Jedním z vrcholů oslav výročí 100 let od úmrtí spisovatele Franze Kafky je výstava předního izraelského umělce Odeda Ezera Samsovo tajemství. Židovské muzeum v Praze kvůli ní nechalo celou Galerii Roberta Guttmanna včetně podlahy „zabalit“ do velkoformátových tapet, které mají navodit tu správnou kafkovskou atmosféru. Za realizací výstavy, která je pro veřejnost přístupná od 4. června 2024, stojí společnost Perfect print services, která naplno využila možnosti tiskařské technologie UVgel od Canonu.
Izraelský typograf Oded Ezer se nechal inspirovat jednou z nejslavnějších Kafkových povídek Proměna. Přichází s fiktivní myšlenkou, že její hlavní protagonista Řehoř Samsa byl ve skutečnosti zapomenutým literárním géniem, jehož dílo zmizelo. A možná si jej přivlastnil sám Kafka. Výstavu tvoří kromě velkoformátových tisků mimo jiné i 24 obálek domnělých Samsových knih, jejichž názvy jsou částmi úvodní pasáže Proměny.
„Jde o velmi koncentrovanou instalaci, jejíž základní rovinou je příběhová hra v reálném prostoru. Každý, kdo do ní vstoupí, se ocitá nejen na stopě literární záhady, ale také uprostřed Ezerových kreseb—obrazů, jež představují útržky nutkavých představ a obsesí tajemného autora posedlého psaním. V potemnělém prostoru připomínajícím opuštěnou divadelní scénu s velmi expresivními kulisami je možné se ponořit do vlastních úvah o procesu psaní nebo se rovnou pustit do stavby vlastního vyprávění, aniž by bylo důležité držet se výchozí předlohy,” říká kurátorka výstavy Michaela Sidenberg.
Výzvou bylo samotné technické řešení výstavy. Galerie bude totiž celá pokryta velkoformátovými tisky, a to včetně podlahy, po níž budou návštěvníci chodit. Tapety tak musí snést vysoké zatížení. A aby bylo dosaženo požadované atmosféry, která na návštěvníka dýchne ihned po vstupu do galerie, museli tvůrci výstavy ve spolupráci s autorem do nejmenšího detailu vyladit hlavně podobu samotných tisků. Práce byla o to náročnější, že vše probíhalo na dálku na trase Praha – Tel Aviv.
„Grafické pojetí výstavy je výjimečné a dalo nám možnost využít naše schopnosti naplno. Nejprve jsme s autorem řešili vyladění barevnosti a ideální rozlišení skenů pro přípravu tiskových dat. Lidé se na díla budou dívat z velmi malé vzdálenosti, proto jsme museli tisknout v nejvyšším možném rozlišení, abychom splnili nároky na kvalitu,“ říká Martin Marek ze společnosti Perfect print services, která tapety tiskla a instalovala.
Tisk probíhal na stroji Canon Colorado M5W s pomocí technologie UVgel, díky které mají tapety stálou barevnost, vysokou flexibilitu, a navíc jsou odolné vůči oděru. Pro podlahové tisky byla zvolena folie s laminací. „Canon má bohatou historii uměleckých projektů s významnými kulturními institucemi a jsme rádi, že k nim mohlo přibýt i Židovské muzeum v Praze. Věřím, že umělecký záměr se i díky technologiím Canonu podařilo naplnit a výstava přiláká mnoho návštěvníků z celého světa,“ dodává Eva Kučmášová, ředitelka marketingové a korporátní komunikace Canonu ve střední Evropě.