Koho nejvíce poškodí změna ve vyhledávacím algoritmu Google

Koncem února oznámil Google velkou změnu ve vyhledávacím algoritmu. Ta zamávala s výsledky téměř 12 % dotazů, které lidé do vyhledávače zadali. Zatím se tato malá revoluce dotýká jen Spojených států. Změna ve vyhledávacím algoritmu Google se ale časem přenese do celého světa. Co nás čeká?

„Náš cíl je prostý. Chceme lidem poskytnout relevantní a rychlé odpovědi na jejich dotazy, což vyžaduje neustále vylepšování našeho algoritmu,“ říkají Amit Singhal a Matt Cutts na oficiálním blogu Google ke změně vyhledávacího algoritmu.

Je to jednoduché, Google si chce posvítit na weby s nekvalitním obsahem, na servery, které jsou pouhým seskupením slov nebo kopírují obsah z jiných webů a nevytváří své vlastní originální a hodnotné texty. Takové weby pro uživatele velký význam.

Znáte to – potřebujete rychle něco najít, otevřete Google, zadáte klíčové slovo do vyhledávače a očima skenujete výsledky, hledáte takové, které vám poskytnou rychlou a kvalitní odpověď.

Jako uživatelé tedy můžeme jásat. Google nám chce změnou vyhledávacího algoritmu pomoci – do předních pozic se dostanou takové weby, které mají kvalitní a relevantní obsah, což znamená, že ušetříme čas a nebudeme se muset probírat internetovým smetištěm nekvalitních serverů.

Jaké weby změna algoritmu Googlu postihne

Už méně budou jásat majitelé a provozovatelé webů. Změna vyhledávacího algoritmu Googlu s jejich pozicemi pravděpodobně zamává. To se týká především serverů s nekvalitním a neoriginálním obsahem. A měsíce nebo roky práce, kdy byla veškerá energie věnována SEO, vezmou za své.

Popravdě, jen mále webů funguje tak, že na ně uživatelé přijdou přímo – tedy rovnou vyťukají jejich adresu – v českém prostředí je to možná tak Seznam nebo Facebook. Velká většina webů žije právě z toho, že mají dobře vyřešené SEO – jsou nadupané texty se správnými klíčovými slovy, trendovými tématy a věnují se aktivnímu linkbuildingu.

Samozřejmě je pravdou, že pokud je obsah webu tvořen především s důrazem na získání vysoké pozice ve vyhledávači, trpí tím kvalita textů. Vždyť na Webtrhu se dnes hledají copywriteři, kteří budou ochotni napsat normostranu textu za 30–50 korun! A opravdu nejde o kvalitní obsah, ale o to splácat nějak článek, který bude obsahovat klíčová slova.

Nutno přiznat, že za těchto okolností uhodil Google hřebíček na hlavičku. Otázkou ovšem je, zda změna algoritmu skutečně dokáže odsunout na nižší pozice weby s nekvalitním obsahem a dá přednost těm, jejichž obsah má hlavu a patu.


*TIP: kliknutím zvětšíte náhled; Zdroj dat: www.sistrix.com

Jak změna algoritmu zamávala s weby v USA

Pojďme se podívat na to, jak změna algoritmu Googlu zamávala s pozicemi webů ve Spojených státech. Vyjdeme z dat, které zveřejnil Sistrix. Zkoumána byla sada 1 milionu klíčových slov. Analýza byla provedena před změnou i po změně algoritmu Google. Sistrix pozice webů posuzuje také pomocí vlastního indexu, který vychází z návštěvnosti, klíčových slov a rankingu. K dispozici máme seznam 25 webů, které změna algoritmu postihla nejvíce (viz. přiložený obrázek*).

Pokud se podíváme na tabulku výsledků, zdá se, že Google změnou vyhledávacího algoritmu dosáhl svého. Například web wisegeek.com (v tabulce uveden jako první) má sice dobře řešený obsah z hlediska SEO, ovšem co se týká kvality obsahu, je na tom dost bídně.

Co Google s weby provedl, aby docílil poklesu jejich pozic? Uvedené weby prostě už nejsou na daná klíčová slova na předních pozicích. Jako příklad uvádí Sistrix web mahalo.com, který poklesl z 33 875 klíčových slov na 9 740. Šlo o slova jako “zealand air“ (3), “digg“ (8) or “tax check“ (4).

Co bude po změně algoritmu Google?

{seealso}
A co bude dál? Google nám možná na chvíli pomůže od webů, které se staly pouhým skladištěm klíčových slov. Dá se ale očekávat, že brzy zas někdo přijde na to, jak vyhledávací algoritmus Google funguje a na internetu se zase bude obchodovat s tím, jak dostat weby na přední pozice ve vyhledávačích.

Mohlo by vás také zajímat:

Google: Příběh drobečka, který ovládl (nejen) internetový svět

Google nesmí v Česku fotit ulice, protože má kamery příliš vysoko

Exit mobile version