Česká obchodní inspekce: 84 % kontrolovaných e-shopů porušilo předpisy

Pavel Houser , 10. August 2019 08:00 0 komentářů

Česká obchodní inspekce ve 2. čtvrtletí 2019 uskutečnila 232 kontrol e-shopů a porušení zákonů zaznamenala ve 195 případech.

„Nedostatky v oblasti ochrany spotřebitele stále přetrvávají zejména u poskytování kompletních a komplexních informací o prodávaných výrobcích a službách, kdy se prodávající uchylují i k nekalým obchodním praktikám vůči spotřebitelům. Provozovatelé elektronických obchodů stále také chybují v informování spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů. Závady se vyskytují i v případě seznámení spotřebitele s cenou, v obecných informačních povinnostech nebo při procesu vyřizování uplatněných reklamací,“ uvedl k závěrům kontrol ředitel ČOI Mojmír Bezecný

Podíl zjištění porušení předpisů je do značné míry ovlivněn způsobem realizace kontrol, kdy ČOI využívá jak svých poznatků z činností realizované před kontrolou, tak informací získaných od spotřebitelů. Tyto postupy pak umožňují inspektorům primárně se zaměřit na ty internetové obchody, které neplní zákonné požadavky.

Nejčastěji byl porušen zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. Konkrétně se jednalo: ve 113 případech bylo prodávajícímu prokázáno, že žádným vhodným způsobem neposkytl spotřebiteli informaci o subjektu mimosoudního narovnání spotřebitelských sporů. Ve 100 případech prodávající neinformoval spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu uplatnění práva zboží reklamovat a to společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit. V 81 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli, kdy nebyly poskytnuty pravdivé informace nebo byly uvedeny informace uvádějící spotřebitele v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele. V 51 případech bylo prodávajícímu prokázáno klamavé opomenutí vůči spotřebiteli, kdy nebyly poskytnuty podstatné informace o výrobku či službě, případně došlo k zatajení podstatných informací, poskytnutí nejasných či nesrozumitelných informací o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atd. V 18 případech neseznámil prodávající spotřebitele s cenou výrobku nebo služby platnou v okamžiku nabídky a to v souladu s platnými cenovými předpisy. Ve 14 případech nedodržel postup při uplatnění a řešení reklamací; prodávající zejména nesplnil povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě.

Česká obchodní inspekce na základě zjištěných porušení právních předpisů pravomocně uložila ve 2. čtvrtletí tohoto roku 245 pokut v celkové hodnotě 1 683 000 Kč.


Komentáře

RSS 

Komentujeme

Počítačové hry v hlavě – a to dokonce multiplayer

Pavel Houser , 03. August 2019 06:30

Tetris v podání vědců z University of Washington připomíná málem telepatii – jeden z hráčů vidí pada...

Více



Kalendář

25. 08.

29. 08.
VMworld US 2019
05. 09.

06. 09.
Technical Computing Camp 2019
06. 09.

11. 09.
IFA 2019
RSS 

Zprávičky

Na webu Amazonu se prodávaly tisíce problémových produktů

ČTK , 25. August 2019 08:00

Američtí technologičtí giganti ztratili kontrolu nad svými platformami. Amazon se čím dál víc vyvíjí...

Více 0 komentářů

Huawei uvádí na Ascend 910, procesor pro AI

Pavel Houser , 24. August 2019 08:00

Huawei uvedla procesor Ascend 910 a MindSpore, framework pro výpočty související s umělou inteligenc...

Více 0 komentářů

VMware koupí Pivotal Software a Carbon Black za téměř 5 miliard dolarů

ČTK , 23. August 2019 10:05

Kontrolním akcionářem VMware i Pivotal Software je Dell. ...

Více 0 komentářů

Starší zprávičky

Ostravský startup vyvíjí virtuální realitu pro výrobní firmy

ČTK , 23. August 2019 10:04

Produkty firmy už používají například společnosti Continental nebo Tieto. ...

Více 0 komentářů

Regulátoři EU zkoumají plány Facebooku na digitální měnu

ČTK , 23. August 2019 08:00

Facebook ujišťuje, že nebude mít přístup k údajům o transakcích s novou měnou....

Více 0 komentářů

Nad rámec rozpočtů půjde na digitalizaci příští rok 492 mil. Kč

ČTK , 22. August 2019 10:00

Do roku 2021 má plně fungoval portál občana, tak, aby lidé s novými občanskými průkazy mohli řešit v...

Více 0 komentářů

Amazon pokračuje v náboru pro centrum v Dobrovízi, zvyšuje mzdy

ČTK , 22. August 2019 09:00

Amazon nyní nabírá pracovníky pro distribuční centrum, a to i na kvalifikované pozice....

Více 0 komentářů