• Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
ITBiz.cz
ITBiz.cz
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky

Umělou inteligenci IDC umí „spočítat“

Richard Jan Voigts
2. 12. 2021
| Články
Ondřej Plachý, IDC

Pamatuji dobu, kdy měly analytické agentury zamotanou hlavu, jak segmentovat smartphony, tablety, tablety s připojitelnou klávesnicí, konvertibilní notebooky, ultrabooku, sami analytici vytvořili pojem phablety… Dnes přichází AI. Zda a jak lze umělou inteligenci „spočítat“ jsme měli příležitost zeptat se Ondřeje Plachého, který pracuje u analytické společnosti IDC jako Senior Research Analyst.

Jak se liší rozpoznání obrazu, obličeje v kategorii consumer na fotoaparátu nebo smartphonu od té samé funkčnosti v enterprise?  Do které z těchto dvou oblastí řadí IDC třeba AI pro řízení autonomních kategorii automobilů? Jedna věc je vyhodnocovat z kamerových záznamů pohledy zákazníků ke zboží v regálech, něco jiného je zase sledovat obsah internetu a jeho „sentiment“, kladnou či zápornou náladu v textu? Jak se dá vůbec určit, tj. spočítat, kdo je lídrem trhu s AI? Nedávno jsme od IDC dostali zprávu, že v AI vede Microsoft před IBM a firmou Palantir. Na webu IBM je zase zpráva od IDC, že vede IBM.

Na jaké kategorie v IDC umělou inteligenci dělíte, jako je tomu normální u typicky kusových komodit, jako PC, notebooky, servery, storage, softwarové licence?

V IDC AI Trackeru se zaměřujeme na tři složky AI – hardware, software a services. V případě hardwaru jde o začleňování infrastruktury (server a storage), která využívá umělou inteligenci a strojové učení k tomu, aby zvýšila vlastní efektivitu a dokázala sama vyhodnocovat vlastní fungování. V tomto segmentu se nejčastěji setkáváme s klasickými infrastrukturními hráči jako HPE, Dell, IBM, Google. Do AI services započítáváme IT konzultace, které jsou ke společnostem soustředícím se na integraci AI do platforem využívaných koncovými uživateli. Patří sem i byznys consulting, ve kterém je cílem vytváření strategií pro adopci AI. Nakonec do našeho IDC AI trackeru počítáme i komerční software.

K oné tiskové zprávě IBM – ta pochází z roku 2019, což je z pohledu komerčního vývoje AI software historie. Například vámi zmíněná firma Palantir od té doby dokázala růst závratnou rychlostí a rozšířit nabídky svého softwaru nejen pro bezpečnostní složky a státní agentury (Gotham), ale i pro komerční soukromé subjekty (Foundry).

Co znamená IDC IT Tracker?

Ve zkratce jde o datový nástroj, který updatujeme dvakrát ročně. AI Tracker se zabývá podíly firem na trhu v celosvětovém měřítku (zahrnuty jsou všechny geografické regiony) a v celém spektru AI trhů (to už pak řeším v té první odpovědi – services, software a infrastruktura).

Kdy je vůbec oprávněné hovořit o AI? Má jít o nějaké rozpoznání a další vyhodnocování softwarem, výstup do fyzického světě pohybem ramena robotu? Co do AI zahrnujete? Chatbot/Voicebot, NLP, text-to-speech, speech-to-text, tone Analysis, picture recognition, analytics, něco dalšího?

Je pravdou, že do AI trackeru započítáváme i ten druh softwaru, který používá strojové učení. To ale samo o sobě nemůže stačit pro to, aby námi byl software označen jako primární AI software (nazýváme to AI Centric). Při posuzování konkrétního produktu se díváme i na další funckionalitu. Například k čemu dané strojové učení slouží. Má tato funkčnost za cíl vyhodnocovat nějakou situaci na základě nestrukturovaných dat? Nebo jde o schopnost induktivně rozhodovat v nových situacích? Takto bychom mohli dělit posuzování dál. Daných kategorií je v naší taxonomii okolo třiceti. Pokud pro daný software platí, že například umí uplatnit strojové učení ale neobsahuje žádné další aspekty naší taxonomie, označujeme jej jako necentrický AI software (AI non Centric). Chceme tím odlišit běžnou datovou analýzu od složitějších metod. V tom případě jej už ale nepočítáme jako integrální součást AI trackeru. Platí ovšem, že řada firem může časem právě takový software rozvinout dalšími aktualizacemi v sofistikovanější řešení, které následně přesuneme do kategorie primárního AI.

