakotvení práva občanů nevyužívat informační technologie. Návrh

Tiskové zprávy

Golden Knights nebo Panthers. Pomůžou jim technologie vyhrát Stanley Cup?

WD_BLACK přináší nový, vylepšený SSD disk s oficiální licencí pro konzole PS5

Základní podmínka stability organizace? Kyberbezpečnost!

Red Hat představil Ansible Lightspeed pro automatizaci IT řízenou umělou inteligencí

Synology představuje zařízení BeeDrive, osobní centrum zálohování

Acer rozšiřuje řadu 10″ tabletů Iconia Tab o nové modely

Zpráva dne

Březnový prodej – doživotní licence na Windows 10 za Goodoffer24 € 12 a Office za € 23!

Březnový prodej – doživotní licence na Windows 10 za Goodoffer24 € 12 a Office za € 23!

Redakce
3. 3. 2023

Ať už hledáte levnější cestu jak postavit nový počítač, nebo jen chcete upgradovat stárnoucí...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

ChatGPT – pouhé rozhraní a komprese informací, praví autor sci-fi

Pavel Houser
11. 5. 2023

K hromadám diskusí o konverzačním programu ChatGPT snad stojí za to přidat jeden poměrně nezvyklý (a...

Odebírat newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Slovník

Směnka

Jingle

Marketing manager

Nejpopulárnější články

Ransomwarový útok stojí české oběti 8,25 milionu korun

93 % ransomwarových útoků se zaměřuje na zálohovací úložiště a vynucuje si tím zaplacení výkupného

itbiz
25. 5. 2023

Germanen jako cesta k energeticky úsporné elektronice?

Germanen jako cesta k energeticky úsporné elektronice?

Pavel Houser
1. 6. 2023

Nejčastější hrozby dneška. Stačí antivirus?

Půl roku od uvedení ChatGPT: Umělá inteligence v centru zájmu

ČTK
30. 5. 2023

Acer představuje nový Swift Edge 16 s procesory AMD Ryzen řady 7040

Acer představuje nový Swift Edge 16 s procesory AMD Ryzen řady 7040

Redakce
27. 5. 2023

České firmy v krizi urychlují digitalizaci

itbiz
26. 5. 2023

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Rozhovory Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT

Píšeme jinde

RSS ScienceMag RSS

RSS AbcLinuxu RSS

  • Brainfuck slaví 30 let
  • Game Porting Toolkit od Applu vychází ze zdrojových kódů CrossOveru, tj. komerčního Wine
  • Visual Studio Code a VSCodium 1.79

Newsletter

Zásady ochrany osobních údajů.

Zkontrolujte svoji doručenou poštu a potvrďte odběr.

Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.