Baterie se vozí loděmi, jsou kvůli tomu dražší?

Pavel Houser , 24. duben 2017 10:47 2 komentářů
Rubriky: Hardware, Byznys

Dříve byly akumulátory přepravovány jako běžné zásilky, před 5 lety ale byly přeřazeny do kategorie nebezpečného zboží.

Dovozci baterií do mobilů či notebooků upouštějí od letecké přepravy zboží. V letošním roce plánují dovézt až 80 % produktů lodí, uvádí tisková zpráva e-shopu BatteryShop.cz.

Přitom před 5 lety byla většina baterií do mobilních přístrojů dovezených do ČR přepravována letadlem. Za proměnou způsobu transportu akumulátorů stojí zpřísnění pravidel pro leteckou přepravu, která přinášejí vyšší náklady i náročnou agendu.

Mezinárodní asociace leteckých dopravců (IATA) zpřísnila pravidla pro přepravu lithiových baterií od roku 2013 již třikrát. Dříve byly akumulátory přepravovány jako běžné zásilky, před 5 lety ale byly přeřazeny do kategorie nebezpečného zboží. Nová nařízení zpřísnila dovoz akumulátorů na pasažérských letech a omezila množství převážených baterií v jednom balení. Přesně před rokem pak byl zakázán transport akumulátorů nabitých na více než 30 % své kapacity. Tyto kroky prodejcům baterií do mobilních přístrojů zkomplikovaly logistiku a zvýšily náklady na leteckou přepravu.

„Přeprava baterií spadá do kategorie nebezpečného zboží, tedy dangerous goods, označovaného zkratkou DGR. Tudíž jsou na ně kladeny zvýšené požadavky na balení a označení jednotlivých zásilek, k přepravě jsou pak akceptovány v limitovaném množství a za specifických podmínek,“ uvedl Zdeněk Hamouz, supervizor leteckého dovozu ve společnosti DSV Air & Sea. Toto zařazení znamená zvýšení ceny transportu, v současné chvíli je letecká doprava až pětkrát dražší než ta námořní. Nová logistická pravidla navíc přinesla dovozcům i větší administrativní zátěž.

V důsledku zpřísněných pravidel dochází k výraznému omezení letecké dopravy baterií do České republiky. Prodejci tohoto zboží tak mění logistickou strategii a ve zvýšené míře využívají námořní dopravu. „Kvůli restrikcím pro leteckou přepravu baterií plánujeme v letošním roce až 80 % produktů dovézt od výrobců k nám lodí. Loni jsme přitom dováželi lodí asi 60 % zboží a před pěti lety jsme lodní dopravu nevyužívali vůbec. Původní pravidla totiž dovolovala převážet veškeré akumulátory letecky,“ informoval Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz. „V uplynulých zhruba dvou letech poptávka po letecké přepravě baterií logicky klesá, a to kvůli omezeným limitům k jejich přepravě a rozšířenému všeobecnému povědomí o finanční a administrativní náročnosti procesu,“ potvrzuje trend Zdeněk Hamouz ze společnosti DSV Air & Sea.

Explodují nekvalitní a poškozené baterie

Zpřísněná pravidla pro leteckou přepravu baterií byla přijata kvůli zvýšení bezpečnosti cestujících na pasažérských letech. Byly totiž registrovány případy, kdy akumulátor během letu explodoval. Například v únoru letošního roku došlo k explozi baterie ve sluchátkách přímo při letu mezi Pekingem a Melbourne. Ženu, která měla sluchátka kolem krku, akumulátor popálil v obličeji a sežehl jí vlasy.

Možnost exploze během letu u nekvalitních či nevhodně skladovaných baterií potvrzují výsledky odborných testů. „Testy prokazují, že lithium kovové baterie, jež nejsou správně odbavené nebo jsou poškozené, vadné, nesprávně zabalené či vyrobené jsou náchylné k přehřátí a samovznícení,“ informovala Helena Budská z Odboru civilního letectví Ministerstva dopravy ČR. To se ale samozřejmě netýká pouze situace za letu.


Komentáře

bulvar #0
bulvar 24. duben 2017 13:18

.."v současné chvíli je letecká doprava až pětkrát dražší než ta námořní"..
Tedy namorni je az 5x levnejsi, tedy cena by mela klesat, nikoli stoupat. (jiste, ze nejsem dnesni a obchodnici budou zminovat pouze narocne zavedeni jinych procesu nez na ktere byli zvykli).

Regine 24. duben 2017 19:56

Nevím, jak je to s cenou. ALE -> nebezpečné náklady se mohou letecky přepravovat (třeba i munice), ale musí jít let mezinárodně ohlášený jako přeprava nebezpečného nákladu. Samozřejmě bez osobní přepravy.

RSS 

Komentujeme

Agilita a devops, přepracování a vyhoření

Pavel Houser , 12. červenec 2018 12:30

Michael Cote na The Register upozorňuje na častý problém: nové „agilní“ metody vývoje, všechny příst...

Více







RSS 

Zprávičky

Český startup CleverFarm buduje v Srbsku síť IoT

Pavel Houser , 17. červenec 2018 10:00

Český startup CleverFarm, který zavádí moderní technologie do zemědělství, pomáhá s budováním IoT sí...

Více 0 komentářů

Akcie Netflixu oslabily, Amazon a Disney konkurují

ČTK , 17. červenec 2018 09:36

Počet nových předplatitelů a tržby internetové televize Netflix zaostaly ve druhém čtvrtletí za oček...

Více 0 komentářů

Velitelství vojenských kybernetických sil by mohlo sídlit v Brně

ČTK , 17. červenec 2018 08:00

Vytvoření velitelství je naplánováno na začátek ledna 2019, od července pak vznikne výkonná část jed...

Více 0 komentářů

Kalendář

04. 08.

09. 08.
Black Hat USA 2018
09. 08.

12. 08.
DEF CON 26
06. 09.

07. 09.
Humusoft Technical Computing Camp 2018

Starší zprávičky

50 let Intelu

ČTK , 16. červenec 2018 09:06

Intel nejprve produkoval paměti typu RAM, ale na počátku sedmdesátých let se firma rozhodla rozšířit...

Více 0 komentářů

USA zrušily zákaz dodávek amerického zboží čínské ZTE

ČTK , 14. červenec 2018 08:00

Firma již v rámci urovnání sporu s americkou vládou souhlasila, že zaplatí pokutu miliardy dolarů....

Více 0 komentářů

Trh PC ve 2. čtvrtletí rostl, tvrdí Gartner i IDC

ČTK , 13. červenec 2018 16:35

Růst odbytu táhla zejména poptávka firemního segmentu podpořená operačním systémem Windows 10....

Více 0 komentářů

Polovina kryptoměnových firem zanikne během čtyř měsíců od ICO

ČTK , 13. červenec 2018 10:09

Nejlepší strategií je prý mince v primární nabídce koupit a hned první den obchodů na otevřeném trhu...

Více 0 komentářů