Zisk Dellu nesplnil očekávání – přímý prodej je náchylnější na ekonomické změny

Dell

Americký počítačový výrobce Dell oznámil finanční výsledky za 4. čtvrtletí fiskálního roku, které ani zdaleka nedosáhly na původní odhady analytiků. Dell výrazně pociťuje dopad nepříznivé ekonomické situace a ohlásil zisk 334 milionů dolarů, což představuje meziroční pokles o téměř 5 procent. Společnost to zdůvodňuje například stoupajícím zájmem o levnější a tedy méně vynášející počítače v průběhu svátků.

Společnost Dell zaznamenala za 4. čtvrtletí čistý zisk ve výši 334 milionů dolarů (přibližně 6,36 miliard korun), což představuje zisk na akcii 17 centů. Za stejné období v minulém roce činil zisk 351 milionů dolarů a zisk na akcii 18 centů. Analytici přitom očekávali zisk kolem 26 centů.

„Ve třetím čtvrtletí jsme zaznamenali významný pokles poptávky a čtvrté čtvrtletí mělo v tomto směru lineární charakter. Trend trhu je negativní a zákazníci stále odkládají nákupy,“ uvedl při konferenčním hovoru s investory a novináři Brian Gladden, finanční ředitel společnosti Dell. Podle něj není zatím možné odhadovat, jak dlouho tento vývoj potrvá, ale zřejmě půjde o dlouhodobější záležitost.

Firmě zatopila i levná konkurence

Na výsledcích se podle Gladdena výrazně podepsala rostoucí poptávka po levnějších počítačích i rostoucí pořizovací náklady nových komponent, například paměťových čipů. Dell pochopitelně musel také reagovat na konkurenční výrobce Hewlett-Packard či Acer, kteří v nepříznivé ekonomické situaci snižovali ceny svých počítačů. Jako jeden z možných katalyzátorů, které by mohly zvednout prodeje počítačů v případě Dellu, označil Gladden systém Windows 7.

„Jsme zklamáni výši výnosů a profitabilitou. V tomto směru máme ještě mnoho práce,“ podotkl v prohlášení Gladden. Právě soustředění se na oblast ziskovosti je směr, kterým společnost nasměroval Michael Dell, zakladatel společnosti, po návratu do křesla výkonného ředitele v roce 2006. Počet prodaných kusů nehraje až tak významnou roli, kterou mu přikládali analytici v souvislosti se svými odhady.

S plavbou v nejistých vodách agresivních cenových válek má Dell historicky již poměrně bohaté zkušenosti.
Počátek devadesátých let zastihl společnost ve vzájemném podhazování cen s konkurenčními výrobci jako Compaq, IBM či Apple. Dell tehdy musel nejen výrazně snižovat ceny a prodlužovat záruku, ale potýkal se také s řadou technických problémů. Zrušena musela být například celá jedna připravovaná řada notebooků ještě před tím, než se dostala na trh. To znamenalo ztráty v řádech desítek milionů dolarů. V roce 1993 tak Dell oznámil svou historicky první čtvrtletní ztrátu ve výši 75 milionů dolarů. Do kladných čísel se dokázal vrátit až během dvou let.

Nevalný, leč uspokojivý výsledek

Přesto celkový příjem Dellu za poslední čtvrtletí vzrostl meziročně o 16 procent na 14,9 miliard dolarů, přičemž prodeje firemním zákazníkům v oblasti počítačů, úložných zařízení a serverů stouply o 11 procent. Tedy alespoň z globálního hlediska, jednotlivé regiony byly v tomto směru značně rozdílné. Zatímco na americkém trhu zaznamenal Dell pokles celkových tržeb až 17 procent, a podobně tomu bylo i v Evropě, v Číně stouply prodeje o 81 procent.

Čína by měla zůstat růstovým trhem i v roce 2010

Jde o výborná čísla i v porovnání s rokem předchozím, kdy byl růst ve stejném období zhruba čtyřikrát menší. Významně se na tom podepsaly především stimuly ze strany tamní vlády, zejména v menších městech. A právě v čínském trhu, který je v současné době pro Dell druhým největším na světě a generuje zhruba 8 procent jeho obratu, vidí jeho představitelé velký potenciál i pro rok 2010. „Očekáváme, že i nadále budeme mít na čínském trhu dvojčíselný růst,“ říká Steve Felice, prezident divize Consumer and Small and Medium Business společnosti Dell.

Podle údajů analytické společnost IDC zaznamenal Dell za poslední čtvrtletí roku 2009 nejnižší růst globálních dodávek počítačů v porovnání s pěti největšími počítačovými výrobci, a to pouhých 5,2 procent. HP mělo růst 23 procent, Acer 28 procent, Toshiba 30 procent a Lenovo dokonce 42 procent.


Píšeme jinde
Analytici se vesměs shodují, že i přes nízké výnosy v současné době se musí Dell soustředit především na budoucnost a pozornost věnovat stále aktuálnější obasti poskytování služeb. Mělo by jít především o zlepšení pozice v oblasti management softwaru pro malé a střední firmy, o čemž svědčí i několik významných akvizic z poslední doby. Zobrazit více


Na finanční výsledky nepříznivě zareagovaly akcie společnosti. Podle agentury Bloomberg poklesla v průběhu pátečního obchodování jejich hodnota o 5,5 procent na 13,63 dolarů. Nyní se pohybuje na úrovni 13,47 dolarů.

Přečtěte si také

Dell: Budeme pokračovat v akvizicích a snižování provozních nákladů

Dell díky Twitteru vydělal více než tři miliony dolarů

Příběh společnosti Dell: Když malá myšlenka odstartuje miliardový počítačový byznys

Exit mobile version