Peter Yared na webu CNet předpovídá, že Google se blíží okamžiku, kdy
v tržní kapitalizaci překoná Microsoft. Pro předsedu představenstva
Googlu Erica Schmidta by to byla hezká satisfakce. S Microsoftem totiž
soupeřil jako CEO Novellu i CTO Sunu, v obou případech však neúspěšně.
Křivky vývoje akcií Microsoftu a Googlu sdílejí stejný trend, nicméně
i přesto se k sobě přibližují. Současná tržní kapitalizace Microsoftu
dosahuje asi 215 miliard dolarů, v případě Googlu již přibližně 200
miliard. Protnutí obou křivek by mohlo mít symbolický význam a dalo by
se chápat jako konec éry PC/desktopu ve prospěch Internetu a webového
rozhraní.

To samozřejmě neznamená, že Microsoft je odsouzen k nějaké konečné
porážce a Google má definitivně zaručeno vítězství. Stačí si uvědomit,
že IBM, která dominovala v éře sálových počítačů, má nyní opět
kapitalizaci 221 miliard dolarů, tedy více než Microsoft i Google. IBM
nicméně v tuto chvíli dodává spíše služby. Yared z toho usuzuje, že
Microsoft, bude-li chtít Google opět předehnat, bude také nucen změnit
svůj podnikatelský model.
Pokud se podíváme na další hlavní další hráče na trhu, Oracle má v
tuto chvíli kapitalizaci asi 146 miliard, ale počátkem roku byla
hodnota firmy téměř stejná jako Microsoftu, Googlu nebo IBM. Apple s
kapitalizací 353 miliard se své konkurenci vzdálil výrazně. Jeho
úspěch (podle některých názorů) taktéž ukazuje konec éry PC/desktopu,
i když jiným způsobem než Google. Někteří analytici ovšem
předpovídají, že Apple je nyní ve fází největšího růstu, který však
nelze udržet a cena akcií společnosti nutně klesne.
Jak z toho odhadnout, kolik může při vstupu na burzu získat Facebook?
Peter Yared soudí, že 100 miliard dolarů nemusí být na rozdíl od mnoha
analytiků přemrštěná představa. Firma přece dominuje v jednom segmentu
současného uspořádání, řádově proto nemusí mít menší cenu než např.
Google.
Tolik P. Yared. K jeho analýze zbývá ale dodat, že zhruba stejná cena
akcií 2 firem neznamená, že by oba trhy byly stejně hodnotné – cenu
akcií Microsoftu snížilo např. to, že Microsoft v posledních letech
vyplácel dividendy. Podobná srovnání mají spíše orientační význam a
dělat z nich závěry o tom, že jedna éra končí a jiná začíná, je třeba
opatrně.
V diskusi na CNetu padly např. následující doplňující postřehy:
U Microsoftu relativně nízká cena akcií vzhledem k obrovské
ziskovosti firmy asi opravdu vyjadřuje především nejistotu investorů,
zda firma dokáže podobné příjmy udržet, respektive zda peníze dokáže
nějak smysluplně investovat (ono se na jednu stranu uvádí, jak se v
dobách krize hodí peníze v hotovosti, na druhé straně by ale bylo
divné, aby se tisknutí nových peněz nějak neprojevilo na jejich
znehodnocení). Vyplácení dividend by pak byla vlastně ta nejlepší
možná strategie.V případě Applu je mj. zajímavá velká uzavřenost celého ekosystému.
Namísto posunu k open source se – alespoň v tuto chvíli – jako
obchodně velmi životaschopný ukázal model, který je mnohem
sešněrovanější, než kdy byla PC s Windows.
Nicméně přesto bych si, být investorem, vsadil v tuto chvíli spíše na
Microsoft a Apple než na Google a Facebook. U Googlu není úplně jasné,
jak chce zvyšovat příjmy z reklamy (pomineme-li ještě samospádem
probíhající posun inzerentů z klasických médií na Internet); pokud ho
používají téměř všichni, zbývá pouze uživatele nalákat k
intenzivnějšímu… ale čemu vlastně? Klikání na reklamu? Vyhledávání?
To si lze už spíš představit, že prostor pro větší vytěžení
stávajících uživatelů má Facebook; kdyby ovšem stále neexistovala
pochybnost, že je to jen jakási okamžitá móda, která náhle vezme za
své. Naopak nějaký vyhledávač informací funguje v rámci prakticky
každého prostředí (zde se pravda už může jednat o staromilský
předsudek někoho, kdo k facebookové generaci nepatří).