Dá se tedy trh s AI nějak „spočítat“?

Ano, to je ostatně náplní naší práce. Jde nám i o zpřehlednění AI na segmenty, které odpovídají vzájemné konkurenci mezi firmami. Zajímá nás i podíl AI na celkovém prodávaném softwaru, službách a infrastruktuře.

Odlišujete nějak enterprise AI, tj. umělou inteligenci na back-endu od front-endu (consumer) AI, například ovládání telefonu, tabletu apod.? Existuje tedy už nějaká segmentace trhu AI?

U AI Trackeru se v případě softwaru na koncová zařízení nesoustřeďujeme. Najdete u nás ale dělení na Public Cloud (vlastní IP) a na On-Premise software. Ve většině segmentů pak pozorujeme postupný přechod na cloudová řešení, a to právě i díky tomu, že ta umožňují uživatelům mnohem snazší přístup a spolupráci prostřednictvím různých koncových zařízení.

Pokud existuje nějaké rozlišení, kdo jsou lídři trhu v AI a ve kterých specifických technologických oblastech? Když budeme tento trh „počítat“ podle zpoplatněných produktů, zřejmě povede IBM Watson. Když jej budeme hodnotit podle toho, jaký objem AI se dostane ke koncovým zákazníkům, pak v modulech, mikroslužbách AI, zakomponovaných programátory do kancelářských produktů typu Office nebo ERP Dynamics apod., zase asi povede Microsoft.

Ano, s otázkami tohoto typu se snažíme neustále pracovat. V naší definici AI softwaru počítáme s tím, že daný program musí být schopen nabídnout velice konkrétní spektrum funkcí, aby mohl být zařazen do relevantních AI centrických řešení. Chceme se tak vyhnout situacím, kdy bychom počítali jako AI něco, co využívá některé funkce v naprosto marginální podobě. Ne vždy se jde o jednoduché rozhodnutí – často musíme kontaktovat naše experty z jednotlivých segmentů a diskutovat o tom.

Začleňujete do trhu s AI také partnerská řešení, lokální i globální? Například pro Airbank dělá AddAI, další nezávislé firmy dělají více malých projektů, viz například https://www.themama.ai/

U Airbank nebo themama.ai jde o AI služby. U AddAI je zřejmé, že jde o chatbota, který je vybudován na základním programu Watson od IBM. Větší část AddAI proto v tomto případě skončí u AI služeb a menší část jako AI software.

Měříte nějak úspěšnost či neúspěšnost poskytovatele AI, například odhadovaným počtem klientů, odhadovaným finančním příjmem, průzkumem trhu, nebo nějak jinak?

Využíváme řadu nástrojů, které nám umožňují úspěšnost firem sledovat. Naši analytici jsou rozmístěni po celém světě a jsou v kontaktu s regionálními pobočkami sledovaných firem. Často se s nimi potkávají i na konferencích či jim poskytují konzultace. Kromě toho máme tracker, ve kterém vycházíme jak z dat přímo poskytnutých společnostmi našim analytikům, tak z finančních reportů u veřejných firem. Máme také několik vlastních dotazníků, které rozesíláme jak společnostem, tak i ostatním firmám. Díky tomu máme dobrý přehled o tom, jaké produkty jsou nejčastěji využívány.

Rubriky: ByznysČeské IT

Související příspěvky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří
Zprávičky

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

12. 7. 2025
Zprávičky

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

12. 7. 2025
Kryptoměny a jejich ekonomika
Zprávičky

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

11. 7. 2025
Nebojte se hlásit na seniornější pozice, radí IT pracovní portál
Články

NÚKIB vydal oficiální varování před některými produkty společnosti DeepSeek

10. 7. 2025

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Souhlasím se Zásadami ochrany osobních údajů .

