Čeští spotřebitelé služeb jsou nenároční a nechají si líbit špatné zacházení, tvrdí průzkum

Karel Michal , 10. listopad 2011 14:13 2 komentářů

Zákazníci z České republiky patří spolu s francouzy k nejbenevolentnějším uživatelům špatných zákaznických služeb. Tvrdí to alespoň mezinárodní průzkum telekomunikační společnosti Genesys (dceřiná společnost Alcatel-Lucent) a analytické agentury Datamonitor/Ovum. Průzkum pokryl šestnáct hlavních ekonomik v Severní Americe, Latinské Americe, Asii a Evropě. Zkoumal klíčové faktory, které ovlivňují zákaznickou loajalitu, uspokojení zákaznických potřeb a zákaznické preference.

Čeští spotřebitelé si nechávají líbit špatné zacházení Průměrný počet ukončených obchodních vztahů ročně z důvodu nekvalitní zákaznické péče. Zdroj: průzkum Genesys.
Čeští spotřebitelé si nechávají líbit špatné zacházení Průměrný počet ukončených obchodních vztahů ročně z důvodu nekvalitní zákaznické péče. Zdroj: průzkum Genesys.
Nejméně si nechají špatné zacházení líbit Brazilci a v Evropě například Poláci, nespokojenost řeší odchodem ke konkurenci. I přes tuto výmluvnou statistiku kvůli špatné péči v Česku přešla ke konkurenci více než polovina spotřebitelů a firmy tak ročně přišly téměř o 20 miliard korun.

„Zatímco Češi a Francouzi ukončí kvůli nespokojenosti méně než jeden obchodní vztah, Brazilci a Poláci více než dva,“ shrnuje závěry průzkumu Patrik Ort, odborník na péči o zákazníky firmy Genesys, která je součástí společnosti Alcatel-Lucent. Nejbenevolentnější jsou čeští zákazníci ve věkovém rozmezí 27–43 let, zatímco spotřebitelé mladší 26 let jsou méně ochotni špatné služby tolerovat.

Tuzemští spotřebitelé sice houfně ke konkurenci neodcházejí, ale o to více jsou naštvaní a šíří nespokojenost dále. „Mají tendenci volat na zákaznické linky častěji než jiné národy a na špatné služby si stěžovat. Nespokojeností navíc odrazují další potenciální zákazníky,“ vysvětluje Patrik Ort.

Podle průzkumu mají zákazníci v každé zemi různé požadavky. Spotřebitelé v Polsku, Číně, Mexiku a v Česku uskuteční ročně zdaleka nejvíce kontaktů se zástupci centra péče o zákazníky.

Za frustrací zákazníků stojí podle průzkumu Genesys nejčastěji právě neschopnost firem ihned vyřídit požadavek zákazníka (23 %), špatné samoobslužné automaty (22 %) a dlouhé čekání na spojení s operátorem (19 %).
Za frustrací zákazníků stojí podle průzkumu Genesys nejčastěji právě neschopnost firem ihned vyřídit požadavek zákazníka (23 %), špatné samoobslužné automaty (22 %) a dlouhé čekání na spojení s operátorem (19 %).

Naproti tomu zákazníci v Austrálii, Francii, na Novém Zélandu a v USA kontaktují zákaznická centra daleko méně. „Proto musí podniky v těchto zemích vytěžit maximum z každého kontaktu a poskytnout špičkový servis. Příležitostí pro utužení loajality mají firmy málo,“ vysvětluje Patrik Ort.

V průměru ukončí naštvaní zákazníci ze zkoumaných zemí více než jeden (1,4) obchodní vztah ročně. Z předchozího průzkumu společnosti Genesys navíc vyplynulo, že i přes značnou benevolenci spotřebitelů 56 procent z nich již ukončilo obchodní vztah na základě negativní zkušenosti s péčí.

Tuzemská ekonomika tak kvůli nespokojeným zákazníkům ročně přichází o zhruba 19,3 miliardy korun. „Částka představuje neuskutečněné obchodní transakce, které by jinak spokojený spotřebitel u firmy provedl,“ vysvětluje Patrik Ort.