Zprávičky

750 zaměstnanců ČSOB se díky Atosu zvládlo rychle přesunout do domácích kanceláří

Google investuje 2,4 miliardy dolarů do technologie AI od start-upu Windsurf

ČTK
12. 7. 2025

Společnost Google ze skupiny Alphabet zaplatí asi 2,4 miliardy USD (50,64 miliardy Kč) za

Muskova xAI chce další peníze od investorů při ohodnocení na 200 miliard dolarů

ČTK
12. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska plánuje vybrat peníze od investorů v novém kole

Kryptoměny a jejich ekonomika

Bitcoin pokračuje v růstu na další rekordy, překonal hranici 118 000 dolarů

ČTK
11. 7. 2025

Cena bitcoinu dnes pokračuje v prudkém růstu. Kolem 8:30 SELČ se vyšplhala na další

Hackeři ukradli data 5,7 milionu zákazníků australských aerolinek Qantas

ČTK
11. 7. 2025

Hackeři v rámci rozsáhlého kybernetického útoku z minulého týdne ukradli data 5,7 milionu zákazníků

Meta lákala zaměstnance OpenAI na bonus ve výši 100 milionů dolarů

Muskova společnost xAI představila novou verzi chatbota Grok 4

ČTK
11. 7. 2025

Americká společnost xAI miliardáře Elona Muska představila nový model chatbota Grok 4. Ten má

Sophos představil XDR řešení pro synchronizované zabezpečení

Ministerstvo vnitra odhalilo kybernetický útok, údaje občanů neunikly

ČTK
10. 7. 2025

Ministerstvo vnitra odhalilo kybernetický útok na jeden ze systémů úřadu, oznámil dnes na tiskové

Český T-Mobile vyčleňuje vysílače do samostatné firmy

Na Slovensku skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí

ČTK
10. 7. 2025

Na Slovensku včera skončila největší elektronická aukce mobilních frekvencí v historii země. Vynesla rekordní

Vláda zakázala používat ve státní správě produkty čínské společnosti DeepSeek

ČTK
9. 7. 2025

Vláda zakázala používat ve státní správě jakékoli produkty čínské společnosti DeepSeek. Rozhodla tak na

Tiskové zprávy

Společnost QNAP představuje myQNAPcloud One Beta

Acer slaví několikanásobné ocenění cenou Red Dot Product Design Awards 2025

Acer for Business EMEA překonává růst trhu

Nejnovější modely Acer Chromebook Plus nyní s 12měsíčním balíčkem Google AI Pro včetně služby NotebookLM zdarma

ANECT mění vedení společnosti a posiluje management

Optimize by Acer: nejnovější evoluce v oblasti podnikových záručních podmínek

Zpráva dne

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Květen je měsícem růstu, můžete růst s Windows 11 jen za €20.00!

Redakce
15. 5. 2025

Kupte Windows 11 CDkey od Goodoffer24.com a můžete růst s tímto OS jak při...

Komentujeme

Chvála černých skřínek

Malé modely AI mají být velkým trendem

Pavel Houser
3. 1. 2025

V záplavě prognóz technologického vývoje (nejen) v roce 2025 zde prozatím trochu zapadlo jedno téma, které...

Slovník

PSTN

Konverze, konverzní poměr

Diminishing returns

Nejpopulárnější články

Žádný obsah není dostupný

Kategorie

  • Články
  • Komentujeme
  • Slovník
  • Tiskové zprávy
  • Zprávičky

Portál ITbiz.cz přináší informace z IT a byznysu již od roku 2006. Provozuje jej internetové vydavatelství Nitemedia. Hosting zajišťuje společnost Greenhousing.cz. Mezi další naše projekty patří například ABClinuxu.cz a Sciencemag.cz. Na stránce Redakce naleznete informace o redakci a možnostech inzerce.

Rubriky

Akce a události Byznys Cloud Ekomerce Hardware Internet Operační systémy Podnikový software Právo Science Security Technologie Telekomunikace Veřejná správa Vývoj a HTML Zpráva dne České IT
Žádné výsledky
Zobrazit všechny výsledky
  • Technologie
  • Byznys
  • Software
  • Hardware
  • Internet
  • Telco
  • Science
  • České IT
  • Události

© 2019 Vydává Nitemedia s.r.o. Hosting zajišťuje Greenhousing.cz.

Tento web používá cookies. Pokračováním dáváte souhlas s jejich používáním. Více na itbiz.cz/soukromi.