Více než polovina spotřebitelů navíc uvedla, že ukončili obchodní vztah výhradně kvůli nízké kvalitě klientské péče. „Jeden naštvaný zákazník, který ukončí obchodní vztah, tak stojí podle průzkumu české firmy v průměru 2822 korun,“ dodává Ort.   Nejvíce jsou Češi citliví na způsob vyřizování reklamací: „Dospělá populace je výrazně nespokojená s celkovou kvalitou péče a služeb. Nejcitlivěji je vnímáno vyřizování reklamací. Pokud si tedy v současné době firmy poradí s reklamací, jsou u zákazníků automaticky ceněny,“ shrnuje závěry jiného průzkumu Jiří Šimonek, hlavní psycholog společnosti DAP Services. Tento závěr vychází z postojů vzorku 70 tisíc dospělých osob z hodnotící databáze společnosti DAP Services.

Obchodní strategie firem jsou totiž hlavně zaměřeny na zvyšování výkonu a podle toho je i hodnocena jejich úspěšnost. Vůbec nejvíce zákazníky dokáže podle průzkumu naštvat neschopný operátor s nedostatkem pravomocí požadavky řešit, za přímo frustrující to považuje 23 % respondentů.


Komentáře

gilhad #1
gilhad 12. listopad 2011 10:44

Prijdou mi ty vypocty ponekud zvlastni - pokud kvuli nespokojenosti se sluzbami odejdu od jedne firmy, tak nejspis prejdu k firme jine. Sluzby chci pouzivat porad, za rok za ne zaplatim v podstate stejne at prechazim ci zustavam. Takze ztratu ma firma kde odchazim, zisk ma firma kam prichazim, nula od nuly pojde, "firmy" jako celek vydelaji stejne - mozna i vice diky poplatkum s prechodem spojenym.

bn #2
bn 13. listopad 2011 12:51

přesně tak, podnět k článku nejspíše vydal samotný ČTÚ, aby měl argumenty pro vysoké ceny...

RSS 

Komentujeme

Umí ještě chlapi řídit IT byznys?

ITBiz.cz , 07. srpen 2018 11:00

Co mají v ČR společného obří IT korporace jako Google, HP, Microsoft, Oracle a nejnověji SAP? Mají v...

Více







RSS 

Zprávičky

Čtvrtletní zisk Lenova překonal očekávání

ČTK , 16. srpen 2018 12:23

Tržby se ve čtvrtletí, které skončilo v červnu, zvýšily meziročně o 19 % na 11,9 miliardy dolarů....

Více 0 komentářů

Uber snížil ve 2. čtvrtletí ztrátu na 891 milionů USD

ČTK , 16. srpen 2018 08:00

Firma vybudovala nové služby, jako dodávku potravin, protože hledá příjmy i mimo hlavní podnikání. ...

Více 0 komentářů

Vědci vyvíjejí čárový kód pro steaky

ČTK , 15. srpen 2018 13:02

Technologii na bázi jedlého, netoxického oxidu křemičitého vyvíjí poradenská firma PWC....

Více 0 komentářů

Kalendář

22. 08.

25. 08.
Human-Level AI Conference 2018
26. 08.

30. 08.
VMworld 2018 U.S.
31. 08.

05. 09.
IFA 2018

Starší zprávičky

Internetové bankovnictví používá 65 % lidí

Pavel Houser , 15. srpen 2018 09:00

Debetní kartu momentálně vlastní přes 80 % lidí. Boom zažívá mobilní bankovnictví....

Více 0 komentářů

UPC loni zvýšila tržby o 9 % na 4,3 miliardy Kč

ČTK , 15. srpen 2018 08:00

Ztráta společnosti klesla o desetinu na 223,5 milionu korun. Společnost to uvedla ve výroční zprávě....

Více 0 komentářů

Apple prý už nechce sám vyrábět autonomní auta, soustředí se na software

ČTK , 14. srpen 2018 10:55

Manažer Doug Field, který odešel z Tesly, se vrací do Applu....

Více 0 komentářů

Google prý ukládá údaje o poloze uživatelů i proti jejich vůli

ČTK , 14. srpen 2018 09:00

I s pozastavenou historií pohybu prý některé aplikace Googlu automaticky ukládají data o poloze s ča...

Více 0 komentářů